دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
در راستای افزایش اهدای خون بانوان انجام شد
برگزاری نخستین دوره آموزشی اهدای خون زنان در مازندران
در راستای تقویت مشارکت زنان مازندران در اهدای خون، نخستین دوره آموزشی اهدای خون استان با حضور مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری مازندران و رابطان دستگاههای اجرایی برگزار شد.

برگزاری نخستین دوره آموزشی اهدای خون زنان در مازندران

به گزارش آوای خزر به نقل از روابط عمومی انتقال خون مازندران، نخستین دوره آموزش فرهنگ سازی اهدای خون بانوان چهارشنبه 8 بهمن ماه با حضور دکتر سمیه قاسمی طوسی مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری و تعدادی از رابطین دستگاههای اجرایی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در انتقال خون استان برگزار شد.

در این دوره دکتر ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون مازندران با تاکید بر نقش حیاتی انتقال خون، رسالت اصلی انتقال خون را تهیه و تامین خون و فرآورده های خونی سالم و کافی عنوان کرد و هدف از تشکیل این دوره آموزشی را فرهنگ سازی اهدای خون در میان بانوان و افزایش مشارکت آنان در اهدای خون برشمرد.

وی با اشاره به جمع آوری خون در 11 پایگاه انتقال خون استان، اظهار داشت: خون های اهدایی مردم دست کم به سه فرآورده مانند پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز متراکم تبدیل می‌شود، که هرکدام کاربرد ویژه ای برای درمان بیماران دارد.

دکتر ذوالفقار تقوی مشارکت زنان استان را در اهدای خون بسیار پایین اعلام کرد و گفت: سهم بانوان مازندران در اهدای خون فقط 5/3 است. این در حالی است که نیمی از نیازمندان به تزریق خون و فرآورده های خونی را زنان تشکیل می دهند. 

مدیرکل انتقال خون مازندران ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با همکاری دفتر امور بانوان و رابطین دستگاههای اجریی و فرمانداری ها به عنوان مروجان فرهنگ اهدای خون میزان مشارکت زنان را در سطح استان مازندران افزایش دهیم.

برگزاری نخستین دوره آموزشی اهدای خون زنان در مازندران

در ادامه دکتر سمیه قاسمی طوسی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران، رابطان دستگاه‌های اجرایی را سفیران فرهنگی اهدای خون برشمرد و از آنان خواست که با آگاهی، نقش اثرگذاری در خانواده، اجتماع و محیط کاری ایفا کنند و مفاهیم مربوط به این اهدای خون زنان را به درستی منتقل کنند.

وی به باورهای نادرستی که در جامعه در زمینه اهدای خون زنان وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: زنان از سلامت خون بیشتری برخوردارند و اگر باورهای نادرستی که در ذهن جامعه است، به باورهای درست تبدیل شود، این قشر جامعه می‌توانند به استمرار اهدای خون کمک کنند. 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استان ، ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و آغاز هفته گرامیداشت مقام زن و مادر را زمان مناسبی برای آغاز پویش اهدای خون بانوان در استان برشمرد و گفت: از بانوان استان انتظار داریم که حرکت درست و معناداری در این خصوص آغاز کنند و همزمان با این ایام خجسته و فرخنده ، همدلی و ایثار را به نمایش بگذارند.

گفتنی است؛ در اين دوره آموزشي دکتر فاطمه ضامنی مسئول آموزش و پژوهش انتقال خون استان پيرامون اهدای خون بانوان، شرایط و مراحل آن، اهميت اهداي خون مستمر، بيماري هاي قابل انتقال از راه خون، پرهيز از رفتارهاي پرخطر، توصيه هاي پس از اهداي خون مطالب مهمي را براي شركت كنندگان در اين دوره آموزشی ارائه داد.

انتهای پیام/

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار