دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند هفته‌ای یک یا 2 تخم‌مرغ کامل بخورند که باید نکاتی را رعایت کنند.

به گزارش آوای خزر، تخم‌مرغ ‌یکی از عالی‌ترین منابع تامین پروتئین است. پروتئین این ماده غذایی ارزش بیولوژیک (شاخصی برای سنجش میزان دریافت اسیدهای آمینه ضروری) بسیار بالایی دارد؛ به‌طوری که پروتئین سایر منابع حاوی این ماده مغذی را نسبت به آن می‌سنجند. یعنی نمره 100 از نظر وجود پروتئین به تخم‌مرغ داده می‌شود و سایر منابع حیوانی و گیاهی، نمره‌های کمتری دارند.

پروتئین، جزو مواد مغذی‌ ضروری بدن است که باید روزانه دریافت شود. افرادی که توانایی مالی خرید منابع پروتئین‌های حیوانی مانند انواع گوشت‌ها را ندارند، می‌توانند با ترکیب تخم‌مرغ با سایر منابع پروتئین، ارزش بیولوژیک آن را بالاتر هم ببرند. مثلا ترکیب تخم‌مرغ با سیب‌زمینی، باعث دریافت مقادیر مناسبی از پروتئینی باارزش در بدن می‌شود.

تخم‌مرغ حاوی ترکیب‌های باارزش دیگری مانند آهن غیرهم نیز‌ است. در بین منابع حیوانی، تخم‌مرغ تنها ماده غذایی حاوی آهن غیرهم است. ویتامین A، اسیدهای چرب اشباع‌نشده و چربی‌های مفید، از دیگر دارایی‌های ارزشمند تخم‌مرغ هستند. هر تخم‌مرغ 100 گرمی، حدود 72 کیلوکالری انرژی و نزدیک به 5 گرم چربی دارد. کلسترول موجود در هر تخم‌مرغ هم حدود 215 تا 300 میلی‌گرم است.

در گذشته این مقدار کلسترول را عامل بازدارنده‌ای برای مصرف تخم‌مرغ در نظر می‌گرفتند اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به کلسترول خون بالا نیستند یا دیابت ندارند، می‌توانند تا روزی یک تخم‌مرغ کامل مصرف کنند. افراد مبتلا به دیابت هم می‌توانند هفته‌ای یک یا 2 تخم‌مرغ کامل بخورند. این بیماران برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود از طریق تخم‌مرغ، می‌توانند با حذف زرده حاوی کلسترول، فقط سفیده آن را بخورند.

سفیده تخم‌مرغ علاوه بر پروتئین، حاوی حجم مناسبی از ویتامین A، کلسیم، منیزیم، ‌روی، فسفر و ریزمغذی‌های بسیار مفید دیگری است که افزودن آن به غذاهایی مانند کتلت یا انواع کوکو، می‌تواند ارزش تغذیه‌ای غذا را تاحد قابل قبولی بالاتر ببرد.

انتهای پیام/1005

*متخصص تغذیه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

برچسب ها: تخم مرغ ، سیب زمینی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرسنجی
آیا با ممنوعیت پذیرش مسافر در استان مازندران در شرایط فعلی موافقید؟
آخرین اخبار