دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

به گزارش آوای خزر، تعدادی آزمایش خاص برای تشخیص بیمای قلبی کودکان وجود دارد که ممکن است متخصصان قلب کودکان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت سلامت فرزند شما، آنها را تجویز کند. فراموش نکنید که برخی از بیماری های قلبی کودکان در دوران جنینی توسط اکوی قلب جنین قابل ارزیابی و شناسایی هستند.

تشخیص بیماری های قلبی جنین

یکی از راه های جلوگیری از بیماری قلبی کودکان، انجام آزمایشاتی در زمان جنینی طفل است. معروف ترین آزمایش و تست، اکوی قلب جنین می باشد که باید توسط متخصص اکوی قلب جنین انجام شود. بدین صورت می توان قبل از اینکه جنین به دنیا آید، از بیماری های وی مطلع بود و به درمان وی پرداخت.

حال جواب و تفسیر اکو قلب جنین چه مواردی را مشخص می کند؟ بیماری های مادرزادی را می توان در تست اکوی قلب جنین تشخیص داد و درصدد درمان آن حرکت کرد. بیماری هایی نظیر لکه ی سفید رو قلب جنین، سوراخ قلب جنین، آریتمی و مشکلات دیگر قلبی جنین که ممکن است با آن متولد شود نشان داده می شود.

روش های تشخیص بیماری قلبی کودکان

- الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG یا EKG) یک آزمایش سریع است. در این آزمایش برچسب هایی بر روی قفسه سینه، بازوها و پاها گذاشته می شود تا فعالیت الکتریکی قلب اندازه گیری شود. این آزمایش برای تشخیص ناهنجاری های ریتم قلب و همچنین بزرگ شدن حجره های قلب انجام می شود.

- اکوکاردیوگرام

اکوی قلب یا همان اکوکاردیوگرافی یک فیلم سونوگرافی از درون قلب است که در شرایطی مانند دوران بارداری انجام می شود. این تصاویر با قرار دادن یک پروب سونوگرافی بر روی قفسه سینه، شکم و گردن برای دیدن قلب از هر زاویه ای به دست می آید.

اکوی قلب اگر برای برای اولین بار انجام شود می تواند طولانی باشد، بنابراین آماده باشید تا حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه برای آن وقت بگذارید. خوشبختانه اکوکاردیوگرام می تواند بیشتر نقایص قلبی مادرزادی یا مشکلات عملکرد عضله قلب را تشخیص دهد.

- اشعه ایکس قفسه سینه

اشعه ایکس مربوط به کودکان، اطلاعات مربوط به ریه های کودک و اندازه و شکل قلب او را تهیه می کند و در اختیار متخصص قلب کودکان قرار می دهد. میزان تابش اشعه ایکس قفسه سینه، بسیار کم است و هیچ عارضه جانبی طولانی مدتی را ایجاد نمی کند.

- ام آر آی قلب

MRI روش دیگری برای عکسبرداری از قلب و اندازه گیری عملکرد آن است. این روش همچنین از انتشار تشعشع جلوگیری می کند و از یک آهن ربای غول پیکر بدون درد برای گرفتن عکس با وضوح بالا از قلبِ در حال عملکرد، در طی ۳۰ تا۶۰ دقیقه استفاده می کند.

  • کودکان زیر ۶ سال غالبا برای بی حرکت ماندن تا ۱ ساعت به بیهوشی نیاز دارند.
  • کودکان بزرگتر و بزرگسالان معمولا می توانند آزمایش ۱ ساعته را بدون بیهوشی انجام دهند، چرا که می توانند در حین انجام این اسکن، چرت بزنند و یا فیلم تماشا کنند.
  • نوزادان در دو ماه اول زندگی خود نیاز به بیهوشی ندارند و می توان برای آنها پس از شیر خوردن و بسته شدن در پتو، آزمایش را انجام داد.
  • بیمارانی که در بدن خود فلز دارند، مانند بریج های دندانی، ممکن است به دلیل وجود آهنربا نتوانند این آزمایش را انجام دهند.

- سی تی آنژیوگرافی قلب

سی تی قلب (همچنین به عنوان سی تیراسکن CAT نیز شناخته می شود) یک مطالعه تصویربرداری سریع و بدون درد است که با استفاده از پرتو، تصاویر دقیقی از آناتومی قلب و عروق خونی اطراف را تهیه می کند. برخی از سی تی اسکن ها ممکن است نیاز به کنتراست یا تزریق رنگ وریدی داشته باشند تا حجره ی قلب و رگ های خونی قابل رویت شوند. 

کودک شما باید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه بی حرکت دراز بکشد و نوزادان نیز باید کمی در حالت بیهوشی باشند.

- اکوکاردیوگرام از راه مری (TEE)

اکوکاردیوگرام از راه مری، یک اسکن قلب با آندوسکوپی است و یک تصویر کامپیوتری از قلب را در حال عمل کردن ارائه می دهد. یک لوله ی کوچک در داخل مری قرار داده می شود تا قلب از نزدیک قابل مشاهده باشد. این آزمایش معمولا قبل و بعد از جراحی قلب باز انجام می شود، یا اگر ساختارهای خاصی با اکوکاردیوگرام سنتی به خوبی قابل مشاهده نباشد، از این آزمایش استفاده می شود.

برای انجام این آزمایش در کودکان از نوعی آرام بخش سبک استفاده می شود و از ۸ ساعت قبل از انجام آزمایش باید ناشتا باشند.

- کاتتریزاسیون قلب

یک کاتتر در رگ (های) کشاله ران و یا گردن قرار می گیرد تا به قلب برسد. به این ترتیب می توان فشار خون و میزان اکسیژن در هر دریچه ی قلب را مستقیما اندازه گیری کرد و متخصص قلب و عروق کودک شما می تواند در مورد بهترین مراحل بعدی مراقبت، تصمیم گیری کند. همچنین می توان مداخلات را در حین کاتتریزاسیون انجام داد. به عنوان مثال، اگر دریچه قلب یا رگ خونی خیلی کوچک باشد، می توان یک بالون کار گذاشت و یا یک استنت قرار داد تا این ساختار بزرگتر شود. 

به منظور عکسبرداری از قلب در حین عمل، ممکن است ماده حاجب یا ماده رنگی تزریق شود و سپس با استفاده از نوعی پرتوی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی، ویدئویی از قلب کودک شما در عمل گرفته شود. پس از کاتتریزاسیون، لوله های کوچک کاتتر حذف می شود و محل پانسمان می شود. در این روش ممکن است کودک شما را برای نظارت به مدت یک شبانه روز در بیمارستان نگه دارند.

- مطالعه الکتروفیزیولوژی

برای کودکان مبتلا به آریتمی یا ریتم غیرطبیعی قلب، می توان از یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EP)، برای یافتن ناحیه ای از قلب که سیگنال های غیر عادی ارسال می کند، استفاده کرد. این آزمایش توسط یک متخصص الکتروفیزیولوژیک کودکان، یک متخصص قلب کودکان با آموزش های ویژه در سیستم هدایت الکتریکی قلب در کودکان انجام می شود.

مطالعه EP در طی کاتتریزاسیون قلب و معمولا با بیهوشی عمومی یا آرام بخشی انجام می شود. در این مطالعه، کاتتر وارد رگ خونی کشاله ران و یا گردن می شود تا به قلب برسد و یک تصویر الکتریکی قلب را ایجاد کنند. 

پس از یافتن محل سیگنال غیرطبیعی، الکتروفیزیولوژیست اطفال می تواند ناحیه مشکل را بسوزاند یا منجمد کند تا به طور کلی از آریتمی خلاص شود.  انجام یک مطالعه EP ممکن است از ۴ تا ۶ ساعت طول بکشد و ممکن است کودک شما مجبور شود یک شب در بیمارستان بماند.

- مانیتور هولتر

مانیتور هولتر دستگاه کوچکی است که ضربان قلب کودک شما را برای یک دوره ۲۴ ساعته تا ۴۸ ساعته در خانه ثبت می کند. ۳ تا ۶ برچسب سیم دار روی قفسه ی سینه قرار داده می شود و این سیم ها به وسیله ی کوچکی وصل است که می توان آن را در جیب گذاشت. اگر کودک شما علائمی مانند درد قفسه سینه یا تپش قلب داشته باشد، کودک شما یا شما می توانید دکمه ای را روی دستگاه فشار دهید تا متخصص قلب در زمان بروز علائم توجه بیشتری به ضربان قلب داشته باشد.

- مانیتور ایونت

مانیتور ایونت در حالی که مشابه مانیتور هولتر است، از این نظر متفاوت است که می توان از آن به مدت یک ماه در خانه استفاده کرد. درست مانند مانیتور هولتر، شش برچسب بر روی سینه قرار داده می شود. این دستگاه هر زمان که کودک شما علائمی داشته باشد، ضربان قلب را ضبط می کند و خود دستگاه دکمه را فشار می دهد.

این آزمایش در صورتی مفید است که علائم در کودک شما کمتر اتفاق می افتد، مثلا فقط برای چند بار در ماه.

- مانیتور فشار خون سیار

دستگاه فشار خون سیار نوعی کاف فشار خون است که می توان به مدت ۲۴ ساعت در خانه از آن استفاده کرد تا فشار خون را چند بار در روز اندازه گیری کند. هنگامی که دستگاه به متخصص قلب و عروق کودک شما برگردانده شود، او می تواند هر فشار خون ثبت شده ای را مشاهده کند. این اطلاعات برای تمایز بین یک کودک عصبی که در مطب دکتر فشار خون بالا دارد، از یک کودک که واقعا فشار خون بالا دارد مفید است.

- تست استرس ورزش

تست استرس ورزش شامل استفاده از تردمیل یا دوچرخه در زمانی که به  مانیتور ECG متصل هستید، است. هر چند دقیقه یک بار سطح دشواری افزایش داده می شود و هر زمان که خسته شدید آزمایش متوقف می شود. یک متخصص قلب کودکان ممکن است این تست را برای کودکان سنین مدرسه ای یا بزرگسالان در صورتی که درد قفسه سینه، مشکل تنفس یا غش کردن با ورزش داشته باشند، تجویز کند.

- اکوکاردیوگرام استرس

در این اکوکاردیوگرام، عملکرد قلب در حالت استراحت در مقایسه با عملکرد قلب در حالت استرس مورد مقایسه قرار می گیرد.  این عمل بلافاصله پس از دویدن روی تردمیل و یا پا زدن روی دوچرخه انجام می شود. اگر کودک قادر به ورزش نباشد، می توان از دارویی مانند دوبوتامین برای ایجاد تاثیر مشابه برای قلب در ورزش استفاده کرد.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: