دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
مانند بسیاری از مواد غذایی، میوه‌ها نیز در اثر فساد می‌توانند سلامتی ما را تهدید کند. برای مثال هلویی که گندیده، نه طعم مشابه و نه خواص تغذیه‌ای مشابه با میوه اصلی دارد.

به گزارش آوای خزر،میوه های کپک زده کمکن است حاوی کپک‌های خطرناکی باشد که سلامتی را تهدید می‌کند و منجر به مسمومیت و بیماری می‌شود. میوه‌ها ممکن است در اثر رشد میکروارگانیسم‌ها یا شرایط بد نگهداری (دمای بالا و رطوبت زیاد) دچار تغییرات نامطلوبی شود که آنها را غیرقابل مصرف می‌کند. از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد میوه‌هایی که به‌صورت کامل یا بخشی از آنها گندیده توجه کنیم، این است که حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از قبیل باکتری‌ها و کپک است که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود .

رشد این میکروارگانیسم‌ها همچنین ممکن است با بروز علائمی از قبیل ایجاد بوی غیرطبیعی یا ایجاد نقاط کپک‌زده و نرم یا حتی تغییر رنگ همراه باشد. بسیاری از میوه‌ها به دلیل این که حاوی اسیدهای طبیعی نظیراسید سیتریک، آسکوربیک، مالیک، تارتاریک و غیره هستند، محیط را برای رشد بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا نامناسب می‌کنند.

اما کپک‌ها به آسانی قادر به رشد در چنین شرایطی هستند. بنابراین در فساد میوه‌ها باید بیشتر نگران کپک‌ها باشیم تا باکتری‌ها.زمانی که کپک‌ها در بخشی از میوه شروع به رشد می‌کنند به دلیل بافت نرم میوه و رطوبت بالای اغلب میوه‌ها، ریسه‌های کپک به‌راحتی قادرند به اعماق میوه نفوذ کنند بدون این‌که شما متوجه حضور آنها شوید. همچنین کپک‌ها مواد سمی به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند که به دلیل ماهیت آب‌دار بودن میوه به‌راحتی در بخش‌های دیگر نفوذ کرده و آن میوه را برای مصرف خطرناک می‌کند.

از مهم‌ترین انواع مایکوتوکسین‌هایی که ممکن است در میوه‌ها تولید شود، می‌توان به پاتولین، آفلاتوکسین، اوکراتوکسین و سموم آلترناریا اشاره کرد. برای مثال سیب از میوه‌های مستعد تولید سم پاتولین است که سم بسیار خطرناکی است. نکته مهم این است که شرایط نگهداری میوه پس از برداشت تاثیر بسزایی روی تولید مایکوتوکسین‌ها دارد.

مساعدترین شرایط برای تولید آفلاتوکسین، نگهداری طولانی‌مدت میوه در دمای محیط بدون کنترل دما و رطوبت است. بهتر است میوه‌ها تا حداکثر تا 18 ساعت پس از برداشت، به دماهای پایین منتقل شود. جالب است بدانید سمی مثل پاتولین حتی در شرایط تولید برخی فرآورده‌ها و طی فرآیندهای حرارتی نظیر پاستوریزه کردن (در تولید کمپوت یا آبمیوه و غیره) به مقدار کمی آسیب می‌بیند.

زیرا شکر موجود در این محصولات روی پاتولین اثرات حفاظتی دارد. بنابراین این تصور که میوه‌های آسیب‌دیده و کپک‌زده می‌توانند برای تولید آبمیوه مورد استفاده قرار بگیرند چه در مصارف خانگی و چه صنعتی، سلامت مصرف‌کننده را تهدید می‌کند.

بنابراین:در زمان خرید، دقت کنید که میوه‌های دارای علائم فساد، آسیب فیزیکی و کپک‌زدگی را انتخاب نکنید.اگر در بین میوه‌های خود میوه کپک‌زده‌ای دارید، حتما آن را از یخچال یا سبد میوه خارج کنید و دور بیندازید. سعی کنید میوه‌های کناری را از نظر عدم آلودگی و نشانه‌های کپک‌زدگی، بو و بافت غیرطبیعی بررسی کنید./ روزنامه جام جم 

 

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار