دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار کرونا در ایران را اعلام کرد.

به گزارش آوای خزر، به گفته سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته ۸ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۷ بیمار جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند.

با احتساب آمار امروز مجموع بیماران کووید۱۹ و جانباختگان به ترتیب به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر و ۵۹ هزار و ۱۸۴ نفر رسید.

لاری افزود: بر اساس آخرین تحلیل ها، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

وی همچنین اعلام کرد: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

وضعیت در خوزستان خوب نیست

با اعلام وضعیت قرمز در چند شهر خوزستان، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا بر مسدود شدن همه مرزهای ورودی و خروجی استان خوزستان به عراق تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID-۱۹ در استان و افزایش سریع موارد تاکید کرد.

او در این نامه گفته است: باتوجه به بروز و شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID-۱۹ در استان خوزستان و افزایش سریع موارد، ضروریست دستور فرمائید به نحو مقتضی کلیه مرزهای ورودی و خروجی استان به کشور همسایه عراق تا اطلاع ثانوی مسدود شود.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان نیز امروز(چهارشنبه) خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد و گفت: اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است.

۲۴ مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شدند

دکتر پیام طبرس، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری  گفت: اوایل آذر ماه بود که مشخص شد، درصد زیادی از مبتلایان به کرونا در انگلیس، با گونه جهش‌یافته مبتلا شده‌اند. در ابتدا اهمیت این گونه جدید از ویروس چندان مهم نبود، اما بعد به مرور زمان مشخص شد که اولا میزان انتقال این گونه نسبت به گونه اصلی ووهان بیشتر است و دوم اینکه جوانان و نوجوانان را بیشتر درگیر می‌کند که این هم حائز اهمیت است. زیرا این گروه های سنی در دنیا هدف واکسیناسیون هم نیستند.

وی افزود:  تاکنون در ایران ۲۴ نفر مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا شناسایی شدند که متاسفانه دو نفرشان تاکنون فوت شده است. علائم این نوع ویروس هم مانند گونه اصلی کروناست، اما عوارض و مرگ و میرش مقداری نسبت به گونه اصلی بیشتر است.

اما در روزی که گذشت، مینو محرز، عضو علمی ستاد مقابله با کرونا، با تاکید بر اینکه نتیجه آزمایش‌های واکسن «کوو ایران برکت» نشان داده است که این واکسن اثربخشی بالایی در غلبه بر ویروس انگلیسی دارد و تاکنون هیچ واکسنی در دنیا به این اندازه نتیجه‌بخش نبوده است، افزود: دانش پزشکی ایرانی‌ها نشان داد در تولید واکسن در دنیا توان بالایی دارند، آنگونه که طی مراحل بعدی واکسینه افراد براحتی می‌توان مجوز اورژانسی تزریق واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی «کوو ایران برکت» را برای مقابله با ویروس جهش‌یافته و... صادر کرد. 

محرز درباره آخرین وضعیت «کوو ایران برکت» عنوان کرد: در اواخر فرآیند فاز یک کارآزمایی بالینی «کووایران برکت» قرار داریم به طوری که در حال حاضر تمام ۵۶ داوطلب، دوز اول واکسن و ۳۰ نفر هم دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که بتدریج سایر داوطلبان هم دوز دوم را دریافت کرده و سپس نتایج برای بررسی و اخذ مجوز آغاز فاز دوم به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود.

او افزود:  مقالات علمی موفقیت‌آمیز بودن تست مراحل حیوانی این بیماری در کشور منتشر شده و در حال تدوین مقالات علمی انسانی و نتیجه‌بخش آن هستیم که در صورت انتشار آن بی‌تردید دنیا از توانمندی‌های این نوع واکسن با خبر خواهد شد. پس از اتمام کارآزمایی بالینی در مرحله نخست یعنی فاز اول، در ماه آینده ۵۰۰ نفر دیگر مورد آزمایش این نوع واکسن قرار خواهند گرفت؛ علاوه بر این پس از اتمام فاز دوم، کارآزمایی را آغاز خواهیم کرد تا بتوانیم هر چه زودتر واکسن را با رعایت همه ضوابط به مصرف برسانیم.

 ده هزار نفر در ایران واکسینه شدند

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق واکسن کرونا برای ۱۰ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: محموله بعدی واکسن نیز کدگذاری شده و براساس اولویت های اعلام شده به افراد تزریق می شود.

با این حال در روزی که گذشت اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: اگر ایران در برهه کنونی با تحریم‌ها مواجه نبود جزو نخستین کشورهایی بود که واکسن لازم برای مقابله با کرونا و تامین ایمنی مردم را تهیه می‌کرد.

جهانگیری افزود: در حال حاضر ایران در کشورهای آسیایی ده‌ها میلیارد دلار پول دارد که در بانک‌های آنها مسدود مانده است و برای ارسال ۵۰ میلیون دلار پیش قسط خرید «کواکس» مدت‌ها معطل شدیم تا مسیری برای انتقال پول پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ما انتظار داریم سازمان جهانی بهداشت محدودیت‌های ایران را در تامین واکسن مورد نیاز متوجه باشد و به ما برای تهیه مقدار لازم این واکسن کمک کند، نباید شرایط ایران را با کشورهای دیگر که در وضعیت عادی قرار دارند، مقایسه کرد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه انتظار دیگر ایران از این سازمان طرح این موضوع است که تحریم‌های آمریکا سیاستی است که مبارزه با ویروس کرونا را تضعیف می‌کند، گفت: باید تلاش شود تا آمریکایی‌ها از این اقدام غیرانسانی دست بردارند.

انتهای پیام/1005

 

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار