دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
توسط رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل اعلام شد
آخرین وضعیت کرونا در مازندران
روئسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در خصوص آخرین وضعیت کرونا در این استان بدون اعلام آمار تلفات انسانی گزارش دادند.

آوای خزر – آزاده بابانژاد: وضعیت کرونایی 25 استان کشور قرمز و زرد است یعنی خطر بالا و خطر متوسط، استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارد. تعداد افراد مبتلا به کرونا، بستری‌ها، بهبودیافته‌ها و فوتی‌ها در مازندران همچنان توسط ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود که این‌روزها نیز از حالت تفکیکی استان‌ها خارج و در بین آمار ملی اعلام می‌شود.

صرفنظر از آمارهایی که همواره مورد سؤال است و بهتر است به آن نپردازیم، موضوع قابل تأمل این است که مازندران در بین استان‌های وضعیت قرمز یعنی خطر بالا قرار دارد، برخی از شهرهای کوچک این استان در وضعیت سفید یعنی کم‌خطر قرار دارند اما به این دلیل که تجربه شده است اعلام این وضعیت سبب ترددهای غیرضرور و افزایش ناگهانی آمار کرونا می‌شود و برای اینکه بدانیم کووید19 حالا حالاها میهمان تمامی جوامع است، لذا در مجموع اعلام می‌شود که استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارد.

برنامه‌های ستاد مبارزه با کرونا در سطح استان مازندران پایاپای با ستاد ملی کرونا به پیش می‌رود، امروز نیز ستاد استانی پس از ستاد ملی تشکیل شد تا براساس تصمیمات ملی، تصمیمات استانی اتخاذ شود.

دکتر سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وضعیت باثبات کرونا در مازندران می‌گوید و نگران روند بازگشایی‌هاست.

* نگرانی از وضعیت کرونا در اصناف

او معتقد است که همین روند بازگشایی‌ها بود که به خیز دوم کرونا رفتیم. و اینکه امروز خیلی از استان‌ها روند افزایشی دارند و این یک آلارم برای مازندران است که باید توجه شود.

دکتر موسوی تأکید دارد که باید فکری برای بازگشایی‌ها و فعالیت‌های بازار و کسب و کار داشته باشیم و گرنه چه بسا که نتوانیم مشکلات موجود را جبران کنیم.

این عضو ستاد مبارزه با کرونا در مازندران اظهار می‌دارد که در حال حاضر استفاده از ماسک در بین عموم مردم خوب است اما در اصناف اصلأ خوب نیست و باید فکری برای آن دیده شود.

* وضعیت سینوسی ماسک‌زدن در تاکسی‌ها

او می‌افزاید: استفاده از ماسک در تاکسی‌ها وضعیت سینوسی دارد؛ گاهی خوب و گاهی بد است، مشاهده شده که رانندگان تاکسی ماسک‌ها را از روی صورت برمی‌دارند و بدون رعایت فاصله اجتماعی کنار هم می‌ایستند و صحبت می‌کنند.

* نگرانی از عطش واکسن آنفلوآنزا

دکتر موسوی اشاره‌ای هم به فصل سرما و آنفلوآنزا و واکسن آنفلوآنزا داشت و نگران بازار سیاهی بود که شاید فضای نامناسبی برای خرید آن صورت بگیرد و آنگاه خیلی‌ها دنبال واکسن بیفتند و ولع و عطش نسبت به خرید آن صورت بگیرد.

او تأکید دارد که واکسن آنفلوآنزا برای همه افراد لازم نیست و از طرفی مردم نباید فکر کنند با زدن این واکسن از کرونا در امان هستند. زیرا ویروس کرونا هرچند از جهاتی شبیه آنفلوآنزاست اما قدرت انتقال و نوع آن متمایز از آنفلوآنزاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود از مردم خواست که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند، البته او بیشتر نگران مدارس و دانش‌آموزان ابتدایی است که رعایت پروتکل‌ها برای آنها دشوار است.

* جایگزین‌کردن کادر درمانی سخت است

این مسوول با اشاره به تلفات انسانی در کادر بهداشت و درمان و شهادت یکی دیگر از پرستاران در مبارزه با ویروس کرونا در روز گذشته، اعلام داشت که ساماندهی و جایگزین کردن نیروی انسانی خیلی سخت است و اگر پیک ابتلا افزایش یابد سخت‌تر هم می‌شود.

او درباره برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح استان گفت: برگزاری نمایشگاه‌های عمومی در سطح استان ممنوع است اما نمایشگاه‌هایی که مشتری تخصصی دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند ضمن اینکه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی از فعالیت این قبیل نمایشگاه‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

* نگرانی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل از بازگشایی مدارس

دکتر سید فرزاد جلالی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌گوید: هر روز 25 درصد شاخص مخاطره در مازندران کاهش می‌یابد، آمار تلفات در این استان به نسبت تعداد بیماران و نسبت به سایر استان‌ها بالا نیست اما حتی مرگ یک نفر برای ما سخت است و واقعاً نگرانیم.

او اشاره‌ای به بازگشایی مدارس داشت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته است اما اعلام می‌کند: "بازخوردی که در مدارس ابتدایی دیدیم رعایت بسیار کمی داریم و در این مدارس رعایت پروتکل‌ها برای دانش‌آموزان خیلی سخت است "و "ای کاش یک سیاستی را در پیش می‌گرفتیم که بچه‌ها درگیر نشوند".

* کاش پیک سوم کرونا در مازندران نباشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل می‌گوید: در پیک دوم کرونا مرگ و میر را در جوانان و اطفال داشتیم و این یعنی مراقبت‌ها باید بیشتر و بیشتر شود.

این مسوول از نگرانی خود برای آموزش‌های حضوری برخی از رشته‌های پزشکی گفت و عنوان کرد که نمی‌توانیم دستیاران را  به‌صورت مجازی آموزش بدهیم. دانشجوی سال چهارم به بالا باید در بخش‌ها بروند و آموزش عملی و حضوری داشته باشند.

دکتر جلالی بیان کرد: ما نگران درگیری خوابگاه‌ها هستیم هر چند که تعداد حضور افراد در خوابگاه‌ها را از سه به یک نفر کاهش دادیم.

او در پایان اظهار امیدواری کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در  مدارس و دانشگاهها و اصناف، پیک سوم کرونا را در استان نداشته باشیم.

مازندران همچنان در وضعیت قرمز و خطر بالا قرار دارد و مسوولان این استان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تردد غیرضرور بین‌شهری و ورودی در این استان، تأکید دارند.

انتهای پیام/ 1001

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار