دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۲۹۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲

به گزارش آوای خزر، به نقل از آی‌ای، یک مشکل زیست محیطی در امتداد سواحل غربی مکزیک، ایالات متحده و کانادا در حال رشد است. این رویداد غیرمعمول برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۹ رخ داد، جایی که ۳۷۸ مورد مرگ تایید شده و تعداد بیشتری ثبت نشده در نهنگ‌های خاکستری متعلق به جمعیت شمال شرقی اقیانوس آرام دیده شد و بسیاری دیگر از آنها نیز در وضعیت بسیار بدی مشاهده شدند.

اکنون در حالی که گزارش شده است که نهنگ‌های خاکستری لاغر شده در حال آغاز مهاجرت خود هستند، دانشمندان واهمه دارند که این "وقوع غیرمعمول مرگ و میر"(UME) -که در آن تعداد زیادی از جمعیت این پستانداران دریایی در یک پدیده پیش بینی نشده در حال مرگ هستند- در سال جاری نیز ادامه یابد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه آرهوس (Aarhus) شواهدی را نشان داده است که گرسنگی نهنگ‌های خاکستری در «وقوع غیرمعمول مرگ و میر» نقش دارد.

نهنگ‌های خاکستری با نام علمی "Eschrichtius robustus" هر ساله در ژانویه از مناطق شکار و تغذیه خود در دریاهای برینگ، چوکچی و قطب شمال یک سفر و مهاجرت را به سمت جنوب آغاز می‌کنند تا به محل تولید مثل خود در سواحل کالیفرنیای جنوبی و مکزیک برسند.

ببینید | نهنگ گرسنه‌ای که چند فک را در ساحل بلعید

اولین تحقیق روی این حیوانات باشکوه از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ در لاگونا سان ایگناسیو (LSI) در باخا کالیفرنیا سور در مکزیک انجام شد. سپس یک برنامه علمی زیست بوم موسوم به "LSIESP" در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷  تحقیقات دقیقی در مورد وضعیت بدن نهنگ‌های خاکستری با استفاده از فتوگرامتری پهپادی که شامل اندازه‌گیری طول و عرض بدن این حیوانات از عکس‌های عمودی گرفته شده توسط پهپادها بود، آغاز شد. این کار محققان را قادر به اندازه‌گیری وضعیت نسبی بدن نهنگ‌ها به صورت جداگانه می‌کند.

محققان تنها طی دو سال لاغری نهنگ‌های خاکستری بزرگسال و نوجوان را در سواحل مکزیک مشاهده و ثبت کردند. در سال ۲۰۱۹ که UME فعلی آغاز شد، همزمان با کاهش تعداد جفت ماده، این لاغری نیز مشاهده شد. این مسئله نشان دهنده کاهش میزان تولید مثل نهنگ‌های خاکستری ماده است.

در حالی که این کاهش حجم بدن بسیار واضح است، دلیل این اتفاق هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. دلیل UME فعلی می‌تواند کاهش "دوجورپایان"(amphipods) باشد که طعمه‌های اصلی نهنگ‌های خاکستری در مکان اصلی تغذیه آنها هستند.

از آنجا که دوجورپایان در اثر گرم شدن آب‌های قطب شمال به دلیل تغییر آب و هوایی کاهش می‌یابند، این UME ممکن است به جمعیت نهنگ‌های خاکستری در سال‌های آینده آسیب جدی برساند.

این مطالعه در مجله Marine Ecology Progress Series منتشر شده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار