دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

به گزارش آوای خزر،دکتر مسعود مردانی متخصص عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که نشانگر موج سفرها به سمت شمال کشور بود، تصریح کرد: دیشب در جاده‌های منتهی به شمال به شکل معجزه‌آسا انسان می‌دیدیم، تصور نمی‌کردیم مردم تا این اندازه برای تنظیم مسافرت‌هایشان پیش از اعمال محدودیت‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند.

این متخصص عفونی افزود: ما بسیار کوچک‌تر از آن هستیم که بخواهیم به مردم توصیه کنیم اما کسانی که به هیچ عنوان سفرهای شمال را ترک نمی‌کنند، دیشب مجددا حماسه آفریدند. حالا که برخی به سفر رفته‌اند از آنها می‌خواهیم تا حد امکان برای فعالیت غیرضروری از خانه خارج نشوند، به گردش نروند، شست و شوی مکرر دست را فراموش نکنند، از صرف غذا در رستوران خودداری کنند، از رفتن به خرید و فروشگاه‌ها پرهیز کنند و... اگر با کسی تماس داشتند که شک دارند فرد بیمار است یا خیر تا دو هفته خود را قرنطینه کنند و بویژه از تماس با افراد مسن خانواده خودداری کنند.

مردانی تاکید کرد: آن دسته از افرادی هم که در شهرهای خود ماندند و سفر نرفتند نیز از این فرصت برای پاساژگردی، دید و بازدید، دورهمی و... استفاده نکنند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تاثیر تعطیلی مشاغل از ساعت ۱۸ به بعد در کاهش زنجیره انتقال بیماری نیز اظهار کرد: نتایج اعمال هر محدودیت معمولا دو هفته بعد در مراجعان سرپایی، چهار هفته بعد در بیماران بستری و ماه بعد در موارد مرگ و میر مشخص می‌شود. مطمئنا در حال حاضر و به سرعت اتفاق خاصی با اعمال این محدودیت نمی‌افتد. البته با ترددهایی که بنده در سطح شهر داشتم، در مشاهداتم تعداد اندکی مغازه و کسب و کار دیدم که پس از این ساعت اعلام شده تعطیل بودند، ولی امیدوارم این محدودیت‌های جدید که از شنبه آغاز می‌شود، با جدیت بیشتری اجرا شود.

  • اعمال محدودیت‌های جاده‌ای لغو شد

حجم بالای تردد خودروها به سمت استان‌های شمالی ازجمله استان قرمز مازندران در حالی است که محدودیت ورود و خروج به مراکز استان‌ها به علت شیوع ویروس کرونا که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح امروز در سراسر کشور اجرا شود، لغو شد.

مهر امروز در این زمینه نوشت: یک منبع آگاه در پلیس این خبر را تأیید و اعلام کرد که این محدودیت کاملاً لغو شده و به ساعت دیگری هم منتقل نشده است و از اول آذر حتما اجرا می‌شود.

بر اساس این خبر، تغییری در اجرای محدودیت‌هایی که قرار بود از شنبه اول آذرماه در شهرها اجرا شود، ایجاد نشده است.

سرپرست پلیس راهور مازندران در این زمینه گفت: محدودیت تردد که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح امروز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه در ساری اجرا شود بر اساس اعلام فرماندهی راهور لغو شد.

سرهنگ باقری افزود: بر اساس این طرح، ورود پلاک‌های غیربومی به مرکز استان ممنوع می‌شد و محدودیت خروج برای پلاک‌های بومی نیز در دستور کار بود.

او گفت: قرار است این طرح از روز شنبه اول آذر اجرایی شود. همکاران من از روز شنبه مبادی ورودی و خروجی شهرها را کنترل می کنند و از ورود پلاک‌های غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی استان جلوگیری خواهند کرد.

سرهنگ باقری گفت:مالکان خودروهای غیر بومی در صورت تردد در شهرهای نارنجی و قرمز با جرایم ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی مواجه خواهند شد.

اما محدودیت‌های تردد در حالی لغو شده که در شبانه‌روز گذشته حجم زیادی مسافر (خودرو) به مازندران وارد شده‌اند.

رئیس پلیس راه مازندران در این زمینه به تسنیم گفت:حجم زیادی از مسافر در شبانه‌روز گذشته از مبادی وروی وارد استان شده اند. هم‌اکنون ترافیک در محورهای استان پرحجم و روان است، اما حجم زیادی از مسافر  در شبانه روز گذشته از مبادی وروی وارد استان شده اند. این روال به همین شکل همچنان ادامه دارد.

سرهنگ قدمی افزود: تردد خوردوهای سنگین و نیمه سنگین در بالا دست محور هراز از صبح جمعه تا نیمه شب ممنوع خواهد شد و محدودیت‌های دیگر در جاده‌های استان اعمال نمی‌شود.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران در خصوص آخرین وضعیت محورهای استان هم گفت: مه‌گرفتگی در کندوان و سوادکوه باعث محدودیت دید شده است. همچنین احتمال بارش برف در محورهای کوهستانی استان وجود دارد و از رانندگان می خواهیم که از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت تصمیم‌گیری برای سفر حتما خودروهای خود را به زنجیرچرخ مجهز کنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار