دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۰، ضمن تقدیر از خادمان حوزه سلامت و با اشاره به داغ جگرسوز شهدای والامقام مدافع سلامت و طلب آمرزش برای درگذشتگان بیماری کووید۱۹، تاکید کرد که نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران با جانفشانی خادمانش توانست در عرصه جهانی علیرغم مضایق اقتصادی و کمبودهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر دانش، مدیریت و از خودگذشتگی، جایگاه ارزنده‌ای در کنار آنان که همه چیز داشتند، کسب کند.

به گزارش آوای خزر، متن این پیام به شرح زیر است: 

بنام خدا

دلا چو غنچه شکایت ز کار بسته مکن                                                                  

که باد صبح نسیم گره گشا آورد

همکاران ارجمند، همراهان فداکار و ایثارگران پرتلاش نظام سلامت

میدانم آنچه در یکسال گذشته بر عزیزانم در عرصه خدمت رسانی به مبتلایان COVID-۱۹ گذشت، ملالی فراموش ناشدنی و تلاشی وصف ناپذیر بود. 

در این نبرد نفسگیر از خط مقدم جبهه سلامت یعنی خانه‌های بهداشت، پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت تا مراکز درمانی و بیمارستان‌های تخصصی و  فوق تخصصی در بخشهای دولتی، خصوصی و خیریه، از بهورزان، مراقبین سلامت، کارشناسان اورژانس و فوریت های پزشکی، کارشناسان بهداشتی، پرستاران، ماماها، کارشناسان و متخصصین علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و پیراپزشکی، دست‌اندرکاران توانبخشی، پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان و پیراپزشکان گرفته تا نیروهای اداری، پشتیبانی و خدماتی، روسای محترم و هیئت رئیسه دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونین، مدیران و کارشناسان ستادی با کمک دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و همراهی مردم شریف در روزهای سخت تحریم حماسه‌ای بی‌بدیل آفریدند که بی‌تردید در تاریخ زرین سرزمین‌مان جاودانه خواهد ماند.

تلخ تر از تحمل این رنج طاقت فرسا، داغ جگرسوز شهادت عزیزانمان بود که پروانه وار تن بر آتش بلا زدند و جان شیرینشان را فدای خدمت به مردم سرزمینشان کردند. یادشان همواره گرامی و صبر و اجر نصیب خانواده‌های داغدارشان باد.

در این میان هزاران هموطن در اثر ابتلای به این بیماری سهمگین از دست رفتند و خانواده‌های زیادی داغدار شدند و به دلیل شرایط، حتی نتوانستند در سوگ عزیزان‌شان مراسم عزا برپا کنند.

اما در میان این همه داغ و فراق و سوز و فشار سنگین، نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران با جانفشانی خادمانش توانست در عرصه جهانی علیرغم مضایق اقتصادی و کمبودهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر دانش، مدیریت و از خودگذشتگی، جایگاه ارزنده‌ای در کنار آنان که همه چیز داشتند، کسب کند و این نیز دستاوردی گرانبها بود که در تاریخ این سرزمین به یادگار خواهد ماند. 

اینک که نرم نرمک بهار با همه زیبائی‌هایش میرسد امید آن داریم که سالی سرشار از تندرستی و کامیابی با مهار و حذف این ویروس منحوس برای مردم جهان و کشورمان رقم خورد. 

با لطف پروردگار و همت دانشمندانمان، تولید واکسن‌های داخلی که با توفیق به پیش می‌رود به سرانجام رسد و در بهار بتوانیم گروه عظیمی از مردم کشورمان را با مجموعه‌ای از واکسن‌های وارداتی و تولید داخل و تا پایان سال ۱۴۰۰ کلیه جمعیت هدف را ایمن سازیم. 

از خداوند بزرگ برای همه همکارانم در نظام سلامت و خانواده‌های عزیزشان، سالی پربرکت و همراه با تندرستی و عزت آرزومندم. 

دکتر سعید نمکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

انتهای پیام/1005

برچسب ها: وزارت بهداشت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار