دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
صدای گزاره‌های غیرعلمی بالاتر از گزاره‌های علمی‌ست/ آسیب جامعه از گزاره‌های شبه‌علم درباره کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه ادعاهای زیادی درباره درمان کرونا وجود دارد و جامعه از گزاره های شبه علم آسیب می بیند، گفت: متآسفانه صدای گزاره های غیر علمی بالاتر از گزاره های علمی است.

به گزارش آوای خزر از ساری، دکتر سید عباس موسوی امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه پژوهش ارتباط مستقیمی با رسانه ها دارد، افزود: تمامی پژوهش ها و اختراعات به کمک فناوری  و از طریق رسانه های صوتی و تصویری و مکتوب باید به اطلاع عموم برسند.

وی با اشاره به خدماتی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مقابله با کووید19 انجام داده و مسائلی که در این شرایط مخل اقدامات بهداشتی و درمانی است، اظهار کرد: کارهای پژوهشی بسیار متنوعی در زمینه مبارزه با کرونا انجام شده، طرحهای زیادی بوده و برخی به ثمر نشسته است، مقالات متعددی در سطح ملی و دانشگاهی انتشار یافته و بخشهایی از آنها مورد کاربرد قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: "دنیای ارتباطات گرچه فوایدی داشته و به کمک علم آمده است اما مشکلاتی را نیز فراهم کرده است، خیلی از افراد بدون اینکه دانش کافی داشته باشند، اصول پژوهش را بدانند و یک اصل علمی را بدانند، موضوعی را منتشر می کنند".

این مسوول بیان کرد: " اکنون گزاره های شبه علم خیلی فراگیر شده و صدای گزاره های غیرعلمی بالاست تا جایی که به سختی می توان صدای گزاره های علمی را شنید".

دکتر موسوی با تأکید بر اهمیت پژوهش، گفت: برخی ها بی هیچ پژوهش و تحقیقی اعلام می کنند که فلان دارو، فلان روش یا اقدام خاص خیلی مهم و مؤثر است و آن را انتشار می دهند و مخاطبان فکر می کنند معتبر است در حالی که واقعاً اینطور نیست، این گونه اطلاعات متأسفانه به یک رویه مناسب تبدیل می شود و تعداد این ادعاها نیز بالاست.

وی ادامه داد: یکسری از گزارشها واقعاً پایه علمی ندارد اما به عنوان یک گزاره علمی مطرح می شود، جامعه خیلی از این مورد آسیب می بیند و این ادعاها باید پالایش شوند. ما باید با عقل و تجربه کار کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مردم می پرسند چرا دیگر ضدعفونی سطوح انجام نمی شود، گفت: کرونا یک ویروس نوظهور است و ما اطلاعات دقیقی درباره آن نداشتیم؛ در ابتدا سطوح ضدعفونی می شد و حتی زدن ماسک هم اجباری نبود اما بعد از تحقیقات، اعلام شد که ماسک بزنید و اکنون می بینیم 95 درصد مردم از ماسک استفاده می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از صدور مجوز تأسیس پارک علم و فناوری سلامت گفت و اینکه جانمایی پارک و بحث فعالیتهای این مرکز را شروع خواهیم کرد و به سمت ایجاد زیرساختهای پژوهشی می رویم.

دکتر موسوی با اشاره به هفته پژوهش، گریزی هم به مجلات مختلف علوم پزشکی مازندران زد و از اضافه شدن مجله دانشکده پرستاری به جمع مجلات این دانشگاه خبرداد و گفت: تحقیقات و پژوهشها باید افزایش پیدا کند، بحث راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه بیولوژیک را نیز دنبال می کنیم تا دانشگاه به وضعیت بهتری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: این دانشگاه در سال گذشته11 ثبت اختراع ملی و 2 ثبت اختراع بین المللی داشته، تعداد واحدهای فناور 16، شرکتهای دانش بنیان آن نیز سه مورد و تعداد محصولات آن 21 مورد است.

این مسوول در پاسخ به سوال خبرنگار آوای خزر درباره رتبه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سایتهای پُراستناد اظهار کرد: این دانشگاه چند سالی است که جزو یک درصد دانشگاههای برتر قرار گرفته است، رتبه بندی ها مخلوطی از آموزشی و پژوهشی با شاخصهای مختلف است، در حال حاضر سه نفر از اساتید ما جزو اساتید یک درصد پراستناد جهان  هستند.

انتهای پیام/1000

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بریمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
عنبرنسارا مجوز گرفت بالاخره؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار