دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

به گزارش آوای خزر، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر احسان مصطفوی استاد اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: بیش از یک سال است کل جهان که با بیماری کرونا درگیر شده که این امر هزینه و تبعات زیادی برای مردم داشته است.

مصطفوی گفت: تا امروز ۸۲ میلیون تست pcr در دنیا انجام شده و روزانه چیزی حدود ۶۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به کرونای قطعی در دنیا اضافه می‌شود. روند شیوع کرونا در جهان  همچنان افزایشی است. روند افزایش مرگ و میر هم در دنیا یک روند افزایشی دارد و تاکنون چیزی حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار فوتی در روز رسیده‌ایم.

او با بیان اینکه آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد این است که روند موارد بستری در کشور سه پیک داشت، ادامه داد: پیک اول فروردین ماه، پیک دوم در مرداد و اوایل شهریور یعنی همان فصل تابستان بود. اواخر شهریورماه کمی وضعیت بهتر شد و پیک سوم هم که در آذرماه بود که به بیش از ۳۵۰۰ مورد  بستری روزانه در کشور رسیدیم. امیدواریم هیچگاه آن روزها که به حدود ۵۰۰ نفر فوتی در روز رسیدیم، برنگردد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه عوامل مختلفی در روند کاهش شیوع ویروس کرونا تاثیر گذار بود، اظهار کرد: تقریباً از نیمه دوم آبان روند بیماری کاهشی شد و امروز به رقم ۵۰۰ مورد بستری رسیدیم که به نسبت ۳۵۰۰ نفر خیلی رشد خوبی داشته‌ایم.

دلایل کاهش مرگ‌ومیر در کشور

استاد اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دلایل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور طی پیک سوم گفت: برای بررسی این موضوع باید به اقدامات سه هفته قبل آن توجه کنیم. در کشور ما چندین ماه محدودیت‌ها اعمال شده، اوایل آبان ۴۳ شهر کشور وضعیت قرمز داشتند که محدودیت‌های شدید برای آن‌ها اعمال شد.

مصطفوی گفت: وقتی این محدودیت‌های اعمال می‌شود، مردم رعایت شیوه نامه‌ها را جدی می‌گیرند و همراهی بیشتری اتفاق می‌افتد. برای کنترل وضعیت شیوع کرونا این مداخلات مثل تعطیلی، محدودیت‌های تردد و مسافرت و همراهی مردم در این کاهش بسیار تأثیرگذار بود. از ابتدای آذرماه و اعمال سیستماتیک و منظم محدودیت‌ها بر اساس چهارچوب ستاد کرونا اعمال شد و رنگ بندی شهرها مشخص شده است و سخت گیری‌های بیشتری اتفاق افتاده است. آن محدودیت‌های شدید تأثیرش در نیمه آذرماه گذاشت.

او اضافه کرد: البته بیماریابی فعال نیز یکی از اقداماتی بود که در این زمینه انجام شد و فوق العاده موثر بود.   شناسایی بیماران در خارج از بیمارستان‌ها نیز در این مسیر موثر بود، زیرا شناسایی زودهنگام می‌تواند به افراد کمک کند که افراد زودتر درمان شوند و کمتر به بیمارستان مراجعه کنند. افزایش ظرفیت کشور برای تست‌ها و همکاری نهادهای مختلف باعث شد پیگ سوم ویروس را زودتر  پشت سر بگذاریم.

دکتر مصطفوی با اشاره به اینکه تاثیرگذاری مداخلات ستاد کرونا کاملاً مشخص و مشهود است افزود: هنوز برای قطع زنجیره کرونا راه داریم. موارد فوتی روند کند نزولی را طی می‌کند. انجام تست‌های روزانه از ۱۰ هزار در فروردین ماه به روزانه ۴۰ هزار تست روزانه در کشور اقدامی موثر بوده است.  

چرا ۴ شهر مازندران قرمز شدند؟

این اپیدمیولوژیست درباره اینکه چرا ۴ شهر استان مازندران قرمز شده‌اند، توضیح داد: مازندران و استان شمالی کشور تا حدودی وضعیتی متفاوت از کشورهای دیگر را داشته اند. در پیک سوم روند تند نزولی ویروس کرونا را داشتیم، اما در استان مازندران موارد بستری روزانه همچنان افزایشی است و به روند نزولی نرسیده است. موارد فوتی در استان مازندران هم آن طور که باید و شاید کاهش پیدا نکرده است. مازندران در پیک سوم کرونا است. چهار شهر رامسر، ساری، سوادکوه و آمل قرمز هستند. چهار شهر دیگر نیز داریم که در حال طی کردن روند صعودی هستند و امکان اینکه آن‌ها هم قرمز شوند ادامه داد.  

مصطفی افزود: استان گیلان هم روند مرگ و میر صعودی است و اگر محدودیت‌های شدید اتفاق نیفتد امکان قرمز شدن این استان وجود دارد. گلستان هم وضعیت مشابهی دارد. در این استان هم روند نزولی طی نشده است. این امر یک زنگ خطر برای این است که روند نزولی در سه استان مازندران، گلستان و گیلان را شاهد باشیم.  

او با بیان اینکه سه استان شمالی ما زودتر از بقیه درگیر شدند، ادامه داد: اگر دچار عادی‌انگاری شرایط شویم، ممکن است آنچه در مازندران اتفاق افتاده، در سایر استان‌ها رخ دهد.

این استاد اپیدومولوژیست با بیان اینکه آیا امسال در کشور آنفلوآنزا داشتیم گفت: ویروس کرونا وقتی که یک فرد را آلوده می‌کند می‌تواند دو تا سه نفر را آلوده کند و وقتی ماسک را استفاده می‌کنیم و سایر مراقبت‌ها را هم انجام بدهیم، به سطحی می‌رسیم که یک نفر که آلوده می‌شود، افراد کمتری را آلوده کند.

درباره شیوع ویروس انگلیسی در کشور

استاد اپیدمیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع ویروس انگلیسی به کشور توضیح داد: ویروس‌ها می‌توانند دی آن‌ای ویروس یا آر ان‌ای ویروس باشند که ویروس کرونا آرای آن ویروس است. در ویروس‌های آرای آن امکان جهش و توالی بیشتر است. نتیجتا وقتی تکثیر ویروس اتفاق می‌افتد طبیعی است که ویروس جهش پیدا کند. اگر این جهش‌ها در جاهای مهمی اتفاق بیفتد تکلیف روند اپیدمی را تغییر می‌دهد. در جایی بیماری زایی، در جایی سرایت پذیری و در جایی دیگر باعث ایجاد فرم‌های شدیدتر ویروس می‌شود.  

او افزود: اما آنچه درباره جهش ویروس در کشور انگلستان گزارش شده است و گفته شده که بر اساس گزارش‌های رسمی انگلستان حدود ۴ ماه در کشور گردش می‌کرده و تغییرات در منطقه جنوب شرقی انگلستان باعث شده ویروس سرایت پذیری بیشتری داشته باشد و در نتیجه فردی که آلوده می‌شود افراد بیشتری را آلوده می‌کند.  

مصطفوی گفت: وقتی موارد ابتلا بیشتر شود افراد حساس هم مبتلا و در نتیجه مرگ بیشتر را شاهد خواهیم بود. هنوز گزارشی از وجود این بیماری در کشور ما وجود ندارد، ولی نبود گزارش هم به معنی نبود ویروس انگلیسی نیست. در انستیتو پاستور مطالعاتی انجام شده، ولی ردی از ویروس انگلیسی در کشور مشاهده نشده است. اما با توجه به اینکه بعد از ۴ ماه گردش ویروس انگلیسی در این کشور اعلام شده، بعید نیست این ویروس به کشور ما هم نفوذ کرده باشد.  

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار