دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
رپورتاژ آگهی/
ماسک یکی از ابزار‌های مهم برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران است و به افراد کمک می‌کند از جان دیگران به خوبی محافظت کنند. ایرانی‌های باستان نیز از وسیله‌ای شبیه ماسک استفاده می‌کردند. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از ماسک می‌پردازیم.

 این روزها بیشتر کشورهای جهان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند. یک سالی از ظهور این بیماری مهلک در دنیا می گذرد. با بروز این بیماری سبک زندگی افراد نیز دستخوش تغییر شد و مشکلات متعددی برای افراد به وجود آمد. حالا به هر طرف که نگاه کنید افرادی را می بینید که برای فرار از این ویروس ماسک می زنند.

بر اساس گفته متخصصان و پزشکان، استفاده از ماسک می تواند انتقال ویروس را تا حد زیادی کاهش دهد و جلوی بروز بیماری را بگیرد. آیا می دانستید که ایرانی ها در روزگاران قدیم هم از ماسک استفاده می کردند؟ اگر این موضوع برایتان جالب است در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

 

چرا در گذشته‌های دور ایرانی‌ها از ماسک استفاده می‌کردند؟

دلایل ماسک زدن ایرانی های باستان

 متخصصان بر این باورند که استفاده از ماسک ریشه در تاریخ کشورمان دارد. اگر سری به کتاب های تاریخی بزنید بدون شک ردپایی از ماسک را در آن پیدا خواهید کرد.  ماسک یکی از ابزارهای مهم برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران است و به افراد کمک می کند از جان دیگران به خوبی محافظت کنند. ایرانی های باستان نیز از وسیله ای شبیه ماسک استفاده می کردند. در ادامه به بررسی دلایل استفاده از ماسک می پردازیم.

-حضور در محضر شاه

 یکی از دلایل مهمی که ایرانیان باستان را به استفاده از وسایل شبیه ماسک ترغیب می کرد حضور در محضر شاه بود. افراد برای مراقبت از جان شاه، ماسک می زدند تا جلوی انتقال آلودگی و بیماری را بگیرند. برخی از کارشناسان بر این باورند که دلیل استفاده از ماسک در این شرایط احترام گذاشتن به شاه بود. در کشورهای دیگری همچون چین نیز استفاده از ماسک در حضور شاه الزامی بود و نشانه احترام محسوب می شد.

-ملاقات از بیمار

 ایرانیان در ایام گذشته به هنگام ملاقات از بیماران نیز از ماسک استفاده می کردند. اینکار افراد را از انتقال بیماری در امان نگه می داشت.

-مراسم مُردگان

در میان دلایل مختلفی که ایرانیان باستان برای استفاده از ماسک داشتند، شرکت در مراسم مردگان از همه جالب تر است. ایرانی ها در گذشته به هنگام حضور در این مراسم نیز ماسک بر صورت می زدند و این موضوع جزء آداب و رسوم شان محسوب می شد.

-در محضر آذر (آتش)

در گذشته استفاده از ماسک برای موبدان زرتشتی از اهمیت زیادی برخوردار بود. آن ها به هنگام حضور در معبد یا مکانی که به عنوان عبادتگاه به کار می رفت ماسک می زدند. این افراد به دنبال جلوگیری از آلوده شدن آتش بودند و تلاش می کردند تکه پارچه ای را جلوی دهان خود ببندند. موبدان زمانی که مراسم دینی را به جای می آوردند از عنصری به نام پنام بهره می بردند تا آتش را آلوده نکنند. برای موبدان زرتشتی آتش یک عنصر مقدس محسوب می شد و آلوده کردن آن گناه نابخشودنی به حساب می آمد.

حرف آخر

شیوع و ظهور ویروس کرونا سبک زندگی افراد را در سرتاسر دنیا تغییر داد. زمانی که می خواهید سفر کنید و به دنبال تورهایی همچون تور باتومی ارزان هستید باید پروتکل های بهداشتی همچون استفاده از ماسک را به طور کامل رعایت کنید. در این مقاله سعی کردیم دلایل استفاده از ماسک در ایام قدیم را با هم مرور کنیم تا با اهمیت این موضوع از گذشته تا امروز به طور کامل آشنا شوید.

 

چرا در گذشته‌های دور ایرانی‌ها از ماسک استفاده می‌کردند؟

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار