دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
ستاره‌شناسان برای نخستین بار با استفاده از یک مجموعه تلسکوپ رادیویی موفق شدند سیاره‌ای فراخورشیدی کشف کنند که به دور ستاره‌ای کوچک می‌گردد.

به گزارش آوای خزر، اهمیت این کشف از آن‌جاست که برای نخستین بار توسط یک تلسکوپ رادیویی انجام می‌شود. طی چند دهه‌ی اخیر دانشمندان با استفاده از روش‌های گوناگون، هزاران سیاره‌ی فراخورشیدی را کشف کرده‌اند. برای مثال «روش گذر» از روش‌های پر استفاده‌ای است که توسط رصدخانه‌هایی مانند کپلر (Kepler) و تس (TESS) به‌کار گرفته می‌شود. یا «روش انتقال به سرخ» که نور دریافتی از ستاره‌ی دوردست را به دقت پایش می‌کند.

به جز این دو روش، روشی دیگر به نام «اخترسنجی» (Astrometry) نیز وجود دارد. در این روش ستاره‌شناسان جلو و عقب رفتن یک ستاره را زمانی که به دلیل گرانش هر یک از سیاره‌هایش جابه‌جا می‌شود، رصد می‌کنند. این روش اندازه‌گیری دقت بسیار بالایی نیاز دارد و به همین دلیل خیلی استفاده نمی‌شود.

در روش اخترسنجی یک ستاره در بازه‌ی زمانی چند ماه یا حتی چند سال با دقت بسیار بالا رصد می‌شود. اما برخلاف روش گذر یا انتقال به سرخ، این روش بیشتر به ستاره‌های پرجرم و سیارات با مدارهای طولانی حساس است. چیزی که انجام آن برای روش‌های دیگر دشوار است.

اخیراً ستاره‌شناسان با استفاده از «آرایه‌ی خط پایه‌ی بسیار بزرگ» (Very Long Baseline Array) که یک تلسکوپ رادیویی است، ستاره‌ی TVLM 513-46546 را مورد مطالعه قرار داده‌اند. این ستاره یک کوتوله‌ی بسیار سرد است که کم‌تر از یک دهم خورشید جرم دارد و در صورت فلکی گاوران (عوّا) به فاصله‌ی ۳۵ سال نوری از زمین قرار گرفته است.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی VLBA، بیش از یک سال و نیم این ستاره را رصد کردند. سرانجام آن‌ها موفق شدند راز جالب این ستاره را بیابند. یک سیاره در ابعاد زحل به دور این ستاره می‌گردد اما مدار گردش آن از فاصله‌ی گردش عطارد به دور خورشید کم‌تر است!

با توجه به این‌که اجزای این تلسکوپ رادیویی، بیش از ۵ هزار مایل (۸ هزار کیلومتر) از هم فاصله دارند، می‌تواند به توان تفکیک عالی دست یابد و امکان انجام این شاهکار نجومی را داشته است.

اگرچه ستاره‌شناسان امیدوار به کشف یک سیاره بودند اما انتظار داشتند سیاره بسیار پرچرم‌تر باشد و در فاصله‌ای دورتر پیرامون ستاره بچرخد. زیرا روش اخترسنجی در محدوده‌ی مورد انتظار بهتر نتیجه می‌دهد.

اما اکنون یک سیاره‌ی زحل-مانند کشف شده که پیرامون ستاره‌ای کوچک می‌گردد. این برای نخستین بار است که یک تلسکوپ رادیویی چنین چیزی یافته و بدین ترتیب دسته‌ی جدیدی در سیارات فراخورشیدی باز خواهد شد.

انتهای پیام/1005

منبع: Universe Today

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار