دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
در تاریخ اندیشه شیعی همواره علی‌بن ابیطالب سرچشمه ایمان شیعه محسوب شده است.

آوای خزر/ جایگاه کانونی او در انتساب به پیامبر اسلام و همچنین نقشش در انتقال معرفت الهی و معنویت باطنی از کالبد نبوت به پیکره امامت باعث شده که باورمندان به تشیع، ایمان راستین به مذهب خویشتن را در عرض ارادت های فراوان به ساحت علی بروز دهند.

بی مانندی موقعیت و شخصیت او که از سوی شیعیان با عنوان احترام آمیز امیرالمومنین خطاب می شود مسبب تکوین حداکثری نظریات ولایت محوری شده است که در برخی گرایش ها تبدیل به غلو هم شده است. اما آنچه پرمبرهن است علی‌بن ابیطالب در سپیده دمان اسلام و در تداوم دعوت پیامبر به حقیقت دینی و شریعت اسلامی، داعی و عامل طریقت مذهبی است. نکته ای که از سوی طرفداران تفسیر باطنی از دیانت مورد تاکید قرار گرفته و می گیرد. این عده بر آن هستند که علی‌بن ابیطالب و فرزندان او که امامان شیعه محسوب می شوند، وسیله درک جنبه باطنی قرآن هستند.

محمدعلی امیرمعزی در تفسیر شعری که ملاصدرا درباره علی سروده می نویسد: «علی (ع)، نماد ولایت، خود معنای حقیقی قرآن است. مخالفانش در واقع، مخالف معنای قرآن اند و بنابراین افرادی اند که تنها با لفظ و قرائت قرآن آشنایی دارند.» علاوه بر شان معنوی علی و قرارگیری اش در کانون تاسیس و بسط سلسله های متصوفه و نیز برداشت های صوفیانه از تشیع در طول تاریخ، الگوی مدیریت سیاسی و اقتصادی او نیز توسط سوسیالیست های مسلمان و همچنین چهره های منتسب به مکتب تفکیک در تاریخ معاصر ایران مورد تاکید وافری قرار گرفته است. پرپیدا است که در مرکز تفکر سیاسی علی عدل به مثابه گوهر اعلای حکومت صالح قرار دارد. صادق آئینه وند در مقاله عدالت از نگاه علی می نویسد: «اما معنی عدل، وسیع تر از آن است که فقط در مقوله اقتصاد جای گیرد.

اگر سلوک ویژه حاکمان بین مردم و آنها فاصله بیندازد، اگر امکانات تبلیغاتی حکومت اجازه نظر صائب مردم را در جامعه فراهم نکند و روش حکومت را بر آنها تحمیل کند، همه اینها خلاف عدل است و مسئول آن حاکمان اند.»2
مطرح کردن علی‌بن ابیطالب به عنوان عارف کامل و یا حاکم عادل همواره توسط گروه هایی از شیعیان کم و بیش تداوم یافته است. شیعیانی که با توجه به احادیثی نظیر اندار، منزلت، ثقلین و غدیر او را وصی پیامبر اسلام و ولی مسلمین می دانند و با تمسک و تشبث به او، نقطه شروع شعاع تشیع در تاریخ اندیشه دینی را ارج می نهند. میلاد، زندگی و شهادت علی مشحون حوادث و مراحلی است که معارف فراوانی را برای تاریخ اندیشه شیعی رقم زده است.

پی نوشت ها:

1. تشیع؛ ریشه ها و باورهای عرفانی. محمدعلی امیرمعزی. ترجمه نورالدین الله دینی. تهران. نشر نامک 1394. صفحه 365 

2. سی سال با تاریخ. صادق آئینه وند. تهران. نشر کتاب توت. 1391 . صفحه 279

* نویسنده و روزنامه‌نگار حوزه اندیشه

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها