دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
احتمالا کاناپه اتاق نشیمن‌تان را بیشتر از تشک‌تان با جاروبرقی تمیز کرده‌اید. اگر اینگونه است زمان تغییر فرا رسیده است.

به گزارش آوای خزر، برگرداندن تشک دست کم دو بار کار مرسومی است که امکان پاک کردن هر دو رویه آن فراهم شود.

تشک‌های جدیدتر امروزی ممکن است طوری ساخته شده باشند که رو و زیر ثابتی داشته باشند. اما قاعده دست کم دوبار پاک کردن تشک‌ها در سال به قوت خود باقی است.

  • قدم اول

همه روتختی و ملحفه‌ها را از روی تشک بردارید تا شسته شوند. برای پاک کردن لکه‌های قدیمی روی آنها  از ماده لباسشویی باکیفیت و داغ‌ترین درجه آب در ماشین لباسشویی استفاده کنید. اگر ماشین خشک‌کن حرارتی دارید برای خشک کردن از آن استفاده کنید.

اگر لکه تازه‌ای روی تشک ایجاد شده است، روتختی و ملحفه‌ها را بلافاصله بردارید و با استفاده از مایع لکه‌بر و چند پارچه خشک تلاش کنید لکه را پاک کنید. پاک کردن لکه را مانند پاک کردن لکه فرش انجام دهید و روی لکه فشار نیاورید تا مانع از نفوذ کردن ماده آلاینده درون تشک شوید.

  • قدم دوم

با استفاده از برس مبلی جاروبرقی تمام سطوح تشک را تمیز کنید. به تمیز کردن درزهای و خطوط دوخت تشک توجه داشته باشید، چرا که گردوغبار، کثافات، پوست مرده و سایر آلودگی‌ها در آنها جمع می‌شوند. در صورت لزوم از سری باریک جاروبرقی که برای پاک کردن چین‌ها و درزها مناسب است، استفاده کنید.

  • قدم سوم

پس از پایان جاروبرقی گرفتن تشک، به دنبال لکه‌های خشک‌شده بگردید و آنها را با لکه‌بر مناسب پاک کنید. استفاده از جاروبرقی‌های شوینده یا لکه‌برهای آنزیمی معمولا اغلب لکه‌های ناشی از مایعات بدنی یا مواد آلی را برطرف می‌کنند. برای لکه‌های دیگر مانند لکه‌های ناشی از کثافات یا علف‌ می‌توانید از محلول یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی ملایم و یک فنجان آب گرم استفاده کنید.

  • قدم چهارم

با پاشیدن جوش شیرین (بیکربنات سدیم) روی تمام سطح می‌توانید بوهای بد آن برطرف کنید. به خصوص اگر برای نخستین بار دارید تشک را پاک می‌کنید، از ریختن مقدار زیادی جوش شیرین روی آن نترسید. برای رسیدن به بهترین نتیجه جوش شیرین را تا ۲۴ ساعت روی تشک باقی بگذارید. اگر ممکن است تشک را نزدیک پنجره بگذارید، نور خورشید نیز به ضدعفونی کردن تشک کمک می‌کند.

  • قدم پنجم

پس از اینکه جوش شیرین بوهای نامطبوع را جذب کرد، دوباره جارو برقی را با برس مبلی برای پاک کردن تشک به کار بگیرید. اگر قبلا از روتشکی استفاده نمی‌کردید، یک روتشکی بخرید. استفاده از «پد تشک» در بین روتشکی و تشک هم به جذب رطوبت کمک می‌کند.

استفاده از روتشکی و پد تشک علاوه بر پاک کردن کامل به شیوه‌ای که در بالا ذکر شد، مانع جای گرفتن مایت‌ها (حیره‌ها)، کک‌ها  و سایر حشرات در بستر شما می‌شود./همشهری

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: