دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
عضو هیئت علمی دانشگاه وین و شهید بهشتی با تاکید براینکه حق دخالت و دخل تصرف در رودخانه ها را نداریم، گفت: انتقال آب بین حوضه ای فاجعه زیست محیطی به بار خواهد آورد.

به گزارش آوای خزر، پرفسور عطاء اله قبادیان با مخالف بر ساخت سد فینسک در استان سمنان و اشاره به تبعات آن بر منابع آبی مازندران گفت: کشور ما از دو جهت با پدیده کویری مواجه است و سه دهه در این زمینه مباحث مختلفی مطرح کردیم اما گوش شنوایی نبوده است.

وی با بیان اینکه حق نداریم در رودخانه‌ها دخل و تصرف کنیم، افزود: اگر می‌توانیم در کنار رودخانه پمپ گذاریم و نسبت به انتقال آن اقدام کنیم.

وی با اشاره به حق نداریم نسبت به جابجایی آب رودخانه‌ها از حوضه‌ای به حوضه دیگر اقدام کنیم زیرا فاجعه زیست محیطی به بار می‌آورد، گفت: تجربه انتقال آب بین حوضه‌ای نشان می‌دهد که چه تبعات زیانبار ومخربی داشته است.

ایران تحت تأثیر کویرهای آسیایی است

وی که دارای درجه پرفسوری علوم زمین از دانشگاه وین است، با اظهار اینکه کشور ما تحت تأثیر کویرهای آسیایی و سرزمین کم باران است، عنوان کرد: حق دخالت و جابجایی نداریم و با فاجعه زیست محیطی روبرو هستیم.

پرفسور قبادیان با بیان اینکه مازندران باریکه سرسبزی پناه گرفته بین کوه‌های البرز و دریا و معیادگاه زیستی ایرانیان است، گفت: چهار دهه ساخت و ساز و تاخت و تاز نسبت به زیست بوم آن صورت گرفته است وباید بدانیم که تاخت و تازه مدیران کم توجه آسیب زا است.

وی افزود: مازندران میعادگاه زیست محیطی به شمار می‌رود اما طی دهه‌های گذشته تلاش شده تا جنگل‌های آن را از بین نبرند و اکنون جنگل‌های آن به چوب و کاغذ تبدیل شده و از بین می‌رود.

پرفسور قبادیان با بیان اینکه مازندران با اختلال آبی و بحران مواجه است و کویر به سمت استان در پیش است، گفت: هرگونه دخل و تصرف در منابع آبی آن فاجعه به بار می‌آورد و هرگونه دخالت برداشت کل اکوسیستم را مختل می‌کند اما شاهد هستیم که چگونه جنگل‌ها را از بین می‌برند.

جابجایی منابع آبی به معنای نابودی است

وی با اشاره به تلفات ۴۰ درصدی آب‌های شیرین اظهار داشت: جابجایی منابع آبی به معنای نابودی است و مسئله مخالفت انتقال آب با حیات مردم گره خورده است و به هیچ وجه مسئله سیاسی نیست.

پرفسور قبادیان فرجام انتقال زاینده رود را در انتظار انتقال آب تجن و مازندران دانست و گفت: برخی مدیران خودخواه و ناآشنا و تصمیم سازی های آنان و دخالت در شریان‌های آبی به معنای تخریب و خیانت ملی خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از انتقال آب مازندران برای صنایع سمنان و کویر گفت: به جای انتقال آب می‌توان نسبت به انتقال آب دریای عمان تلاش کرد زیرا در غیر این صورت و پافشاری برای انتقال آب استان، با شکنندگی اکوسیستم مواجه خواهیم بود.

پرفسور قبادیان با اظهار اینکه کاری برای رفع تخریب‌ها و احیای منابع صورت نگرفته است، تصریح کرد: جازموریان در حال نابودشدن بود که تشکل‌های زیست محیطی جلوی آن را گرفتند و باید جلوی سدسازی فینسک و انتقال منابع آبی مازندران را گرفت.

وی با اشاره به پدیده ساخت سد پلکانی در کشور عنوان کرد: کسی متأسفانه در این بخش پاسخگو نیست و حق نداریم نسبت به انتقال آب شیرین اقدام کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه وین ادامه داد: هرگونه دخالت در باریکه سبز مازندران فاجعه به بار خواهد آورد و باید جلوی آن را گرفت.

وی با بیان اینکه مازندران انباشته از آلایندگی‌ها شده است خواستار جلوگیری از تخریب طبیعت این استان شد./مهر

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار