دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر تهران به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) و با حضور ۱۴ عضو در صحن شورا با تبریک به مناسبت روز دانشجو و داوطلب شروع شد و در پایان با ارائه بیانیه‌ای در نقد مصوبه اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس به اتمام رسید. این بیانیه توسط اعضا در اعتراض به مصوبه نهم آذر ‌ماه مجلس در سلب اختیارات شوراهای شهر کشور در وضع عوارض شهری به موجب ماده ۵۳ و سایر مفاد قانون مالیات بر ارزش افزوده و جایگزینی وزارت کشور، به امضا رسید و توسط سیدآرش حسینی میلانی قرائت شد.

به گزارش آوای خزر، در بخشی از بیانیه شورای شهر آمده است: کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در هفته گذشته بدون حضور نمایندگان مدیریت‌های شهری اعم از شوراها و شهرداری‌ها، نسبت به جمع‌بندی برای رفع ایرادات این لایحه اقدام و متأسفانه عین جمع‌بندی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. تصمیمی که به‌دلیل شرایط خاص کشور آن هم پس از ترور دانشمند عزیز هسته‌ای و دفاعی کشورمان، تحت ‌تأثیر قرار گرفت و توجهی به آن نشد و مغفول ماند. به ‌موجب مجموعه تغییراتی که در مواد و تبصره‌های لایحه مالیات بر ارزش افزوده به ‌خصوص ماده ۵۳ این مصوبه اعمال شده است، عملا اختیارات نهاد شوراهای شهر کشور در وضع عوارض شهری را با ابهام و چالش اساسی مواجه می‌نماید؛ این در حالی است که به موجب تبصره ماده۸۵ قانون تشکیلات، وظایف شوراهای اسلامی کشور، وزیر کشور، اختیار اصلاح و لغو عوارض وضع شده توسط شوراهای اسلامی کشور را داراست و همچنین کلیه مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای کشور توسط هیأت تطبیق مستقردر فرمانداری‌های با قوانین فرادست تطبیق داده می‌شود. متأسفانه شاهد هستیم که در جای جای این مصوبه نسبت به حذف نام شوراهای شهر هم اقدام شده و به نوعی می‌توان گفت این تصمیم که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی رقم خورده است، نقطه عطفی در تضعیف و تقلیل جدی جایگاه این نهاد مردمی است.»

  • حذف نام شورا از قوانین

محسن هاشمی‌رفسنجانی در پایان جلسه روز گذشته شورای شهر به میان خبرنگاران رفت و درباره مصوبه اخیر مجلس درباره ارزش افزوده گفت: «نکته مهم که اعضا به آن حساس هستند، بحث لایحه ارزش افزوده در مجلس است که احساس می‌شود نگاه تقلیل‌گرایان به قدرت و نظارت شورا بر شهرداری سطح و سطوح قانونی پیدا می‌کند. به همین دلیل اعضا  بیانیه‌ای در مورد این نوع نگاه به قوانین نوشته و آن را امضا کردند. به‌نظر لازم است جلساتی با شورای نگهبان داشته باشیم.»

به ‌گفته وی، مجلس دهم مصوبه‌ای داده و به شورای نگهبان رفته و با بند ۵۳ مخالفت کرده و به مجلس برگشته و مجلس یازدهم آن را اصلاح کرده است. او گفت: «در اصلاحات انجام شده نام شورای شهر برداشته شده و نام وزارت کشور گذاشته شده و در برخی از جاها هم مراجع ذیربط ذکر شده است. بنده از شورای‌عالی استان‌ها هم گلایه دارم که در این مورد ورود نکردند. لازم است به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشیم که خوشبختانه این حساسیت در تهران و کلانشهرها و شهرهای کوچک وجود دارد و لذا این بیانیه داده شد تا بتوانیم نگاه واقعی که در قانونی اساسی به شوراها وجود دارد را یادآوری کنیم. نگاهی که در سال۷۵ قانونمند شده است و همان سال به تأیید شورای نگهبان رسیده و چند بند قانونی تعیین عوارض هم در آن وجود دارد و در سال۷۸ بازبینی شده و دوباره در شورای نگهبان تصویب شده است. حالا یکباره نسبت به قوانین حساسیت به خرج داده‌اند تا نام شورا از قوانین حذف شود که به‌نظر کار درستی نیست. هر چند همین حذف هم ابهاماتی ایجاد می‌کند و مشکل را حل نمی‌کند و درگیری درون‌گروهی دولت و شورای شهر را بالا می‌برد. اگر با شورا موافق نیستند باید یکباره از بیخ و بن حذف کنند و اینکه در تناقض بین شورا و دولت قرار دهند، صحیح نیست.»

  • میرلوحی ناظر واگذاری سهام شهروند و همشهری شد

در دویست و پنجاه و سومین جلسه پارلمان شهری دستور جلساتی داشت که نخستین آن توسط  سیدحسن رسولی مطرح شد. خزانه‌دار شورا موضوع انتخاب ناظر و کارشناسان برای برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت‌های خدماتی کالای شهروند و همشهری در بازار سرمایه را مطرح کرد و گفت: «پیشنهاد می‌دهم سیدمحمود میرلوحی به‌عنوان ناظر و فخریه کاشان و سعید اسلامی ‌بیدگلی هم به‌ترتیب اعضای ناظر واگذاری سهام شهروند و همشهری انتخاب شوند.» این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و در پایان با رأی اعضا، نفرات پیشنهادی تأیید شدند.

  • ساماندهی آرامستان‌ها

ضرورت تهیه طرح جامع ساماندهی آرامستان‌های ابن‌بابویه و امامزاده عبدالله حسن، موضوع دیگری بود که در جلسه روز گذشته پارلمان شهری توسط حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا مطرح شد. او گفت: «با وجود اینکه مزار شهدای ۱۶ آذر در آرامستان امامزاده عبدالله و مزار شهدای قیام‌ ۳۰تیر در آرامستان ابن بابویه شهرستان ری قرار دارد اما متأسفانه این آرامستان‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و برخی از قبور در این آرامستان‌ها دچار تخریب شده‌اند و در این روز تاریخی از سازمان اوقاف، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری تهران می‌خواهم نسبت به تهیه طرح جامع برای ساماندهی این دو آرامستان که می‌تواند یکی از مراکز گردشگری و تاریخی شهرری و تهران باشد، اقدام‌ کنند.»

  • میدانگاه صلح در گورستان ارامنه

بررسی یک فوریت لایحه ساماندهی، حفاظت و احیای مجموعه گورستان‌های دولاب، با قرائت گزارش مشترک سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری، شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی توسط زهرا صدراعظم‌ نوری مطرح شد. او با بیان اینکه گورستان‌های دولاب شامل ۵ گورستان ارامنه گرگوری، گورستان فرانسه، لهستان، گورستان ارامنه کاتولیک و گورستان ارامنه پروتستان است و به‌عنوان یک پتانسیل در شهر تهران محسوب می‌شود، گفت: «در این لایحه با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و شورای خلیفه‌گری ارامنه طرح میدانگاه برای صلح جهانی پیشنهاد شده تا براساس آن بتوانیم روحیه صلح‌جویی ایرانیان را با احیای گورستان‌ها نشان دهیم. این گورستان‌ها با وسعت ۷.۵هکتار به‌لحاظ مسائل محیط‌زیستی می‌تواند برای منطقه ۱۴ اثرگذاری مثبتی داشته باشند و توسعه و گسترش فضای سبز آن می‌تواند برای مردم محله یک فرصت و ظرفیت باشد.» در نهایت کلیات این لایحه با ۱۴ رأی موافق تصویب و بررسی پیشنهادات به جلسه آتی شورا موکول شد.

  • اصلاح آیین‌نامه نامگذاری معابر

طرح اصلاح آیین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران هم روز گذشته در صحن پارلمان شهری پایتخت توسط سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران ارائه شد. براساس آن، دبیران شورایاری هر منطقه به فراخور نامگذاری‌ها در کمیته نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران دعوت خواهند شد. همچنین به پیشنهاد بهاره آروین و تصویب شورا مطابق با طرح اولیه یکی از اعضای ستاد هماهنگی شورایاری عضو اصلی کمیسیون نامگذاری خواهد بود. اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا به این تغییرات در آیین‌نامه نامگذاری معابر شهر تهران رأی دادند.

  • تذکرات اعضای شورای شهر تهران در جلسه

محمد سالاری: عدم‌نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده که با بافت‌های تاریخی عجین شده‌اند، مشکلات مربوط به ناایمنی پاساژهای قدیمی و فرسوده و مشکلات بازار تهران سبب شده تا عملا منطقه۱۲ در احیا و نوسازی بافت‌ها و بناهای فرسوده و ناایمن قفل شود. از شهرداری تهران می‌خواهم یک نسخه انتقال حق توسعه (TDR) را تا حدی که در اختیار شورای شهر است، به شورا برای تصویب بیاورد تا به‌صورت پایلوت درخصوص این منطقه اجرایی شود.

سید آرش حسینی ‌میلانی: براساس آخرین بررسی‌ها، سهم صنایع و نیروگاه‌ها در آلودگی شهر تهران ۳۴درصد است و با توجه به سابقه مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف تهران، اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان تهران موظف است تا اطلاعات پایش آنلاین یا اندازه‌گیری‌های موردی از صنایع بزرگ، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های واقع در حریم تهران را تهیه کند و در اختیار شورا قرار دهد.

علی اعطا: با وجود توجه به کمیته‌های نما در سطوح عالی شهرداری، متأسفانه در یکی از مناطق شرقی شهرداری تهران، شهردار منطقه خارج از آن فرایندی که پیش‌بینی شده، قصد دارد تصویب و تأیید برخی پروژه‌ها را به کمیته نما تحمیل ‌کند که این امر پذیرفته نیست و طبیعتا اگر این موارد با تذکر حل‌وفصل نشود، به شکل دیگری پیگیری خواهیم کرد.

مجید فراهانی: براساس ماده۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان‌کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی ازجمله مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند. بی‌توجهی به این ماده قانونی سبب شده تا شهر برای معلولان دسترس‌پذیر نباشد.

محمد علیخانی: با توجه به فرارسیدن فصل زمستان و آغاز بارش‌های زودهنگام ضمن تشکر از خدمات انجام‌شده، یادآوری می‌کنم در راستای جلب رضایت شهروندان و حفظ ایمنی و سلامت مردم می‌بایست سازوکار لازم و تقویت ناوگان برف‌روبی برای پیشگیری از یخ‌زدگی معابر و بروز هر اختلال در آمد و شدها پیش‌بینی شود.

نطق پیش از دستور ۱ | متزلزل‌شدن جایگاه شوراها

مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران: به‌رغم جایگاه بی‌بدیل شوراها در اصول قانون اساسی و در تفکر و سیاست‌ها و دستورات حضرت امام(ره) و چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی و فرمایشات رهبری نظام (مدظله)، متأسفانه در سال‌ها و ماه‌های اخیر خیمه‌ای که مردم با انتخاب و حضور خویش برپا کرده و ستون‌های آن را محکم کرده‌اند، آنچنان مورد تهاجم و تخریب قرار گرفته که اگر توسط دلسوزان و مقامات مسئول جلوگیری نشود، بدون‌شک، شوراها را که مهم‌ترین رکن و نماد مردم‌سالاری دینی و دمکراسی کشور و جمهوری اسلامی است، در معرض خطرات جدی قرار خواهد داد. اینک چه اتفاقی در کشور و نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران پیش آمده‌ که بدون اطلاع شوراها و شورای‌عالی استان‌ها، کمیسیون اقتصادی و نمایندگان محترم مجلس و اعضای شورای محترم نگهبان متوجه اشتباهات گذشته شده و به فکر رفع آنها افتاده‌اند!؟ من خاضعانه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان می‌خواهم پایداری قوانینی که خود تصویب کرده‌اند و بارها در اصلاحات بعدی بر آن صحه گذاشته‌اند، سست نکنند؛ چراکه این کار نه‌تنها جایگاه شورا را متزلزل می‌کند، بلکه سیستم و نظام تقنینی کشور را زیر سؤال می‌برد. لایحه درآمدهای پایدار پس از ‌انتظار ۳۷ساله مورد تصویب مجلس قرار گرفته ‌و نمایندگان محترم مجلس می‌توانند در بررسی و تصویب اصلاحات این لایحه، اشتباهاتی را که در ماده۵۳ لایحه مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته، برطرف کنند.

نطق پیش از دستور ۲ | نادیده‌گرفتن حق شوراها

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران: تحولات هفته‌های گذشته و ماه‌های اخیر در ارتباط با بروز چالش‌های جدی مابین مجلس به‌عنوان پارلمان ملی و شوراهای شهر به‌عنوان پارلمان محلی، دل‌های دلسوزان نظام و کشور را به درد آورده است. مجلس و دولت به‌صورت توأمان با کمرنگ‌کردن جایگاه و نقش شوراهای محلی در قالب ۲ لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده و واگذاری اختیارات این نهاد نوپا و مردمی به وزارت کشور، زمینه‌های چالش هویتی برای نهادهای انتخابی و ترویج رویکرد اقتدارگرایی پدرگونه در قبال نهادهای مردمی را به نمایش گذاشتند. به‌واسطه اتخاذ تصمیم شتابان مجلس در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به‌گونه‌ای که مسئولیت وضع عوارض در شهرها تقریبا به‌صورت کامل از شوراهای شهر سلب و به وزارت کشور سپرده شده است و به‌طور کلی واژه شوراهای اسلامی شهر از متن مصوبه حذف شده است. این مصوبه عملا مدیریت شهری را برای برنامه‌ریزی منسجم در حوزه درآمدهای پایدار متوقف خواهد کرد و رویکرد نگران‌کننده‌ای که برای چند دهه در مدیریت شهری حاکم بود، یعنی تراکم‌فروشی را رونق می‌بخشد. در پایان از شما نمایندگان مجلس، از شما دولتمردان قوه مجریه، از شما نمایندگان شورای نگهبان، از شما اعضای شورای عالی امنیت ملی و از  همه نهادهای حاکمیتی می‌خواهم اصول زیرین این انقلاب که مردم و نهادهای مردمی است را پاس بدارید و نسبت به رفع تعارضات قوا دست از تنش و مرافعه بردارید و نگاه به منافع ملی را وجه‌المصالحه تنش‌ها نکنید./همشهری - زینب زینال‌زاده

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار