• home-ava
  • kartabl2
  • klogin
  • news
  • npanel
  • searchpost
  • video-gallery
  • آمار
  • آوای خزر
  • به روز رسانی
  • پایش خبر
  • پرینت
  • تماس با ما
  • ثبت خبر
  • جستجو
  • درباره ما
  • شهروند خبرنگار
  • گالری
  • گالری تصاویر
  • گالری ویدیو
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • جستجو پیشرفته
  • آرشیو روزنامه
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • جستجو پیشرفته
  • آرشیو روزنامه
شهروند خبر نگار
Facebook Twitter Youtube Eaparat Whatsapp Eeitaa
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • آرشیو اخبار
  • گالری ویدیو
  • گالری تصاویر
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • آرشیو اخبار
  • گالری ویدیو
  • گالری تصاویر
  • کد خبر : 55725
  • تاریخ انتشار : 14 / 12 / 1399
  • زمان انتشار : 08:29
https://avayekhazar.ir/?p=55725

تعامل اقتصادی با جهان مصلحت است یا نیست؟

به گزارش آوای خزر، «اف.ای.تی.اف» از جمله این مسائل است. باوجود گذشت قریب به دو سال از مباحث داغ و طولانی، هنوز این مسأله مهم تعیین تکلیف نشده یا به عبارت دیگر، هنوز مصحلت کشور در این زمینه تشخیص داده نشده است. باوجود این، شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این فرایند در مراحل پایانی خود قرار دارد و جمهوری اسلامی بزودی در این زمینه تصمیم مثبتی اتخاذ خواهد کرد. از این رو، تکرار برخی مفاهیم و نکات کلیدی، برای از بین بردن آخرین تردیدها در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. به طور کلی مسأله «اف.ای.تی.اف» بیش از آنکه یک مسأله صرفاً اقتصادی باشد، یک مسأله مربوط به رابطه و جایگاه ایران در جهان است.

به این معنی که آیا ایران می‌خواهد با جهان تجارت کند؟ آیا می‌خواهیم با نظام اقتصادی جهان تعامل داشته باشیم؟ اگر پاسخ به این پرسش‌ها مثبت است و می‌خواهیم و دوست داریم که ایران جایگاه واقعی خود را در تجارت جهانی داشته باشد، یک ضرورت این امر، ارتباط نظام بانکی ایران با نظام بانکی جهان یا کشورهای طرف مبادله است. زیرا در دنیای امروز نه تنها نمی‌توان پول را با چمدان منتقل کرد، بلکه چه بپسندیم یا نپسندیم، «اف.ای.تی.اف» به یکی از نهادهای هنجارساز نظام بانکی دنیا تبدیل شده است. از این رو چه ایران و چه هر کشور دیگری که بخواهد با این نظام بانکی و پولی جهان کار کند و دادوستد داشته باشد، باید در این چارچوب هنجاری عمل کند.

در این میان برخی منتقدان، چه بسا از موضع دلسوزی برای کشور و نظام، ادعا می‌کنند که در صورت پیوستن به «اف.ای.تی.اف» اطلاعات مالی و بانکی محرمانه ما در اختیار کشورهای متخاصم قرار خواهد گرفت. البته برخی هم در ادعاهایی عجیب، مدعی شدند که پیوستن به این نهاد یعنی تسلیم کردن شهید عزیز، سردار سلیمانی به دشمنان. این ادعاها کاملاً بی اساس و نادرست است. «اف.ای.تی.اف» در سال 1986 با هدف مبارزه با پولشویی و پول‌های کثیف در اقتصاد جهانی به وجود آمد و بعد از حوادث 11 سپتامبر مبارزه با تأمین مالی تروریسم هم به مجموعه ضوابط آن اضافه شد. به رغم ادعای برخی منتقدان، در مقررات «اف.ای.تی.اف» یا کنوانسیون‌های مورد بحث، اساساً هیچ قید یا ضرورتی برای در اختیار گذاشتن اطلاعات محرمانه و کلیدی کشور، نه فقط به کشورهای متخاصم، بلکه به کشورهای دوست هم وجود ندارد.

در عین حال، به عنوان یک اقتصاددان که اقتصاد ایران و جهان را می‌شناسد، صراحتاً اعلام می‌کنم که درصورت بازگشت همه طرف‌ها به برجام، اگر ایران «اف.ای.تی.اف» را نپذیرد، نخواهد توانست با نظام بانکی جهان کار کند. چه بسا حتی بانک‌های درجه 2 و 3 اروپایی هم با ما کار نخواهند کرد. کما اینکه امروز هم نه تنها بانک‌های درجه یک چینی با ما کار نمی کنند، بلکه بانک‌های زیر پله ای چین نیز با هزینه ای گزاف حاضر به همکاری با ما می‌شوند. به عنوان مثال اگر قرار باشد 100 یورو برای ما در یک کشور اروپایی گشایش اعتبار انجام دهند، 20 درصد یعنی 20 یورو هزینه این اقدام را از ما طلب می‌کنند. این هزینه 20 درصدی که به خاطر نپیوستن به «اف.ای.تی.اف» بر کشور و مردم ما تحمیل می‌شود، در همه مبادلات بانکی و خریدهای خارجی ایران جاری است و مصداق دارد.

در کنار همه استدلال‌هایی که درباره ضرورت پیوستن ایران به «اف. ای. تی.اف» وجود دارد، منتقدان باید به این واقعیت هم پاسخ دهند که اگر «اف.ای.تی.اف» بد است، چرا بزرگ‌ترین شرکای تجاری ما یعنی چین، روسیه و ترکیه عضو اصلی «اف.ای.تی.اف» هستند؟ آن هم در حالی که درصورت پیوستن ما به این نهاد تنظیم کننده مبادلات بانکی، ما در کنار 189 کشور دیگر عضو همکار «اف.ای.تی.اف» خواهیم بود، نه مانند روسیه، چین و ترکیه عضو اصلی. بنابراین برای آنکه سیستم بانکی ما بتواند با سیستم بانکی دنیا کار کند، باید این مقررات را بپذیریم و اگر نپذیریم، در شرایط موجود هزینه آن از جیب ملت ایران پرداخت خواهد شد.

در این میان، یک نکته مهم که مسأله را برای فعالان اقتصادی و مردم ایران بغرنج کرده است، طولانی شدن فرایند تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. امروز همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور اذعان دارند که مصلحت نظام در این است که نظام بانکی ایران بتواند با نظام بانکی دنیا کار کند. اما اگر مصلحت این است که ایران منزوی شود یا به سمت زیمبابوه شدن برود، پس نباید به «اف.ای.تی.اف» بپیوندیم. چراکه براساس سند چشم انداز، ایران می‌بایست یکی از کشورهای نخست منطقه در همه عرصه‌ها به ویژه اقتصاد می‌بود. اما امروز به دلیل مشکلات ساختاری و انباشت مسائل متعدد به این جایگاه دست نیافتیم. در چنین شرایطی، نپیوستن به «اف.ای.تی.اف» به سایر مسائل و مشکلات اضافه شده و عملاً یک هزینه 20 درصدی دیگری را به ملت ایران، در همه خریدهای خارجی آن تحمیل خواهد کرد. از این رو از مجمع تشخیص مصلحت انتظار می‌رود به مصلحت واقعی وعینی کشور توجه کرده و یک خودتحریمی دیگری را به تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه نظام اسلامی و مردم تحمیل نکنند.*اقتصاددان/ایران

انتهای پیام/1005

ارسال نظر

برچسبها :

  • آخرین اخبار
  • ۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی
  • عنوان ۷۷
  • افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی ساری تا پایان سال
  • انتقاد استاندار مازندران از ایجاد ۲ شهرک صنعتی در میاندورود
  • نتایج هیئت مدیره نظام پزشکی بهشهر مشخص شد؛ «بابانژاد» در صدر آرای پزشک
  • برخورد بدون اغماض با منکرات اقتصادی و تخلفات منابع طبیعی در مازندران
  • علی بابایی کارنامی: توسعه میاندورود در گرو پیوند مردم با برنامه‌های نظام است
  • گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در مازندران؛ از دوچرخه‌سواری روشندلان تا رونمایی از کاغذ بریل
  • حمایت از کودکان بی‌سرپرست وظیفه‌ای مقدس و انسانی است
  • همایش روز جهانی غذا در مازندران؛ تعهد زیر تیغ چالش‌ها
  • پربازدیدترین ها
  • پر بحث ترین ها
۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی

۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی

سعید منصوری
//
عنوان ۷۷

عنوان ۷۷

mbabadi
//
افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی ساری تا پایان سال

افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی ساری تا پایان سال

سعید منصوری
//
انتقاد استاندار مازندران از ایجاد ۲ شهرک صنعتی در میاندورود

انتقاد استاندار مازندران از ایجاد ۲ شهرک صنعتی در میاندورود

سعید منصوری
//
نتایج هیئت مدیره نظام پزشکی بهشهر مشخص شد؛ «بابانژاد» در صدر آرای پزشک

نتایج هیئت مدیره نظام پزشکی بهشهر مشخص شد؛ «بابانژاد» در صدر آرای پزشک

سعید منصوری
//
برخورد بدون اغماض با منکرات اقتصادی و تخلفات منابع طبیعی در مازندران

برخورد بدون اغماض با منکرات اقتصادی و تخلفات منابع طبیعی در مازندران

سعید منصوری
//
  • مطالب مر تبط

عنوان ۷۷

برنامه تامین مالی رشد اقتصادی هدف برنامه هفتم نهایی شد

تأکید معاون توسعه استانداری مازندران بر هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی

احتمال وقوع سیلاب یخچالی در دماوند و آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

خانم انصاری فقط نشسته و نگاه می‌کند؛ رئیس سازمان محیط زیست کشور بی‌عرضه است

دیدگاهتان را بنویسید! لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت آوای خزر از سال ۹۴ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرده است. آوای خزر یک پایگاه خبری مستقل و بومی‌نگر است که با رویکردی حرفه‌ای،تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های استان مازندران و شمال کشور را پوشش می‌دهد. ما با تکیه بر دقت، صداقت و سرعت، تلاش می‌کنیم تا پل ارتباطی میان مردم و رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشیم. رسالت ما آگاهی‌بخشی شفاف، تقویت مسئولیت‌پذیری و حمایت از توسعه پایدار منطقه است.

نماد ساماندهی

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی

Facebook Twitter Youtube Whatsapp Telegram Instagram

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آوای خزر است و استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی وپشتیبانی توسط آژانس خلاقیت توس رسانه

درج/ویرایش پیوند

نشانی مقصد را وارد نمایید

یا پیوند به محتوای موجود

    معیاری برای جستجو مشخص نشده است. نمایش دادن آخرین موارد. جستجو کنید یا برای انتخاب موارد، از کلیدهای جهت بالا و پایین استفاده کنید.