تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶
نتایج یک پژوهش که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد شمار سیارات بی‌ستاره می‌تواند از شمار ستاره‌های راه شیری هم بیشتر باشد. چیزی که تلسکوپ فضایی رومن دقیق‌تر مشخص خواهد کرد.

به گزارش آوای خزر، تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن که نام خود را از بانوی ستاره‌شناس آمریکایی و از نخستین مدیران زن ناسا گرفته است، یک تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ است که از یک آینه‌ی اصلی ۲.۴ متری و دو ابزار علمی دیگر بهره می‌برد.

«سامسون جانسون» (Samson Johnson) پژوهشگر این مطالعه از دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: «از آن‌جا که دیدگاه ما نسبت به کیهان گسترش یافته است، منظومه‌ی شمسی ما ممکن است غیرعادی باشد. بنابراین تلسکوپ رومن به ما کمک خواهد کرد تا درباره‌ی سیارات بی‌ستاره بیشتر مطالعه کنیم و درباره‌ی جایگاه خود در مقیاس کیهانی بیشتر بدانیم.»

به گفته‌ی او، تلسکوپ نانسی گریس رومن، به جست‌وجوی بخش‌های باریکی از آسمان می‌پردازد تا اجرام سیاره‌ای رها در فضا (free-floating planetary-mass objects) را به عنوان یک رویداد ریزهمگرایی گرانشی ایزوله شده، در بازه‌ی زمانی کم‌تر از چند روز تشخیص دهد.

اگرچه این روش بیش از سه دهه است که استفاده می‌شود اما با توجه به قابلیت بالا و حساسیت لنزهای تلسکوپ رومن، در سال‌های آینده این روش می‌تواند اجرامی از کوچکی مریخ تا بزرگی غول‌های گازی را در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تر از چند ساعت تا ده‌ها روز پیدا کند.

«متیو پنی» (Matthew Penny) نویسنده‌ی همکار این پژوهش نیز گفت: «سیگنال ریزهمگرایی گرانشی یک سیاره‌ی بی‌ستاره تنها بین چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد و سپس برای همیشه از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود که مشاهده‌ی آن‌ها حتی با استفاده از چندین تلسکوپ در زمین دشوار باشد اما تلسکوپ فضایی رومن شرایط را تغییر خواهد داد.»

طرح گرافیکی تلسکوپ فضایی رومن

Credit: NASA

تا کنون تنها چند سیاره‌ی بی‌ستاره پیدا شده است؛ از جمله دو مورد که بر اساس یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۸ یافت شد.

به این ترتیب اطلاعات کمی درباره‌ی سیارات بی‌ستاره می‌دانیم که شامل ساختار آن‌ها می‌شود. طبق نظریه‌ی ناسا این سیارات، مانند تکامل ستاره‌ها، می‌توانند در توده‌های ایزوله شده‌ی گاز و غبار شکل بگیرند. هرچند این از دیدگاه تئوری عنوان شده است.

داشتن اطلاعات بهتر درباره‌ی شیوه‌ی شکل‌گیری آن‌ها و تعداد آن‌ها به تلسکوپ فضایی رومن بستگی دارد. پژوهشگران معتقدند که این مأموریت می‌تواند صدها سیاره‌ی بی‌ستاره را کشف کند. آن‌ها تخمین زده‌اند که تعداد این سیارات می‌تواند ۱۰ برابر چیزی که تا کنون تصور می‌شد باشد که بازه‌ای از چند ده بیلیون تا تریلیون را در کهکشان راه شیری دربر می‌گیرد.

«اسکات گائودی» (Scott Gaudi) دیگر نویسنده‌ی این پژوهش نیز گفت: «کیهان ممکن است با سیارات بی‌ستاره پر شده باشد و ما ندانیم و هرگز بدون یک بررسی دقیق و گسترده مانند چیزی که تلسکوپ رومن انجام خواهد داد، متوجه نخواهیم شد.»

بیش از ۴۰۰۰ سیاره‌ی فراخورشیدی توسط ناسا کشف شده است که شماری از آن‌ها پتانسیل سکونت‌پذیر بودن را داشته‌اند. آن‌ها در مدار و اندازه‌ی مناسبی قرار دارند که می‌توانند آب مایع بر روی سطح داشته باشند و حداقل به صورت تئوری حیات پذیرای حیات باشند. باید دید این امر در مورد سیارات بی‌ستاره چگونه رقم می‌خورد.

منبع: Fox News