دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
اینک در یک ساله شدن مواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا مدیریت بحران به نقطه‌ اولش باز گشته است، اما این‌بار تجربه‌ همچون گذشته نیست.

به گزارش آوای خزر، در این مدت آگاهی کافی درباره یک حادثه بزرگ در خصوص مراقبت فردی و اجتماعی کسب کرده‌ایم. سال پیش همچون انسان خواب‌زده‌ای بودیم که به‌زعم تحمل اهریمن سرما نمی‌دانست از کدام ناحیه سوز سرما می‌آید، تا جایی که تضاد اساسی میان اهریمن و دانش ما از «کرونا» بود. ضرب شست کرونا را می‌دیدیم اما نظام اجتماعی ما برای ادراک پیام آن بشدت در هم ریخته بود. اما اینک و در سالگرد رقص‌ها و کلیپ‌هایی که به‌صورت مردمی علیه کرونا ساخته شد، ما دردمان را «تقریباً» می‌دانیم و فقط مانده است مشکل درمان. پس مشکل ما اینک یکی است، با درد به طور نسبی آشنا شده‌ایم، اینکه کرونا کجاها و به چه صورتی آسیب می‌زند و در مورد پذیرش جمعی بحران کرونا، وفاق جامعه نسبت به سال پیش بیشتر است.

هرچند هنوز گرد و خاک کاشفان خیال و وهم کاملاً تمام نشده و هر آن ممکن است بازیگران افکار جادویی دوباره افکار مشوش مردم را منحرف کنند. با این حال سپهر ایرانی یک تجربه تأملی را در خصوص بحران‌های بهداشتی جوامع مدرن سپری کرده و با یک همت واقعی نهادهای گوشزد کننده همچون رسانه‌ها، خطبا و مکتوبات خواهد توانست ذهن خود را باز یابد. تنها مشکلی که مانده این است که چگونه می‌توان راهی برای تنظیم اجتماع ایرانی و مراقبت همگانی از مردم جُست. اجتماعی که بخشی از آن به سبب داشتن بسته‌های سرمایه اقتصادی می‌تواند نسخه‌های تجویز شده را دریابد، اما بخشی به سبب نوع مشغله و اقتصاد روزمره‌شان «قرنطینه شکن» هستند و این قرنطینه شکنی نه به وجود و شخص آنها که به حرکت خرده سیستم‌های اقتصادی ما برمی‌گردد. در سال گذشته بسیاری که انبار خانه‌های‌شان بضاعتی داشت به‌طور راحت و سبکبالی می‌گفتند در خانه بمانیم، راه نجات است! اما واقعیت این است که انبار خانه بسیاری از مردم به جو خیابان وابسته است.

اینک و پس از موج‌های متعدد کارگزاران بهداشتی دیگر دریافته‌اند که راهکار مقابله با کرونا بسته نصیحت و همکاری دست و پا شکسته تلویزیون نیست، بلکه حل مشکل کرونا، یکسری تصمیمات همه‌جانبه مخصوصاً معطوف به وضعیت سفره و نیازهای تفریحی جامعه و بسیج همه ارکان جامعه ایرانی برای گذراندن این موج از کرونا را طلب می‌کند. از این رو در مواجهه با موج چهارم و شاید یک کرونای دیگر که پیش از واکسن قصد خودنمایی دارد، ضرورت دارد که هم فردفرد ما نسبت به رویکردهای خودمراقبتی‌مان تجدید عهد کنیم، هم کارگزاران بهداشتی بتوانند برنامه همه‌جانبه‌ای برای مواجهه نهایی با آخرین خوی اهریمنی کرونا تدارک ببینند./*جامعه‌شناس/ایران

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار