دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: برنامه واکسیناسیون برخی بیماری‌ها را وزارت بهداشت اجرا می‌کند که شامل واکسن‌های بدو تولد و… است. اما توزیع و عرضه برخی واکسن‌های جدید، داروخانه‌ای انجام می‌شود.

به گزارش آوای خزر، به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ آقای دکتر سید علی فاطمی به موضوع واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: آن دسته از واکسن‌ها که عمومی نیستند در همه دنیا به شکل توزیع از طریق داروخانه‌ها فروخته می‌شود، افزود: واکسن‌هایی مثل واکسن آنفلوانزا، اچ پی وی، و…، اصولاً جزو واکسن‌های عمومی تلقی نمی‌شوند و از طریق داروخانه‌ها امکان تهیه آن‌ها فراهم می‌شود.

آقای دکتر فاطمی در ارتباط با شرایط واکسن کرونا و اینکه چقدر احتمال دارد از طریق داروخانه‌ها عرضه شود، گفت: با توجه به جهش‌های ویروس کرونا، این احتمال وجود دارد که این بیماری همیشه با ما باشد و می‌بایست برای آن نیز واکسن‌هایی با ظرفیت‌های مختلف ساخته شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: البته برخی شرکت‌های ساخت واکسن در دنیا توزیع واکسن کرونا از طریق داروخانه‌ها را پیش بینی کرده‌اند.

وی با اشاره به جمعیت ۸۵ میلیونی کشورمان، گفت: برای رسیدن به ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا، می‌بایست حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسن بزنند. یعنی می‌بایست ۵۵ میلیون نفر واکسینه شوند.

آقای فاطمی افزود: به نظر می‌رسد واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان و بیماران خاص و افراد آسیب پذیر است، از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان انجام شود. اما، برای فاز آخر واکسیناسیون که شامل جمعیت عمومی کشور است، این توان در وزارت بهداشت وجود ندارد که بتواند کار واکسیناسیون را انجام دهد. ناگفته نماند که واکسیناسیون عمومی از توان کشور‌ها خارج است. از همین رو، می‌بایست از پتانسیل داروخانه‌ها که امکانات ویژه‌ای دارند، استفاده شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اظهار داشت: داروخانه‌های ویژه از فضای لازم، تخت‌های مخصوص احیا و تجهیزات پزشکی لازم برای توزیع واکسن برخوردارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین داروخانه‌های ویژه‌ای در کشور وجود دارند که بتوانند کار توزیع واکسن کرونا را انجام دهند، گفت: بله چنین داروخانه‌هایی داریم. به طوری که در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹، دستورالعمل آمادگی داروخانه‌ها برای مشارکت در توزیع واکسن کرونا تدوین شد تا این داروخانه‌ها تا نیمه دوم سال آینده بتوانند آماده این کار شوند.

آقای فاطمی با اشاره به سند جامع ارائه خدمات سلامت در داروخانه‌ها که شهریور ۹۸ ابلاغ شده است، افزود: مشارکت داروخانه‌ها در غربالگری و تشخیص طبی، از جمله اهداف این سند جامع است که وزیر بهداشت آن را ابلاغ کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که احتمال قاچاق واکسن کرونا از طریق داروخانه‌ها تا چه اندازه وجود دارد، گفت: با توجه به سامانه تیتک و بار کد اقتصادی که برای دارو‌های خاص و گران قیمت ایجاد شده است، احتمال آن خیلی ضعیف است که اگر واکسن هم با استفاده از سامانه تی تک عرضه گردد، قاچاق شود. چون امکان رهگیری با سامانه تیتک وجود دارد. ضمن اینکه برای واکسن باید زنجیره سرد فراهم باشد که همین مسئله نیز قاچاق واکسن را تا حدود زیادی غیر ممکن می‌سازد.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: واکسن کرونا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار