دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۲۵۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
کرونا و عزاداری متفاوت محرم؛
محرم سال۱۴۴۲ در شرایطی آغاز می‌شود که هر چند بی سابقه نیست اما دستکم در ۱۰۰ سال گذشته نظیری نداشته است: اقامه عزاداری امام حسین علیه السلام در آیین های جمعی با مخاطراتی برای سلامت عمومی همراه شده که به بحث و جدلی های زیادی دامن زده است.

به گزارش آوای خزر، طی ‌ماه گذشته برگزاری مراسم عزاداری در محرم و چند و چون آن به یکی از موضوعات پربحث در رسانه‌ها تبدیل شده است و در نهایت قرار شد اقامه عزای امام حسین (ع) همراه با رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه ای اقامه شود. پروتکل هایی که محرم امسال را کاملا با محرم های سال ها گذشته متفاوت می کند.

 از نخستین روزهایی طرح این موضوع در افکار عمومی و در میان تصمیم گیران  دو نظر بسیار متفاوت در این زمینه ابراز شده است. نخستین صحبت‌ها در این زمینه از جانب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد. حجت‌الاسلام قمی و معاونان ایشان از میانه تیرماه تقاضا کردند عزاداری محرم تعطیل نشود و با هماهنگی وزارت بهداشت پروتکل‌هایی برای آن تدوین شود.

رئیس‌جمهور در ابتدای مردادماه برگزاری مراسم عزاداری محرم را تایید کرد و گفت: «ممکن است هر روزی بحثی مطرح شود و الان که به ماه محرم رسیدیم بحث عزاداری یا سلامت مطرح شود، خیر هر دو، هم عزاداری امام حسین (ع) و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی اینها مانعه‌الجمع نیست، باید اینها را جمع کرد و در کنار هم قرار داد...

ما ماه رمضان را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ مردم قرآن برسر گرفتنن و عبادت کردند وشب‌های احیا عده‌ای با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مساجد و محافل رفتند و عده‌ای در خیابان وعدهای هم در فضای مجازی و برخی هم این مراسم را از طریق رسانه ملی دنبال کردند، قرآن بر سر گرفتند همه این آیین ها را انجام دادند واصول بهداشتی را هم رعایت کردند. ماه رمضان تمام شد هیچ کس نبود که بگوید «ماه رمضان باعث شیوع بیماری شد»... اکنون نیز برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد.»

اما سخنان رهبری در روز عید قربان نقطه عطفی برای تصمیم‌گیری در این زمینه بود. آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنرانی تلویزیونی به مسئله عزاداری در محرم اشاره و تأکید کردند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

تاکید رهبری برای تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا عزم جزمی در مسئولین برگزاری هیئات برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کرد. در پی سخنان رهبری، شورای هیئات‌ مذهبی کشور در بیانیه‌ای بر اجرای دستورات ستاد ملی کرونا تاکید کرد: «برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود.»

مراجع تقلید هم در پاسخ به پرسش‌های مومنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در عزاداری محرم تاکید کردند. آیت‌الله شبیری زنجانی در پاسخ به یکی از این پرسش‌ها بیان داشتند: «لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند؛ مردم نیز باید به توصیه های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند. هم‌چنین رسانه‌های متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل بیت عصمت (علیهم السلام) را با لحاظ تفاوت رسم‌ها و سلیقه‌ها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم السلام) گردد.»

پس از رهنمود رهبری و قطعی‌شدن برگزاری مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ستاد ملی کرونا در چند مرحله دستورالعمل‌هایی برای برگزاری مراسم عزاداری ابلاغ کرد. آنچه در این دستورالعمل‌ها مورد تاکید قرار گرفته است الزامی‌بودن ماسک برای همه عزارداران، رعایت فاصله، پخش نکردن غذا و نذورات و در نهایت ممنوع بودن برگزاری مراسم در فضای سربسته است.

این نکته آخر سبب بروز حاشیه شد چراکه چند روز مانده به محرم ابلاغ شد و تا پیش از آن فضای مسقف با ارتفاع ۶ متر را مجاز دانسته بود. این مسئله با انتقاد عده‌ای از وعاظ و مداحان مانند میثم مطیعی همراه شد که البته او باز هم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کردند.

در نهایت باید امیدوار باشیم در مراسم عزاداری امسال این دستورالعمل‌ها رعایت شود آسیبی به عزادارن سیدالشهدا وارد نشود./الف

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها