دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
در نماز جمعه نکا و ساری چه گذشت
هر چه انتقال آب خزر به سمنان تازگی ندارد و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و به قول نماینده ساری و میاندرود «اصلاً موضوع چیزی دیگری است»؛ انتقال جنجالی آب سد گلورد به بهشهر جهت تصفیه و بازگشت دوباره آن به نکا برای خیلی‌ها تازگی دارد تا جایی که پای این موضوعات، این‌بار توسط نمایندگان مردم بعنوان یکی از مسائل اصلی به نماز جمعه کشیده شد.
به گزارش آوای خزر به نقل از عصر خزر، روز جمعه چهارم خردادماه در بیشتر میعادگاه‌های نماز جمعه سراسر استان نمایندگان حوزه‌های انتخابیه سخنران پیش از خطبه بودند زیرا باتوجه به اینکه هفتم خردادماه وارد سومین سال خدمتی خود می‌شوند لذا فرصت مناسبی است تا در جمع نمازگزاران به ارائه عملکرد بپردازند.

در مرکز و شرق مازندران نمایندگان ساری و میاندرود و بهشهر، نکا و گلوگاه به بحث آب و بعضاً تنش‌های اجتماعی که ناشی از کم‌آبی می‌شود اشاره کردند.

ابتدا سری به مرکز استان می‌زنیم که محمد دامادی به‌عنوان سخنران پیش از خطبه در بخشی از سخنان خود به موضوع آب اشاره کرده است؛ وی با انتقاد از وضعیت نابسامان مدیریت آب و کشاورزی در استان مازندران اظهار داشت: آب پشت سد شهید رجایی به پایین‌ترین حد خود رسیده است و اگر برنامه‌ریزی و مدیریت برای آبرسانی وجود ندارد؛ یا باید از محل صندوق ذخیره ارزی یا از طریق بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان حمایت کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی برای یک استان کشاورزی صورت نگرفته است، نحوه کشت و کار در مازندران را حتی برای دهه 20 هم ندانست و گفت: هنوز در اصلاح الگوی کشت دچار مشکل هستیم، به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردیم که برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و آن را به کشاورزان ارائه کنید.

وی که از همان ابتدا مخالفت خود را با طرح انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان اعلام کرده بود بار دیگر از مسائل پشت پرده در این زمینه پرده‌برداری و اعلام کرد: موضوع اصلاً چیز دیگری است و آقایان قصد ساخت سد فنیسک در سرشاخه‌های سد شهید رجایی را دارند.

البته این سخن دامادی را باید از این نظر مورد تأیید و تأکید قرار داد که در فروردین ماه 97 دکتر ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفته است: هزینه احداث سد فینسک و بند انحرافی کاورد در قانون بودجه سال 97 کل کشور با لحاظ هزینه‌های کارفرمایی و تملک، حدود 1600 میلیارد ریال برآورد شده است، این یعنی اینکه عملاً چیزی به نام انتقال آب از دریای خزر به سمنان نداریم و به این دلیل عده‌ای به دنبال ایجاد حساسیت در افکار عمومی هستند تا بتوانند بهانه‌ای برای ساخت سد فنیسک داشته باشند.

دامادی این را هم گفت که به رئیس جمهور عرض کردم شما رئیس جمهور ایران هستید نه سمنان، آب سد شهید رجایی را برای ویلانشینان سمنان ببرید که چه شود؟ آیا باید تمام امکانات به منطقه شما برده شود؟

نماینده ساری و میاندرود با بیان اینکه مدول دوم سد شهید رجایی احداث سد ظالم‌رود است و در مجموع با آبدهی۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه می‌توان مشکل کلی آب ساری و میاندورود را حل کرد، یادآور شد: در دوره گذشته ۵۰۰ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت آب شهری ساری اضافه شده است و اکنون باید در افق ۱۴۲۰ بخش‌های فرح‌آباد و گهرباران را هم ببینیم.

دامادی از مشکل آب آشامیدنی در 6 هزار روستای کشور گفت و اینکه به پیشنهاد مجلس، از صندوق ذخیره ارزی سالانه 500 میلیون دلار برای این منظور حق برداشت وجود دارد و با نظر مقام معظم رهبری تثبیت شده است.

***

از ساری به شهرستان نکا می‌رویم جایی که علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه روز جمعه در جمع نمازگزاران شهرستان نکا پس از ارائه آماری از عملکرد خود در حوزه زیرساخت‌های گاز به موضوع آب اشاره و اظهار کرد: آب مناطق محروم هزارجریب و پایین‌دست یکی از مشکلات و مطالبات به‌حق مردم فهیم نکا بود بود که تاکنون 20 روستا یا آبرسانی جدید صورت گرفت و یا بهسازی شد، ضمن اینکه در مجموع طی چهار سال، 60 روستای نکا یا آبرسانی جدید می‌شوند و یا شبکه‌های اصلی آن نوسازی می‌شوند.

وی با تقدیر از تمام تلاش‌هایی که در ادوار گذشته برای ساخت سد گلورد صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: ساختمان سد گلورد نیاز به 100 میلیارد تومان اعتبار داشت که این مبلغ را تأمین کردیم و پس از تکمیل، سد برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی آبگیری شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مجموع آورد آب رودخانه نکارود 170 میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: 85 درصد آب جهت مصارف کشاورزی و 15 درصد آن برای تأمین آب شرب با اولویت حق‌آبه داران است.

شاعری ادامه داد: 10 سال است که در کل استان مازندران از گلوگاه تا رامسر 9 مجتمع آب طراحی شده است که هر دو تا سه شهر آب را پشت سد جمع و مشکل آب را حل می‌کنند، برای مجتمع شرق مازندران که جهت تأمین آب شرب بهشهر، نکا و گلوگاه است؛ قرارداد آن در سال 1393 بسته شده است.

وی با بیان اینکه وظیفه نماینده این نیست که بگوید سد کجا زده شود، ادامه داد: وظیفه نماینده این است که کار کارشناسی، عادلانه، عاقلانه و قانونی را حمایت کند و مردم را به هم نریزید و خود نیز یک انسان علمی، انقلابی و عصاره ملت باشد.

شاعری بار دیگر با اعلام اینکه ساختمان سد گلورد تکمیل شده و اکنون شبکه‌های آن در حال تکمیل است، اظهار امیدواری کرد که امسال 10 میلیون مترمکعب پشت سد آب جمع شود و البته این را هم گفت که اگر پنج سال پیش پل بالای سد را پل می‌زدند؛ امسال 60 تا 70 میلیون مترمکعب آب پشت سد جمع می‌شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: اما پل را نزدند والان طراحی و تصویب شد، 10 تا 20 میلیارد نیز منابع مالی آن را تأمین کردم و سه سال می کشد تا پل بالادست را بزنیم تا 50 روستا به یکدیگر متصل شوند.

شاعری در پایان به بحث سیستم فاضلاب سه شهر بهشهر، نکا و گلوگاه نیز که در هفته پیش کلنگ‌زنی شده بود اشاره و اظهار کرد: در تمامی شهرهای مازندران سیستم تصفیه فاضلاب داشتیم الا این سه شهر، لذا پیگیری کردیم و بودجه مصوب شد، اکنون کار ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نکا با اعتبار 250 میلیارد تومان آغاز شده است.

* حق را به صاحب حق دادن کارشناسی نمی‌خواهد

امام جمعه نکا نیز در سخنانی با اشاره به ساخت سد گلورد و بحث آب سد گلورد، اظهار داشت: این پروژه جهت تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه بوده است و مسیر اصلی آن از نکا است.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی بیان کرد: مردم بهشهر و نکا باید از آب سد استفاده کنند، اکنون نیز آب بیش از 15 چاه از نکا به بهشهر می‌رود و حق آنها است اما یک حق دیگری است که مسیر آب کجا باشد از کجا بیاید و به کجا برود.

وی بیان کرد: نکا مسیر این رودخانه است و اقتضا می‌کند که آب از این مسیر بیاید، در یک نقطه‌ای تصفیه‌خانه زده شود و به بهشهر و گلوگاه برود، نه اینکه مسیر آب تغییر پیدا کند و این‌ها دو مسئله است که باید تفکیک شود.

امام جمعه نکا با بیان اینکه این یک حق برای نکا است زیرا در مسیر اصلی انتقال آب قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان ناجور تصمیم بگیرند تنش اجتماعی ایجاد می‌شود، نمی‌شود حقی را به صاحب حق ندهیم و بگوییم شما ساکت باشید تنش اجتماعی ایجاد می‌شود!

محمدی‌لائینی در پایان تأکید دارد که مسئولان باید درست تصمیم بگیرند ضمن اینکه حق را به صاحب حق دادن کارشناسی نمی‌خواهد؛ یعنی آب را باید به بهشهر و گلوگاه داد اما آب از مسیر نکا باید باشد.

لازم به یادآوری است که در ماه گذشته توسط مردم نکا در خصوص انتقال آب پشت سد نکا به بهشهر جهت تصفیه و سپس بازگشت آن به نکا اعتراضاتی صورت گرفته بود که علیرغم صحبت شاعری با آنها اما هنوز نیز عده‌ای قانع نشدند و اکنون برای جلوگیری از ادامه تنش‌ها، امام جمعه نکا خواستار یک تصمیم درست شد تا «نه سیخ بسوزد و نه کباب». ضمن اینکه روز جمعه در خلال سخنان دکتر شاعری در جمع نمازگزاران نکا، تعدادی از شهروندان پلاکاردهایی در دست داشتند و بار دیگر اعتراض خود را به ایشان یادآوری کردند!

باید ببینیم آقای دکتر شاعری که توانسته است با یاری سایر نمایندگان مازندران مقابل انتقال آب خزر به سمنان بایستد و نگذارد ارومیه‌ای دیگر تکرار شود، این‌بار اما از پس تنش آبی در انتقال آب سد گلورد به بهشهر برای تصفیه و بازگشت به نکا می‌تواند بایستد و مردم را قانع کند یا خیر؟

* پاسخ شاعری به گلایه‌ها و سؤالات شهروندان

پس از پایان نماز، دکتر شاعری به سؤالات شهروندان نکایی پاسخ داد، آنها معتقدند که چون آقای یخکشی مدیر شرکت آب منطقه‌ای مازندران اهل بهشهر و ذینفع است به همین دلیل تصمیم دارد تصفیه‌خانه آب شرق مازندران در بهشهر باشد.

شاعری پاسخ داد: ملاک عمل و فصل‌الخطاب کار قانونی، مبنایی، اصولی و کارشناسی است و استاندار نیز تأکید کرد که دقیقاً بررسی شود و هر کاری که درست‌تر است انجام دهید.

یکی از شهروندان نکایی گفت: بهشهر حقی ندارد، و سؤال ما این است که چرا آب را از حوزه آبریز نکا که حق مردم این شهرستان است؛ به بهشهر انتقال بدهید و تصفیه‌خانه را در آنجا بزنید؟

شاعری گفت: این یک کار کارشناسی است که در سال 93 تصمیم گرفته شده و در وزارت نیرو ثبت شده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت: نیاز به یک کمیته بی‌طرف اعم از دانشجو، مهندس و نمایندگان مردم داریم نه افراد سیاسی و ذی‌نفع!

شاعری پاسخ داد: کمیته بی‌طرف تشکیل شده است، با معاون سیاسی استاندار و مدیرکل آب منطقه‌ای نیز صحبت شد، با امام جمعه نکا نیز جلسه گذاشتیم و قرار شد کارها براساس نظر کارشناسی باشد.

یکی دیگر از شهروندان اعلام کرد: اطلاعی از این تصمیم نداشتیم، الان متوجه شدیم که در سال 93 تصمیم‌گیری شده و این نشان می‌دهد که چون غیر حق بود، مخفیانه انجام شد.

شهروند دیگری نیز از شاعری پرسید: آیا در 40 سال گذشته هیچ تصمیم کارشناسی اشتباهی در کشور صورت نگرفته است؟ درباره این تصمیم نیز همینطور است و هیچ آینده‌نگری در تصمیم مسئولان نبود.

یکی دیگر از شهروندان گفت: هزینه اجرای طرح در نکا کمتر از بهشهر است اما مسئولان می‌خواهند حتی این طرح را با هزینه چند برابری در بهشهر اجرا کنند و ظاهراً اعمال نفوذ می‌شود.

شهروند دیگری تأکید کرد که گفته می‌شود طرح انتقال آب از مسیر نکارود به بهشهر و تبدیل به آب شرب و بازگشت دوباره به نکا چهار ماهه مطالعه شد، سوال این است که کدام طرح در کشور چهار ماهه مطالعه می‌شود؟ چرا پیوست اجتماعی ندارد؟

وی ادامه داد: کار کارشناسی وحی منزل نیست، اگر همه کارشناسی‌ها خوب بود 80 تا 90 درصد تالاب‌ها را از دست نمی‌دادیم، این اوضاع آبخیزها نبود.

شاعری در پایان گفت: سخنان شما را شنیدم و حتماً به وزارت نیرو انتقال می‌دهم، کارشناسان بی‌طرف را به منطقه دعوت می‌کنیم و نتیجه هر چه شد، باید به آن احترام بگذاریم، دغدغه شما مردم این است که کارشناسان وابستگی به جایی نداشته باشند و تشریفاتی نباشد، همه اینها لحاظ خواهد شد و انشاالله یک تصمیم مناسب و مستند و مستدل به مردم ارائه می‌شود.

انتهای پیام/ 1354

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار