دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
یادداشت/
روز پرستار 99 با سال‌های دیگر متفاوت است، کووید19 جان بسیاری از مدافعان سلامت در خط مقدم نبرد زیستی را گرفته است، حالا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پاس زحمات این عزیزان "اوردوز" کرده! و برنامه خاصی را به احترام جامعه پرستاری تدارک دیده که از یک‌سو خوشایند است و از سوی دیگر برایش خیلی حرف دارند.

آوای خزر - یادداشت - آزاده بابانژاد: روز یکشنبه 30 آذرماه برابر است با پنجم جمادی‌الاولی، این روز به میمنت میلاد حضرت زینب(س) به نام پرستار مزین شده و از 26 آذر تا 2 دی‌ماه امسال هفته پرستار نامگذاری شده است.

امسال روز پرستار حال و هوای دیگری دارد، شبش به طولانی‌ترین شب سال ختم می‌شود، این مناسبت را در حالی گرامی می‌داریم که به گفته "محمد میرزابیگی"رئیس کل سازمان نظام پرستاری، 100 پرستار تاکنون بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

امسال خانواده‌های زیادی در روزی که مزین به نام سپیدپوشان سلامت است؛ به‌جای خنده و شادی بر لب، اشک و اندوه بر چهره دارند.

وزارت بهداشت و درمان معمولاً در مناسبت‌های مربوط به حوزه سلامت، با اهدای گل به فعالان بهداشت و درمان و گاه با هدیه نقدی، از خجالت‌شان در می‌آید! اما برای روز پرستار 99 یک غافلگیری عجیب و غریب داشت.

پیش از اعلام این غافلگیری، بد نیست اشاره کنم که 12 بهمن هر سال همزمان با لحظه ورود امام خمینی سوت قطارها، کشتی‌ها و زنگ کارخانجات به صدا درمی‌آید و یادآور آن روز خاطره‌انگیز در بهمن 57 می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 25 آذرماه نامه‌ای به امضای دکتر کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرده است که علاوه بر نصب شعار "نبض سلامت جامعه، ضربان قلب پرستار" در میادین شهرها و بر بلندای برج‌های آزادی و میلاد در هفته پرستار، در روز شنبه 29 آذرماه رأس ساعت 20، سوت کشتی‌ها، قطارها، و زنگ کارخانجات و صنایع به صدا درآید.

اقدام خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای روز پرستار(به صدا درآمدن سوت قطارها، کشتی‌ها و کارخانجات) قطعاً به این دلیل که معمولاً این اقدام برای رویدادهای بسیار مهم و تاریخی برنامه‌ریزی می‌شود؛ با تشریفات بالایی صورت گرفته است و بدین جهت قابل توجه است.

خیلی روشن بود که این دستور البته مورد انتقاد پرستاران قرار بگیرد و درد دل‌شان را تازه کند، پرستارانی که در شرایط عادی مطالبات زیادی دارند از اضافه‌کاری‌های اجباری که وظیفه و خستگی آنها را چندبرابر ساخته است تا معوقاتی که شاید وقتی دیگر پرداخت شود؛ حالا در خط مقدم بهداشت و درمان در هر بخشی که باشند، با جان خود بازی می‌کنند و به معنای واقع ایثارگران نظام سلامت هستند.

آنها هر کدام شرایط و دنیای خاص خود را دارند، اما همه‌شان حقوق و مزایای حقیقی را مطالبه می‌کنند، حقی که شایسته‌ی آنهاست، گرچه پرداخت حقوق و مزایای جامعه پرستاری مناسب نیست اما این فرشتگان زمینی، فراتر از وظیفه انسانی خود، عمل می‌کنند.

از سوی دیگر، پرستاران کشورمان در حالی با عشق و علاقه خدمت می‌کنند که استاندارد جهانی به ازای هر تخت بیمارستانی به دو و نیم پرستار نزدیک می‌شود اما تعداد پرستار در برابر هر تخت بیمارستانی در ایران به عدد یک هم نمی‌رسد و در خوشبینانه‌ترین شرایط، 9 دهم است.

زنگ کارخانجات، سوت قطارها و کشتی‌ها برای ساعت‌ها و لحظه‌های بی‌ادعا و از سر جانِ پرستاران، همانند مسکن قوی و فوری عمل می‌کند که ساعاتی بعد بار دیگر دردها آغاز می‌شود.

... حالا که وزارت بهداشت در شرایط بحرانی ناشی از اپیدمی کووید۱۹ به احترام خدمات ایثارگرانه و عاشقانه‌ی پرستاران "اوردوز" خوشایندی داشته و کار منحصربه‌فردی برای آنها انجام داده است؛ کاش بتواند دوز حقوق و مزایای پرستاران و استخدام‌ها در این بخش را نیز بالا ببرد.

انتهای پیام/1001

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار