دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
در نشست سمن‌ها با مدیرکل محیط زیست عنوان شد
خردادماه 99 از نیمه گذشت و فرصتی برای سمن‌های محیط زیست مازندران فراهم شد تا نشستی با مدیرکل مربوطه در استان داشته باشند، آنها این‌بار به جهت اهمیت موضوع زباله، آمادگی خود را در مدیریت اجتماعی پسماند اعلام کردند و یکی از آنها، تلویحا از مسؤولان خواست تا طرح‌های مردم‌بنیاد را جدی بگیرند.
به گزارش آوای خزر از شهرستان ساری، نخستین نشست تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، صبح امروز چهارشنبه ۲۱ مردادماه با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری، و با موضوع پسماند برگزار شد.
ابتدا مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اهمیت حضور و اظهارنظر سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیمات مختلف به‌ویژه حوزه محیط زیست، از دغدغه‌مندی آن‌ها نسبت به رفع مسائل آزاردهنده در این بخش قدردانی کرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه مطالبه‌گری و پیگیری سمن‌های محیط زیست از مسئولان مربوطه، بسیار تأثیرگذار است، از سوی دیگر تبلیغ و آگاهی دادن به مردم و تبدیل باور‌های اداری به باور‌های اجتماعی را از رسالت‌های این نهاد‌های مردمی عنوان کرد.

* ایجاد رویکرد جدید در حوزه پسماند مازندران

وی با اشاره به نیرو‌های مازاد در شهرداری‌ها که کار چندانی در ساعات اداری ندارند، پیشنهاد داد که این افراد در حوزه آموزش جهت مدیریت پسماند به‌کارگیری شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه سالیان طولانی محیط زیست و حل مشکلات پسماند در استان، اولویت نخست نبوده و به همین دلیل با حجم بالایی از مسائل مهم زیست‌محیطی مواجه شده‌ایم، افزود:، اما در همین یکی دو سال گذشته رویکرد جدیدی ایجاد و حتی به جهت پیگیری‌های فراوان، پس از سال‌ها آرزو به دلی، بالاخره سازمان مدیریت پسماند در استان تشکیل شد.
دبیر کارگروه پسماند مازندران همچنین با اشاره به آغاز فصل برداشت محصولات زراعی و به دنبال آن سوزاندن کاه و کلش مزارع توسط برخی کشاورزان، خواستار همکاری بیشتر سازمان جهاد کشاورزی استان در آگاهی بیشتر بهره‌برداران نسبت به مضرات سوزاندن پسماند‌های کشاورزی شد.

* صحبت کافی‌ست، حالا زمان اجراست

در بخش دوم این نشست، تعدادی از اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست، نظرات خود را اعلام کردند، خانم بوداغی از ساری و به نمایندگی از سمن‌های استان، با اشاره به اینکه صحبت از مشکلات زباله و نبود سازماندهی مناسب در جمع‌آوری و دفن آن سال‌هاست که گریبانگیر مردم مازندران بوده، خواستار اجرایی‌شدن طرح‌های اجتماعی و سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها شد و صحبت‌های را کافی دانست.
وی با بیان اینکه زباله‌سوز نباید نخستین راه حل در مدیریت پسماند باشد بلکه باید آخرین راهکار باشد، معتقد است که طرح تفکیک زباله از مبدأ گزینه مناسبی‌ست، اما به‌خوبی از سوی شهرداری‌ها اجرایی نمی‌شود.
این فعال محیط زیست می‌گوید: باید شرکت‌ها و تشکل‌هایی که تفکیک زباله را با رویکرد محیط زیستی دنبال می‌کنند و آن را تجاری و اقتصادی صرف نمی‌بینند، دنبال شود.
وی اعلام آمادگی کرد که سمن‌های محیط زیستی با تمام نیرو پای کار می‌آیند تا مسئله محیط زیست استان در بخش پسماند، از طریق مدیریت اجتماعی به شرایط مناسبی برسد.

* مشکلات باید از ریشه حل شود

آقای خادملو از گلوگاه نیز در سخنانی با بیان اینکه حل مسئله زباله، اولویت نخست مازندران نیست و در بخش اجرایی با مشکل مواجهیم، تصریح کرد: رویکرد مسئولان با آنچه در حوزه اجتماعی می‌بینیم و تئوریسین‌ها می‌گویند، متفاوت است.
این فعال مدنی، از اینکه مدیران برای حل معضل زباله، تمام انرژی و وقت خود را به ساخت زباله‌سوز اختصاص دادند در حالی‌که باید روی شهرداری‌ها و اقدامات اجتماعی بیشتر متمرکز می‌شدند، گلایه‌مند شد و گفت: باید مشکل را به‌صورت ریشه‌ای حل کرد و شهرداری‌ها باید با اقدامات تشویقی و تبلیغی، در کنار تشکل‌های زیست‌محیطی پای کار باشند.

*آیا مسؤولان طرح‌های مردم‌بنیاد را جدی می‌گیرند؟

آقای آهنگر از شهرستان میاندورود از دیگر فعالان محیط زیست حاضر در جلسه بود، او که طرح مدیریت اجتماعی پسماند را با تفکیک زباله از مبدأ در روستای دارابکلا آغاز کرده است، می‌خواهد بداند که حقیقتا مسؤولان تا چه اندازه طرح‌های مردم‌بنیاد و اجتماعی را جدی می‌گیرند تا بتوانیم نظیر این طرح‌ها را به سایر مناطق تسری دهیم؟
* زباله‌سوز نوشهر تکمیل شد
مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری مازندران که به‌طور جدی پیگیر حل مشکلات پسماند استان است، با اشاره به اهمیت کار خطیر سمن‌های محیط زیستی در همراه‌کردن و آگاه‌ساختن مردم نسبت به مسائل مهم این حوزه، خواستار ادامه این روند با سرعت و دقت بیشتری شد و مطالبه‌گری آن‌ها را به‌حق دانست.
سیدمحمد محمدی تاکامی، با اذعان به شرایط اقتصادی شهرداری‌ها که همه آن‌ها با کاهش درآمد‌ها مواجه بوده و حقوق و مزایای معوقه‌ای دارند، اشاره‌ای به طرح مدیریت اجتماعی پسماند توسط آقای آهنگر داشت و عنوان کرد: همراهی مردم خیلی کمک‌کننده است، در طرح یکپارچه تفکیک زباله از مبدأ، نیازمند ادامه‌ی چنین حرکت‌هایی در سطح روستا‌ها و شهر‌ها هستیم.
وی بیان کرد: زباله‌سوز نوشهر تکمیل شده و در حال تست است، با راه‌اندازی این پروژه، اتفاقات خوبی برای سایر شهر‌ها نیز متصور بوده و نمونه‌ای از عزم همگانی برای مدیریت پسماند استان است.
محمدی تاکامی ادامه داد: جلسه‌ای برای برگزاری مراسم افتتاحیه داریم و به دنبال آن هستیم که این پروژه بزرگ در صورت امکان با حضور رییس جمهور حتی شده به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور سایر مقامات ملی مسؤول، به‌زودی برگزار شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری مازندران، همچنین از اتمام اقدامات فنی کارخانه کمپوست تنکابن و قرار گرفتن آن در مرحله تأمین و نصب تجهیزات، اختصاص اعتبار برای یکی از آلوده‌ترین آبراهه‌های استان جهت ساماندهی آب‌های آلوده و سلامت جنگل‌ها در این مسیر، پیگیری خط پردازش ازجمله در پروژه‌های بهشهر، بابل و بابلسر را از دیگر مواردی برشمرد که مدیریت پسماند مازندران را به مرحله جدیدی وارد کرده است.
به گزارش آوای خزر، نخستین نشست تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، با مواردی که عنوان شد، شروع خوبی برای ادامه فعالیت‌های زیست‌محیطی با همراه‌کردن مردم و از طرفی مطالبه‌گری از مسؤولان است تا اهداف محیط زیستی که همانا حفاظت و صیانت از آب و خاک و آسمان، و سلامت انسان و سایر جانداران در کره مسکون است، تحقق یابد.
به امید روزی که همه ما دوستدار و حافظ طبیعت باشیم.
 

انتهای پیام/ ۱۰۰۱

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها