دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
روند افزایش شیوع کرونا، همزمان با اعلام موج سوم، باعث شده تعداد مبتلایان روزانه در کشور به بیش از سه‌هزار نفر در آمار رسمی برسد، در حالی که به باور کارشناسان این نوک کوه یخ است و بسیاری از مراکز درمان و خصوصی در صورت تشخیص کرونا، به بیماران اعلام می‌کنند که در خانه استراحت کنند و این بیماران جزو آمار رسمی کرونا محسوب نمی‌شوند.

به گزارش آوای خزر،در یک هفته گذشته که همه شهرهای کشور قرمز اعلام شد، آمار تعداد مبتلایان به شکل تساعدی افزایش داشته و بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، روند بروز کووید - ۱۹ در کشور و در هفته منتهی به ۲۸ شهریورماه صعودی بوده و ۱۰ استان نیز شاهد شروع پیک بیماری هستند. در استان‌های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، قم، البرز، تهران، کرمانشاه، همدان، کرمان و کردستان روند صعود یا شروع پیک مشاهده شد.

همچنین روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در ۹ استان اصفهان، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مازندران، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان مشاهده شد. همچنین در هفت استان هرمزگان، فارس، قزوین، یزد، خوزستان، بوشهر و اردبیل روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است.

همزمان با افزایش شیوع کرونا، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای پیش خرید واکسن کرونا از چندین منبع مختلف از جمله دانشگاه آکسفورد، چین و مذاکراتی در کشور هند خبر داد و در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا از ثبت‌نام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد. او پیش‌بینی کرد که دستکم تا شش ماه آینده از دسترسی به واکسن خبری نخواهد بود و پس از آن هم در مرحله اول برای افراد آسیب‌پذیر خواهد بود.

او توضیح داد: «مجمعی به نام کووکس وجود دارد که 180 کشور جهان در آن ثبت‌نام کرده‌اند و 18 سازمان و شرکت فعال در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. پرداخت 15‌درصد پیش پرداخت برای واکسن شرط ثبت نام بوده و اگر هم این شرکت‌ها موفق نشوند، پیش‌پرداخت پس داده نمی‌شود». به گفته لاری در آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران قرار شده است که این 15‌درصد پرداخت شود.

گفته این مقام وزارت بهداشت ایران برای خرید واکسن از آکسفورد، چند شرکت چینی و شرکت‌های معتبر دیگر ثبت‌نام کرده است و همینطور وزارت بهداشت با یک فرد ایرانی‌الاصل در هند برای خرید واکسن کرونا وارد مذاکره شده است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت از یکشنبه (30 شهریور) تا دوشنبه (31 شهریور)، 177 بیمار مبتلا به کووید19 جان باختند و 3341 مورد بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است. بر اساس آمار رسمی 425‌هزار و 481 نفر مبتلا به کرونا تاکنون شناسایی شده‌اند و مجموع جان‌باختگان در اثر این بیماری به 24‌هزار و 478 نفر رسید.


آخرین وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا
واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور در حالی با تاخیر مواجه است که کارشناسان معتقدند که اگر زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا را از دست بدهیم، خطر همزمانی شیوع کرونا و ویروس N1H1 می‌تواند خطرناک باشد. در این شرایط و در حالی که مسئولان وزارت بهداشت از توزیع واکسن آنفلوآنزا خبر می‌دهند، علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر، گفته است: «مبلغ 22‌میلیون یورویی که به واردات واکسن آنفلوآنزا اختصاص یافته، به‌دلیل تحریم‌ها در یکی از بانک‌های ترکیه بلاتکلیف مانده و همین حالا نیز برای تزریق واکسن دیر است.»

این مقام وزارت بهداشت، افزایش تجویز واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های آسیب‌پذیر را راهکار اصلی به منظور پیشگیری و مقابله با این وضعیت عنوان کرد. همزمان سید حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد تاخیر در واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور گفت: «در رابطه با واکسن آنفلوآنزا قرار بود، مبلغ ارزی از طریق ترکیه به یکی از کشورهای اروپایی منتقل شود که متاسفانه برگشت خورد و دوباره این کار را انجام دادیم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود و واکسن به کشور برسد. بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزا وارد کشور شده و امیدواریم که محموله‌ها تا آخر مهرماه ترخیص و توزیع شود، ولی ما تلاش می‌کنیم تا هفته‌ اول مهرماه بیشتر توزیع‌ها انجام شود.»

در این شرایط کارشناسان معتقدند که اگر واکسن کرونا تا 15 مهرماه تزریق نشود، تاثیر خود را از دست خواهد داد، انها می‌گویند که بهترین زمان برای استفاده از این واکسن 15 شهریور تا 15 مهر است. در این شرایط ظاهرا قرار است که از امروز (سه‌شنبه) این واکسن آنفلوآنزا توزیع شود. با این حال سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است که به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و مشکلات ارزی که سبب بروز مشکل در تامین واکسن آنفلوآنزا شده است، روند واردات این واکسن با تاخیر مواجه شده است. لاری در توضیح بیشتر می‌گوید:

«قرار بوده 2.5‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد، اما در حال حاضر 1.5‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است که این میزان نیز با اولویت خانم‌های باردار در مناطق روستایی تزریق خواهد شد. همچنین قرار بوده حدود 12‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شود و حدود 42‌هزار تومان قیمت داشته باشد و اگر تقاضا بیشتر باشد، ممکن است با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن در بازار بیشتر خواهد بود.

در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از نایابی واکسن آنفلوآنزا در مناطق مختلف است. لاری گفت که با استفاده از کد ملی سعی می‌کنند که مانع سواستفاده دلالان شوند اما افزود: «نباید تقاضای زیادی برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا به مردم القا کرد. زیرا در ایده‌آل‌ترین حالت، واکسن آنفلوآنزا بین 30 تا 60‌درصد ایمنی ایجاد می‌کند».

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار