دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۱۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸

به گزارش آوای خزر، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. 

آمار کشته های ارمنستان در جنگ قره‌باغ
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد ما در جنگ قره‌باغ متحمل خسارات سنگینی شدیم، افرادی هستند که ادعا می‌کنند ۱۰ هزار کشته وجود دارد. اما آمار رسمی (از تلفات) ۳۲۵۰ نفر است. وی افزود: ۱۸۹ خانواده در انتظار نتایج آزمایش DNA و لیست افراد گمشده هستند. به گفته نخست وزیر ارمنستان، با روشن شدن شرایط این افراد، تعداد کشته‌ها بیش از ۴۰۰۰ نفر نخواهد بود.

واکسیناسیون در فلسطین هم آغاز شد
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه واکسن کرونا دریافت کرد. روند واکسیناسیون کرونا از روز یکشنبه در فلسطین آغاز شد که این امر در وهله نخست شامل کادر پزشکی و سالمندان بالای ۷۵ سال می‌شود. مجموع مبتلایان به کرونا در فلسطین ۲۴۹ هزار و ۴۲۱ تن است که از این میان ۲۶۵۶ فوت کردند و۲۲۲ هزار و۹۱۶ تن بهبود یافته‌اند‎.

انفجار تروریستی در سراوان
قرارگاه منطقه ای قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق اعلام کرد : ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح اول فروردین ماه ۱۴۰۰ گروه‌های تروریستی وابسته به استکبار در یک اقدام کور تروریستی در یکی از میادین شهر سراوان با اقدام به انفجار تروریستی منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن سه نفر از شهروندان این شهرستان که در حال عبور از خیابان بودند شدند. گفتنی است در این حادثه یک نفر از زخمی ها خانم بوده است.

افزایش شهرهای نارنجی و قرمز قابل انتظار بود
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره چرایی افزایش شهرهای نارنجی و قرمز، گفت: زمانیکه میزان رعایت دستورالعمل‌ها از ۸۳.۳ درصد در طی یک ماه‌ونیم گذشته به ۵۹ درصد سقوط می‌کند، ‌ کاملا قابل انتظار بود که تعداد شهرهای نارنجی و قرمز افزایش یابد. به طوری که در حال حاضر ۵۱ شهر ما نارنجی و قرمز هستند. این درحالی است که مطلوب ما در زمینه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۹۰ درصد است.

خبر پلیس درباره جریمه های معوقه
رییس پلیس راهور ناجا اعلام کرد:‌ در تعطیلات نوروزی اما به همکارانمان در سراسر کشور ابلاغ کردیم که هیچ خودرویی را بدلیل جریمه‌های معوق توقیف نکنند. در همین راستا نیز در طول تعطیلات نوروزی هیچ خودرویی به دلیل سقف جرائم بالای سه میلیون تومان نیز توقیف نخواهد شد.

افزایش تا ۴.۵ برابر قیمت کالاهای اساسی در دولت دوم روحانی
آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که از بین انواع برنج، ‌گوشت و شکر که وضعیت قیمت آن‌ها در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شده، قیمت تمام کالاها بین ۳۵ تا ۱۲۲.۵ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ افزایش داشته و قیمت همین کالاها نسبت به بهمن سال ۱۳۹۶ بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شده است.

رایزنی امارات و اسرائیل درباره خط آهن حیفا - ابوظبی
روزنامه عبری زبان معاریو در مصاحبه‌ای با آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به نقل از وی نوشت: اسرائیل و امارات روی راه اندازی تعدادی پروژه زیرساختی عظیم و استراتژیک در راس آن احداث خط آهن ریلی که امارات را به بندر حیفا در دریای مدیترانه متصل می‌کند، رایزنی می‌کنند. خط راه آهن که اسرائیل و امارات در حال بررسی افتتاح آن هستند از اردن و عربستان می‌گذرد. او اشاره کرد، آنچه فرصت‌های انجام این پروژه را بیشتر می‌کند این است که بخش اعظم این خط آهن ریلی اکنون برقرار است و تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر آن تنها در اردن باید احداث شود. سمحون ادامه داد: این پروژه منجر به انتقال کالاها از اسرائیل به امارات ظرف یک یا دو روز می‌شود در حالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

احضار بن سلمان به دادگاه
خدیجه جنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شکایت و شاهزاده سعودی نامه احضار به دادگاه را دریافت کرده است. در این دادخواست، محمد بن سلمان به آدم ربایی و قتل خاشقجی متهم شده است. در این دادخواست آمده است: شکنجه و قتل بیرحمانه خاشقجی جامعه علمی جهان را شوکه کرد. با کمک این جنایت، متجاوزین تلاش کردند تا خاشقجی، طرفدار اصلاحات دموکراتیک در کشورهای عربی را متوقف کنند.

فوت ۷۳ نفر دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در شبانه روز منتهی به ظهر ۱ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۲۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۷ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۵ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۷۹۷ نفر رسید.

امکانات حکومتی در اختیارات رئیس جمهور است
رهبر معظم انقلاب گفتند: اینکه می گویند رئیس جمهور اختیارات ندارد، تدارکاتچی است، 12 درصد و 15 درصد اختیارات است و حرف هایی که این چند سال در گوشه و کنار شنیده می شود یا از روی بی مسئولیتی و غرض ورزی گفته می شود یا از روی بی اطلاعی. رئیس جمهور از پرمشغله ترین و پرمسئولیت ترین مدیریت های کشور است. همه مراکز مدیریتی کشور تقریبا در اختیار رئیس جمهور است. امکانات حکومتی و بودجه کشور در اختیارات رئیس جمهور است بنابراین مدیریت های دیگر در جنب ریاست جمهوری چیزی نیستند.

تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا از اوایل تابستان
مینو محرز، سرگروه تیم مطالعاتی واکسن کرونای ایرانی با اشاره به قابل اعتماد بودن واکسن های داخلی از ساخت کارخانه عظیم واکسن سازی خبر داد و گفت: واکسن کرونای ایرانی از اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار