دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
متخصصان آمریکایی در جدیدترین بررسی‌های خود روی مبتلایان کرونا دریافتند که کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است به سندرم التهابی چند سیستمه دچار شوند که عارضه قلبی را به همراه داشته و به نظارت و مداخله مادام العمر پزشکی نیاز خواهند داشت.

به گزارش آوای خزر، به گفته متخصصان، کودکانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند پس از بهبودی ممکن است دچار عارضه قلبی شوند که برخی از آن‌ها به نظارت و مداخله مادام العمر پزشکی نیاز خواهند داشت. پزشکان این پدیده را سندرم پس از کووید ۱۹ نامیدند.

برخلاف آنفلوانزا که معمولاً فقط اندام‌های تنفسی را آلوده می‌کند، ویروس کرونای جدید به اندام‌های مختلفی از جمله دستگاه گوارش، سیستم قلبی - عروقی، پوست، کلیه‌ها و سیستم عصبی حمله می‌کند. سندرم التهابی چند سیستمه (MIS-C) در دوران کودکی می‌تواند کشنده باشد زیرا بر چندین سیستم اندامی ازجمله قلب، ریه‌ها، دستگاه گوارش و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این متخصصان گزارشی ارائه کرده‌اند که مشخص کرده، افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند از ضعف نسبی سلامت برخوردار هستند. بسیاری از این افراد، حتی دو یا سه ماه پس از بهبود نیز خستگی مداوم را تجربه کرده‌اند.

برخلاف آنفلوانزا که معمولاً فقط اندام‌های تنفسی را آلوده می‌کند، ویروس کرونای جدید به اندام‌های مختلفی ازجمله سلول‌های دستگاه گوارش، سیستم قلبی - عروقی، پوست، کلیه‌ها و سیستم عصبی حمله می‌کند. در حال حاضر محققان دریافتند که این بیماری باعث ایجاد بیماری خطرناک سندرم التهابی چند سیستمه (MIS-C) معروف به سندرم مولتی سیستم التهابی کودکان، در دوران کودکی می‌شود. در واقع این سندرم پس از ابتلا به کووید ۱۹ به شدت به قلب کودکان آسیب می‌رساند تا حدی که برخی از کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است نیاز به نظارت و مداخلات مادام العمر پزشکی داشته باشند.

قابل‌توجه است که سندرم التهابی چند سیستمه (MIS-C) می‌تواند حتی بدون داشتن علائم هشداردهنده و حتی سه یا چهار هفته پس از ابتلای بدون علامت کودکان سالم به کووید ۱۹ را نیز مورد حمله قرار دهد.

دکتر آلوارو موریرا (Alvaro Moreira) از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سان آنتونیودر این رابطه اعلام کرد که ممکن است کودکانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، پس از چند هفته دچار التهاب شدیدی شوند.

بین اول ژانویه تا ۲۵ جولای سال جاری، ۶۶۲ مورد سندرم التهابی چند سیستمه در سراسر جهان گزارش‌شده است. از بین افراد مبتلا به این سندرم خطرناک، ۷۱ درصد کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) پذیرفته شدند و ۶۰ درصد از آن‌ها دچار تشنج شدند. تب، عارضه‌ای بود که همه این کودکان را دچار کرد و بیش از ۷۳ درصد از آن‌ها از درد شکم یا اسهال رنج می‌بردند و ۶۸/۳ درصد دچار استفراغ شدند.

بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد که نتایج آزمایش اکوکاردیوگرام (اکوی قلب) ۵۴ درصد از کودکان، غیرطبیعی بود. درحالی‌که ۲۲/۲ درصد از کودکان به دستگاه هوا نیاز داشتند و بیش از ۴ درصد نیازمند اکسیژن‌رسانی غشایی خارج از بدن (ECMO) بودند و ۱۱ کودک جان خود را از دست دادند.

دکتر موریرا معتقد است که سندرم التهابی چند سیستمه (MIS-C) در دوران کودکی می‌تواند کشنده باشد زیرا بر چندین سیستم اندامی ازجمله قلب، ریه‌ها، دستگاه گوارش و سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله EClinicalMedicine از لانست (Lancet) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار