دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
دانستنی‌های ترافیکی/
توصیه های پلیس برای رانندگی در شرایط برف و باران 
برای رانندگی در شرایط زمستانی چند نکته ساده، ولی بسیار مهم وجود دارد که با رعایت آن می‌توان با رانندگی آرام و بدون دغدغه به مقصد رسید.  

آوای خزر-سرهنگ نصراله بیگلری : شاید زمانی که سطوح خیابان و معابر از برف پوشیده شده و یا حتی یخ زده است، بهترین کار اجتناب از رانندگی باشد، اما در شرایطی شما مجبور به این کار می‌شوید، بنابراین گاهی هیچ راهی جز این که در این گونه شرایط مخصوصا سطوح لغزنده رانندگی کنید وجود ندارد، اما می‌توان با لحاظ کردن چند نکته ساده ولی بسیار مهم که رابطه مستقیمی بین این نکات و حفظ رشته زندگی ما وجود دارد می توان با رانندگی آرام و بدون دغدغه در شرایط زمستانی به مقصد رسید.

برای این کار هنگام بارندگي دقت بيشتري به خرج داده و مواظب باشید مناظر زيبای برف و بوی نم باران حواستان را از رانندگي پرت نکند، از سالم بودن شيشه ها، چراغ ها، راهنما، بخاري و سيستم تهويه و برف پاک کن هاي خودرو مطمئن شده و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن خودرو را تنظيم کنيد.

برای جلوگيري از بخار کردن شيشه جلو از دستگاه تهيوه خودرو استفاده کرده يا کمي شيشه سمت راننده را پايين آورده تا شيشه ها بخار نکنند. قسمت داخل شيشه هاي خودرو و شيشه درها بايد تميز و فاقد هرگونه آلايندگي باشد چرا که ممکن است باعث انعکاس نور نامناسب به داخل خودرو شود.

منبع آب شيشه شوي خودرو را به طور مرتب کنترل کنيد؛ در يک جاده گل آلود، حتي پس از باران، زیرا ماشين هاي جلويي آن را گلي خواهند کرد.

برخی رانندگان از یک سبک رانندگی در تمامی شرایط جوی استفاده می‌کنند، به عقیده آنها همیشه یک راه حل برای فرار از حادثه وجود دارد؛ ترمز کردن و کاهش سرعت! در واقع این حرکت به یک روش غریزی در ذهن آنها تبدیل شده اما همین حرکت، رانندگی با سرعت بالا و سپس ترمز گرفتن در صورت دیدن یک مانع، بیشترین علت تصادفات در سطوح برفی و یخ زده را به خود اختصاص می‌دهد.

بنابراین هنگام بارندگي حداکثر سرعت هاي مجاز تعيين شده براي معابر مختلف کاهش مي يابد و شما بايد با سرعت کمتر و مطمئن رانندگي کنيد و اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شديدي شديد، چند بار به طور پيايي پا را روي ترمز فشار دهيد با اين کار از ليز خوردن ماشين جلوگيري خواهيد کرد؛ البته رانندگان ماشين هايي که به ترمز ABS مجهزند خيالشان از اين بابت راحت تر است زيرا اين ترمزها براي ليز نخوردن در چنين شرايطي طراحي شده اند.

اگر در حين رانندگي به يک باره با بارش باران مواجه شديد لازم است از سرعت خود بکاهيد و بيشترين احتياط را معمول داريد زيرا در اين هنگام پديده آب سواري یا سُر خوردن لاستيک بر روي سطح آب ایجاد می شود.

اگر لاستيک ها صاف يا عمق آج آنها کمتر 2 ميلي متر است باعث تشديد لغزش خودرو در سطح راه مي شود، بهترين کار، هنگام سر خردن خودرو اين است که اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشيد و از ترمز کردن بپرهيزيد زيرا ضربه زدن به ترمز در روي سطح لغزنده چرخ ها را قفل مي کند و باعث لغزش و سرخوردن بيشتر مي شود.

هنگام سرخوردن چرخ عقب خودرو به همان سمتي که سر مي خورد می رود و شما هم به همان سمت فرمان بگيريد،در سر خوردن چرخ جلو از گاز و ترمز استفاده نکرده و چرخ هاي جلو را برگردانيد تا در مسير حرکت قرار گيرد.

در راه های بارانی و برفی از سبقت گرفتن بپرهيزيد، چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه اي به عقب خودرو مي زند که موجب سر خوردن آن مي شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمي گردد.

در شرايط بارنندگي از رانندگی در لبه راه ها و شانه های راه خودداری کنید و از برداشتن پاي خود از روي گاز به طور ناگهاني خودداري کرده و پدال گاز را به طور متعادل نگه داريد تا از سرخوردن خودرو در اين وضعيت جلوگيري کنيد همچنین برای کاهش سرعت از کم کردن گاز و در نهايت به آرامي ازترمز استفاده کنید چون در صورت تعويض دنده برای کاهش سرعت، منجر به قفل شدن چرخ ها مي شود.

پيش از حرکت، بازديد کلي از وضعيت خودرويتان داشته باشيد و آن را به تجهيزات زمستاني ( زنجير چرخ،جک، زاپاس، بيلچه،مقداري نمک، گوني ) مجهز کنید.

هنگام استفاده از زنجیر چرخ بایستی به نوع اتومبیل توجه نمود، در خودروهایی که دیفرانسیل جلو هستند زنجیر چرخ در جلو بایستی بسته شود و در خودروهایی که دیفرانسیل عقب هستند بایستی بر روی چرخ های عقب زنجیر چرخ بسته شود و با دنده سنگين به حركت ادامه دهيد و چنانچه خودروي شما به دلیل نداشتن زنجیر چرخ در برف متوقف شد، با بيلچه ای که همراه داريد برف زير لاستيک را خالي کنيد و اگر جاده يخ زده بود از نمک استفاده کنيد و گوني را زير چرخ قرار داده و با دنده 2 آرام حرکت کنيد.

قبل از حرکت، باک خودرو را پر از سوخت کنید تا در زمان گير افتادن در ترافيک يا مه شديد و روشن کردن بخاري خودرو با کمبود سوخت مواجه نشوید.

باد لاستيک ها را تنظيم کنید، زیرا چرخي که بادش تنظيم باشد بهترين و مناسب ترين چسبندگي را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بيشتر خواهد بود، (هرچرخ به ازاي 10 درصد باد ناکافي 10درصد از عمر مفيدش را از دست مي دهد)

در هنگام رانندگی در مناطق مه آلود چراغ های مه شکن را روشن کنید و با نور پایین حرکت کنید، وسیله نقلیه خودرا به منتهی الیه سمت راست راه هدایت و ضمن توقف کامل چراغ هارا روشن نگه دارید و از خطوط وسط و کنار راه در ادامه مسیر حرکت خود استفاده کنید. در صورت تراکم مه و عدم ديد کافي ، خودرو را درجايی مناسب (حاشيه راه) متوقف کرده و تازماني که فاصله ايمن از جلو قابل رويت نباشد حرکت نکنيد.

درهواي برفي و باراني از گردش و انحراف ناگهاني خودرو خودداري کرده و بي موقع از ترمز استفاده نکنید.

زمانی که در آب و هوای برفی و سطوح لغزنده رانندگی می‌کنید به‌ هیچ عنوان مسیر حرکت خودرو را به سرعت تغییر ندهید زیرا این کار چند مشکل را به همراه خواهد داشت:

اولا خودروی شما آنطورکه در جاده خشک فرمانپذیری دارد و به فرمان شما عکس‌العمل نشان می‌دهد در جاده لغزنده ندارد، یعنی گردش شما به چپ یا راست با تاخیر و به دور از پیش‌بینی شما اتفاق می‌افتد.

دوما این تغییر مسیر ناگهانی احتمال سر خوردن و منحرف شدن را هم در پی خواهد داشت، در نهایت این کار ممکن است دیگر رانندگانی که در مجاورت یا پشت سر شما هستند را به عکس العمل وادارد و در نتیجه یک تصادف زنجیره‌ای حادث شود.

پیشنهاد می‌شود از قبل مسیر خود را به درستی مشخص کنید و خروجی و ورودی‌هایی که باید از آنها عبور کنید را از قبل به ذهن بسپارید تا موقع رسیدن به آنها مجبور به تغییر مسیر ناگهانی نباشید، اگر امکان استفاده از نقشه و سیستم مسیریابی را در خودرو دارید حتما از آن استفاده کنید تا به خوبی از مسافت باقیمانده به محل پیچیدن و دور زدن مطلع شوید.

گرم کردن صبحگاهی موتور خودرو بصورت درجا به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا موجب فرسایش شدید موتور وخرابی زودرس آن می شود.

با برنامه ريزي رانندگي و پيش از رانندگي وضعيت هواي مسير و مقصد را براي کل مدت از منابع رسمي دريافت و سپس برنامه ريزي نماييد و به توصيه هاي پليس در مورد جاده ها يا عدم مسافرت در موارد غير ضروري در زمستان بويژه در جاده هاي برف گير توجه کرده و زمان رسيدن به مقصد را با در نظر گرفتن تاخير به علت بعد مسافت، بارش برف سنگين، کاهش ديد، مسدود بودن جاده و تصادفات احتمالي خودروها پيش بيني کنید.

در هنگام شب از نور پايين چراغ هاي بزرگ استفاده كنيد زيرا پرتوهاي نور بالا به ميدان ديد راننده در زير باران کمک نمي کند.

فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی داشته باشید، به ازای هر 15 کیلومتر سرعت در روزهای بارانی به طول 2 خودرو و در روزهای برفی به طول 3 خودرو و در روزهای یخبندان به طول 6 خودرو باید فاصله گرفت چراکه مسافت توقف در راه های یخبندان نسبت به راه خشک 10 برابر می شود .

نگارنده: سرهنگ نصراله بیگلری – رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مازندران

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار