دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
شهردار لندن چند روز پیش با اعلام وضعیت اضطراری کرونایی هشدار داد که ویروس جهش یافته افسار پاره کرده و مهار آن از کنترل خارج شده است. با توجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی، حالا بیمارستان‌های لندن با افزایش قابل توجه بیماران مواجه شده است.

به گزارش آوای خزر،  به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این بین بسیاری از کشورها، همچون ایران راه‌های هوایی خود بر روی مسافران انگلیسی بسته‌اند. اما در یک هفته اخیر حدود شش مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران شناسایی شده‌اند و در روزهایی که آمار شیوع کرونا در کشور روبه کاهش است، مردم و وزارت بهداشت بیم این را دارند که ویروس جهش یافته انگلیسی بتواند کشور را با چالش جدی مواجه سازد.

نکته قابل تامل در رابطه با افرادی که به این ویروس جهش یافته مبتلا شده‌اند این است که همه آنها از کشور انگلستان و پیش از آغاز تعطیلات سال نوی میلادی به ایران وارد شده‌اند. ۱۶ دی بود که وزیر بهداشت از شناسایی اولین مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی که پزشکی در شهر سنندج بود، خبر داد و تنها یک روز بعد دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی کرونا از ابتلای فرد دیگری به کرونای جهش یافته در تهران خبر داد. روز یکشنبه (۲۱ دی) نیز دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت از ابتلای یک خانواده چهار نفره به این ویروس خبرداد، اما نکته مهم در ابتلای این شش نفر به ویروس جهش یافته این بود که همه این افراد از انگلستان و کشورهای اروپایی به ایران بازگشته‌اند و هنوز موردی از ابتلای شهروندان از یکدیگر گزارش نشده است.

کما اینکه وزارت بهداشت تایید کرده که آزمایش افرادی که با این شش نفر مراوده داشته‌اند، منفی بوده است.تلویزیون ژاپن، روز گذشته به نقل از وزارت بهداشت ژاپن اعلام کرد که چهار نفر که در اوایل ماه جاری میلادی وارد فرودگاه هاندا توکیو شدند، مبتلا به یک نوع جدید از ویروس کرونا هستند که با ویروس کرونای یافت شده در بریتانیا و آفریقای جنوبی متفاوت است. این چهار نفر در سنین نوجوانی تا 40 سالگی هستند و همه آنها در ایالت آمازوناس برزیل اقامت داشتند.

ابتلای آنها به ویروس کرونا در روز دوم ژانویه (12 دی ماه 1399) در فرودگاه هاندا تایید شد. موسسه ملی بیماری‌های عفونی نمونه‌های آنها را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که این یک نوع جدید ویروس است. نگرانی در مورد ویروس‌های مختلف کرونا که پیشتر در کشورهای انگلیس و آفریقای جنوبی کشف شده‌اند، دولت را بر آن داشت تا ورود اتباع خارجی غیرمقیم به ژاپن را متوقف کند.


لزوم شناسایی سریع بیماران
در این رابطه یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی به «آرمان ملی» می‌گوید: بزرگترین اشتباهی که باعث انتشار این ویروس شده را دولت انگلستان انجام داد. آنها پس از سه- چهار ماه که از تایید جهش این ویروس می‌گذشته، تقریبا سه هفته پیش اطلاع رسانی کردند و آن زمان دیگر کار از کار گذشته بود. پروفسور علی کرمی، در ادامه خاطرنشان کرد: آنها به‌دلیل اینکه سال میلادی روبه‌ پایان بود و خیلی از افراد مقیم انگلستان به کشورهای دیگر سفر می‌کردند و تعدادی از آنها نیز به ایران آمدند، باید در همان زمان جلوی این اتفاق را می‌گرفتند. خوشبختانه در کشور ما تعداد کمی از افراد مبتلا به کرونای جهش یافته شناسایی شده‌اند و با یک‌سری اتفاقات می‌توان این ویروس را در داخل ایران ریشه‌کن کرد. وی از مسئولان وزارت بهداشت خواست برای جلوگیری از شیوع این ویروس، به‌دنبال افرادی باشند که طی چند ماه اخیر از انگلستان و کشورهای اروپایی به ایران بازگشته‌اند، و افزود: این افراد یا از طریق پروازهای مستقیم لندن یا از طریق کشور امارات و ترکیه به ایران رسیده‌اند و شناسایی آنها کار دشواری نیست. کشورهایی که توانسته‌اند آمار ابتلا به کرونای جهش یافته را به صفر برسانند، از طریق گذرنامه‌ مسافران آنها را شناسایی و آزمایش کرده‌اند و اگر مبتلا به این ویروس بودند، در همان مکانی که بودند، قرنطینه شدند.


هشدار نسبت به وضعیت استان‌های شمالی
پروفسور کرمی در رابطه با وضعیت شکننده برخی از استان‌ها نیز خاطرنشان کرد: استان‌های مازندران و گیلان به دلیل حجم بالای مسافرت‌ها، در آستانه بازگشت به وضعیت قرمز قرار دارند و اگر این ویروس از طریق چند مسافر به این استان‌ها وارد شود، با توجه به قدرت سرایت بیش از 70 درصدی ویروس جهش یافته‌ای که به کرونای انگلیسی شهرت دارد، مجددا آنها در وضعیت قرمز قرار خواهند گرفت. اقدام فرمانداری‌ها برای مجوز سفر در این شرایط کاملا اشتباه است.

مردم نگران نباشند و خوشبختانه وزیر بهداشت به شبکه بهداشت و درمان نامه‌ای زده‌ و اخطار داده‌اند که سریعا مسافرانی که تازه وارد ایران شده‌اند را شناسایی نمایند. اگر افرادی که در چهارماه گذشته از انگلستان آمده‌اند، خود را معرفی کنند و با توجه به لغو پروازهای تهران- لندن در چند وقت اخیر، می‌توان امیدوار بود که این ویروس همین جا ریشه کن خواهد شد.

این مسافران باید بدانند که جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و فقط آزمایشی از آنها گرفته می‌شود که بدانیم آنها سالم هستند یا مبتلا شده‌اند، اما اگر نکات مذکور رعایت نشود، مانند انگلستان با موج جدید و بسیار خطرناک‌تری از شیوع کرونا روبه‌رو خواهیم شد. ما از افرادی می‌ترسیم که هیچگونه علامت بیماری ندارد، اما ناقل هستند. 90 درصد افرادی که کرونا وارد بدنشان می‌شود، سیستم جسمانی قوی دارند و ویروس را نابود می‌کنند، پس افرادی که سه چهار ماه قبل وارد ایران شده‌اند، به احتمال زیاد در مدت 15 روز نخست ویروس را نابود کرده‌اند.


روند ثبات در آمار کرونا
آمار شیوع کرونا در کشور همچنان روند ثابتی را طی می‌کند. از روز یکشنبه (21 دی) تا دوشنبه (22 دی) 6هزار و 208 بیمار جدید در کشور شناسایی که 642 نفر از آنها بستری شدند. 91 بیمار نیز جان خود را از دست دادند و 4568 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 7 شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین 30 شهرستان در وضعیت نارنجی، 219 شهرستان در وضعیت زرد و 192 شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار