دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
افزایش آمار کرونا در میان کشورهای هم عرض ایران
شیوع ویروس کرونا در ایران همزمان بود با شیوع این ویروس در 13‌کشور دیگر جهان؛ کشورهایی که در این یک سال با یکدیگر مقایسه می‌شدند. این روزها با وجود اینکه در ماه‌های گذشته ایران تعداد زیادی از مبتلایان را شناسایی کرده بود؛ در لیست این 13‌کشور پایین‌تر از حد خود بود.

به گزارش آوای خزر، به نقل از روزنامه صبح نو ،کرونا و عواقب سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن همچنان در جهان جولان داده و با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. تحقیقات و بررسی‌های زیادی در حال انجام است و کاملا مشخص نیست که این ویروس جهش یافته کشنده‌تر باشد و هنوز خیلی زود است که در این باره سخن بگوییم.

آقای محمدجواد دهقانی، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفته است:اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید1۹ نشان می‌دهد میزان افزایش جمعیت بیماران مبتلا به کرونا در مهرماه از حدود ۱۲۰‌هزار نفر به ۲۸۰‌هزار نفر در آبان و سپس به ۳۳۰‌هزار نفر در آذرماه افزایش یافته بود، در دی‌ماه به کمتر از ۱۸۴‌هزار نفر رسید. در شهریور‌۹۹ به طور متوسط روزانه ۲‌هزار و ۵۰۰‌نفر، در مهرماه حدود چهار هزار و ۵۰۰‌نفر، در آبان حدود ۹‌هزار و ۴۰۰‌نفر، در آذرماه روزانه حدود ۱۱‌هزار نفر و در دی‌ماه روزانه ۶‌هزار و ۱۰۰‌نفر به جمع مبتلایان اضافه شد، بدین ترتیب روند افزایشی میزان متوسط رشد روزانه مبتلایان کشور که از شهریور آغاز شد و از میزان 0/59درصد به 0/84درصد در مهرماه و سپس به 1‌/41درصد در آبان رسیده بود، بالاخره در آذرماه متوقف و به 1‌/13درصد رسید، همچنین در دی‌ماه به 0‌/5درصد کاهش یافت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: بر این اساس، میزان متوسط رشد روزانه بیماری به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع بیماری در کشور رسید. بدین ترتیب از نظر میزان متوسط رشد بیماری، ایران در میان کشورهای همزمان (۱۳‌کشور همزمان در انتشار کووید‌۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در انتهای جدول قرار دارد که یک رکورد محسوب می‌شود.

دهقانی یادآور شد: اگر روند شیوع بیماری مطابق رشد متوسط آذرماه (متوسط روزانه 1‌/13درصد) ادامه می‌یافت، در پایان دی‌ماه جمعیت مبتلایان کشور به بیش از یک میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر رسیده بود که با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده و محدودیت‌های اعمالی، این میزان به یک میلیون و ۳۴۲‌هزار نفر رسید. وی همچنین گفت: کاهش چشمگیر میزان رشد متوسط روزانه بیماری کشور از 1‌/13درصد در آذرماه به 0‌/5درصد در دی ماه در حالی است که این میزان برای برخی کشورها از جمله انگلیس، فرانسه و اسپانیا روند افزایشی است. بر‌‌اساس بررسی‌ها، در میان کشورهای با جمعیت مبتلای بالا از نظر میزان متوسط رشد روزانه شیوع بیماری در آذرماه دارای جایگاه دهم بود که در دی‌ماه با ۱۱‌پله کاهش به جایگاه‌۲۱ رسید.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد:روند افزایشی میزان متوسط نرخ روزانه فوتی کشور از آذر و دی‌ماه به‌طور محسوسی کاهش یافت. میزان رشد متوسط فوتی روزانه در شهریور 0‌/6درصد، در مهر‌ماه به 0‌/83درصد و در آبان به میزان 1‌/13درصد افزایش یافته بود. این روند در آذرماه به 0‌/67 درصد و در دی‌ماه به 0‌/21درصد کاهش یافت که کمترین میزان متوسط نرخ رشد فوتی در کشور از ابتدای شیوع بیماری است.

ایران از نظر شاخص متوسط میزان فوتی روزانه در میان کشورهای مبتلا با جمعیت بالا در آذر‌ماه دارای جایگاه هشتم بود که در دی ماه با ۱۵‌پله کاهش در جایگاه‌۲۳ قرار گرفت.پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، برای تسریع فرایند اطلاع‌رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت همچنین پاسخ‌دهی مطلوب به همه‌گیری جهانی، سامانه نماگرکووید۱۹ را از ابتدای بروز بیماری راه‌اندازی کرده است.

این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشر شده، پیش چاپ و آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر‌اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید۱۹ است و با جست‌وجو در آن تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ‌و‌میر، درمان‌شدگان همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر‌اساس نمودار زمانی-مکانی قابل مشاهده است.


از نظر میزان متوسط رشد بیماری، ایران در میان کشورهای همزمان (۱۳‌کشور همزمان در انتشار کووید‌۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در انتهای جدول قرار دارد که یک رکورد محسوب می‌شود.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار