دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
مولتی‏ ویتامین‏ها  از حملۀ قلبی جلوگیری نمی‏ کنند

 آوای خزر- محمدرضا المعی:

آیا مولتی ‏ویتامین‏ها از شما در برابر بیماری محافظت می‏کنند؟

مولتی‏ ویتامین‏ها ممکن است به‏ مرور خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، اما از حملۀ قلبی جلوگیری نمی‏ کنند. توجه خود را بر رژیم غذایی خود متمرکز کنید، نه مکمل‏ها.

افراد بسیاری ممکن است از مولتی ‏ویتانین‏ها استفاده کنند. بیشتر آن‏ها انتظار دارند که مصرف مولتی‏ ویتانین‏ها باعث شود که احساس بهتری داشته باشند و از بیماری جلوگیری کند.

آیا مصرف مولتی ‏ویتامین‏ها به ‏طور روزانه واقعاً مفید است یا تفکری غلط است؟

متخصصان به‏ تازگی کشف کردند که مصرف مولتی‏ ویتامین­ها به‏ تدریج باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‏ شود. اما اگر در حال حاضر مولتی ‏ویتامین مصرف می‏ کنید یا قصد دارید که مصرف کنید، اجازه ندهید که مصرف آن‏ها شما را از خوردن خوراکی‏های مغذی و مختلف باز دارد.

آزمایش مولتی‏ ویتامین‏ها

مطالعات بسیاری در رابطه با تأثیر مکمل‏های معدنی و ویتامین‏ها بر بیماری‏ها صورت گرفته است، اما شواهد هیچ‏گاه متقاعد کننده نبوده ‏اند. بنابراین، بسیاری از متخصصان دربارۀ اینکه آیا مولتی‏ ویتامین‏ها را توصیه کنند یا نه، طفره می‏ روند.

در مطالعه‏ای در کشور آمریکا که شامل ۱۵۰۰۰ پزشک متخصص می‏ شد، نیمی از افراد مورد مطالعه به‏ طور تصادفی انتخاب شدند تا روزانه یک مولتی‏ ویتانین مصرف کنند و به نیمی دیگر روزانه یک قرص پلاسبو که هیچ ویتامین یا مواد معدنی ندارد، داده شد. این افراد به مدت ۱۱ سال این قرص‏ها را مصرف کردند. در پایان مطالعه، پژوهشگران مشخص کردند که چه کسانی مبتلا به سرطان یا حملۀ قلبی شدند و چه تعداد در اثر این بیماری‏ها جان خود را از دست دادند، که تقریباً نیمی از مرگ و میرهای سالانۀ آمریکا را شامل می‎‏شد.

این مطالعه اولین مطالعه برای تشخیص تأثیر استفاده از مولتی‏ ویتامین‏ها در پیشگیری از بیماری‏های مزمن بوده است. مطالعه‏های دیگرتنها تأثیر یک مکمل یا ترکیبی از دو یا سه مکمل را بررسی کرده ‏اند.

بخش مربوط به بیماری‏های قلبی-عروقی این مطالعه بر این موضوع متمرکز بود که آیا مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها باعث کاهش خطر ابتلا به حمله‏های قلبی، سکتۀ مغزی یا مرگ و میر در اثر بیماری‏های قلبی-عروقی، می‏ شود. هیچ تأثیری در مصرف مولتی ‏ویتانین‏ها برای جلوگیری از بیماری‏های قلبی مشاهده نشد.

جلوگیری از سرطان

علاوه بر اینکه این مطالعه نشان داد که مصرف مولتی‏ ویتامین­ها باعث کاهش ۸درصدی سرطان می ‏شود، ثابت کرد که مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها همچنین باعث کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان می ‏شوند، اما این تأثیر بسیارکم بود و می‏ توانست بر اثر تصادف و شانسی باشد.

پس اگر شما مولتی ‏ویتامین مصرف نمی‏ کنید بهتر است که مصرف آن را شروع کنید. قیمت مولتی‏ ویتامین‏ها برای اکثر مردم زیاد نیست، اگر به دنبال علامت تجاری خاصی نباشند. طبق مطالعه انجام شده مشخص شد که هیچ دلیلی مبنی بر خطرناک ‏بودن مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها وجود ندارد. به علاوه‏­­‏، مصرف یک عدد قرص مولتی ‏ویتامین برای جبران کمبودها در بدن، ایدۀ بدی نیست، زیرا بیشتر ما آن چیزی که نیاز است را دریافت نمی‏ کنیم.

استفاده از مکمل‏ها در رابطه با پیشگیری از سرطان می‏ تواند انتخابی خوب برای جمعیت سالمند که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، باشد. تنها چیزی که ثابت شده است از سرطان جلوگیری می ‏کند، ترک سیگار و هرگز شروع نکردن آن است. «اکنون می‏دانیم که مولتی ‏ویتامین‏ها مزایای کمی دارند.»

 

آیا مولتی ‏ویتامین‏ها برای همه مفیدند؟

دشوار است که برطبق این مطالعه بتوان گفت که مزایای نهایی مولتی‏ ویتامین‏ها برای افراد عادی چیست. در مقایسه با بیشتر مردم، پزشکان مورد مطالعه رژیم غذایی بهتری داشتند، از نظر فیزیکی فعال­تر‏ بودند و کمتر در فعالیت‏های ناسالم شرکت داشتند. کمتر از 4 درصد آن‏ها سیگاری بودند و 60 درصد آن‏ها حداقل یک بار در هفته ورزش می‏کردند. در مقابل، مردم آمریکا به‏ طور متوسط دارای اضافه وزن هستند، ورزش نمی‏ کنند و بیش از حد چربی و نمک مصرف می ‏کنند.

آیا مصرف مولتی ‏ویتامین به آن‏ها نیز کمک می‏کند؟

شاید بتوان گفت که اگر چیزی کمک کمی به افراد سالم کند، می ‏تواند به افراد کمتر سالم بیشتر کمک کند. اما همچنین ممکن است که مزایای نسبتاً کم ضدسرطان مولتی‏ ویتامین­ها در مقایسه با تأثیر شیوه ‏های زندگی ناسالم،ناچیز باشد.

آیا مصرف مقدار زیادی از چیزی خوب باعث بیمار شدن شما می ‏شود؟

زمانی که صحبت از ویتامین‏ها و مواد معدنی است، برخی افراد تصور می‏ کنند که اگر مصرف کمی از آن‏ها مفید است، بنابراین مقدار بیشتر مفیدتر است. اما مواد مغذی زمانی که بیشتر از آنچه که مفید است، مصرف شوند می ‏توانند مضر باشند.

با این وجود، تعیین مقدار مناسب می‏ تواند مهم باشد. هر مادۀ مغذی دارای دامنه‏ ای است که با حداقل میزان مصرف روزانۀ لازم برای پاسخ‏گویی به نیازهای اکثر افراد سالم توصیه می‏ شود. مقدار مصرف مناسب برای هر فرد بر اساس نیازهای آن فرد است. پس از قبل از شروع به مصرف ویتامین‏ها و مکمل‏ها با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه

براساس این مطالعه، تأثیر مولتی ‏ویتامین‏ها در کاهش سرطان و بیماری‏های قلبی بسیار ناچیز است. بنابراین، به جای تکیه بر مکمل‏ها بهتر است مواد مغذی را از مواد غذایی که شامل انواع مختلفی از مواد سالم هستند، دریافت کنید.

میوه ‏ها و سبزیجات حاوی بسیاری از مواد تشکیل دهندۀ فعال بیولوژیکی هستند که ممکن است از سرطان به طریقی که مواد معدنی و ویتامین‏ها قادر نیستند، جلوگیری کنند. همچنان یک رژیم غذایی سالم می‏تواند خیلی برتر از مصرف مولتی‏ ویتامین‏ها باشد و اگر شما در حال حاضر یک رژیم غذایی سالم دارید، ممکن است با مصرف مولتی ‏ویتامین‏ها ازمزایای کمی برخوردار شوید. توجه کنید که مصرف مولتی‏ ویتامین جای چیزهایی که نمی‏ خورید را نمی‏ تواند بگیرد.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار