• home-ava
  • kartabl2
  • klogin
  • news
  • npanel
  • searchpost
  • video-gallery
  • آمار
  • آوای خزر
  • به روز رسانی
  • پایش خبر
  • پرینت
  • تماس با ما
  • ثبت خبر
  • جستجو
  • درباره ما
  • شهروند خبرنگار
  • گالری
  • گالری تصاویر
  • گالری ویدیو
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • جستجو پیشرفته
  • آرشیو روزنامه
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • ارتباط با ما
  • جستجو پیشرفته
  • آرشیو روزنامه
شهروند خبر نگار
Facebook Twitter Youtube Eaparat Whatsapp Eeitaa
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • آرشیو اخبار
  • گالری ویدیو
  • گالری تصاویر
  • سیاسی
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • اقتصادی
  • فرهنگ و هنر
  • سلامت
  • آرشیو اخبار
  • گالری ویدیو
  • گالری تصاویر
  • کد خبر : 57188
  • تاریخ انتشار : 09 / 01 / 1400
  • زمان انتشار : 08:09
https://avayekhazar.ir/?p=57188

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

آوای خزر/ وجود روایات فراوان در زمینه­ مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، و اعتقاد به آمدن منجی در آخرالزمان، به عنوان عقیده ­ای مسلّم در میان مسلمانان پذیرفته شده است. این اعتقاد، اختصاص به شیعه ندارد ـ هر چند که عده ای از اهل سنت، این امر را نمی پذیرند.- ولی عده ای از آن ها،معتقد به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند.

اعتقاد به حضرت مهدی در آثار علمای اهل سنت

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

محمد بن طلحه شافعی در کتاب «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول» می­گوید: «مهدی منتظر، در سال دویست و پنجاه و هشت هجری، در سامرا متولد شد. پدرش، حسن بن علی بن محمد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد الباقر بن علی زین العابدین بن حسین بن علی المرتضی است، و نام­ او محمد و کنیه­ اش ابوالقاسم و از القاب او حجت و خلف صالح و منتظر است». و بعد روایاتی را از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در زمینه مهدی موعود نقل می ­کند مبنی بر این­که: «مهدی، از نسل من و از فرزندان فاطمه و هم­نام من است و در آخرالزمان قیام می­ کند و زمین را از عدل و داد پر می­ کند بعد از آن­که از ظلم و جور پر شده است و این قیام، حتمی است حتی اگر یک روز از عمر دنیا بیش­تر باقی نمانده باشد».
پس از ذکر این روایات، آن­ها را بر همان ابوالقاسم محمد بن حسن بن علی … بن علی ابن ابی­ طالب متولد دویست و پنجاه و هشت تطبیق می­کند و به اشکال­ها و شبهاتی که در این زمینه ممکن است مطرح شود، پاسخ می ­دهد.

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

 سبط ابن جوزی حنفی در کتاب تذکره الخواص، می ­گوید: «حضرت حجت «مهدی»، محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی ابن ابی ­طالب است. کنیه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب ­الزمان و قائم منتظر». سپس از عبدالله ابن عمر روایتی نقل می­کند که رسول گرامی اسلام فرموده: «در آخرالزمان، مردی از فرزندان من قیام می­کند که نام او همانند نام من و کنیه­ اش همانند کنیه­ ی من است و زمین را از عدل و داد پر می­کند، پس از آن­که از ظلم و جور پر شده است.».

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

 عبدالوهاب شعرانی در کتاب «الیواقیت و الجواهر»، که در بیان آرای اکابر و بزرگان علمای اهل سنّت در مسائل مختلف عقیدتی است، فصلی را به وقایعی که قبل از روز رستاخیز و پایان دنیا حتماً اتفاق می ­افتد، اختصاص داده است که یکی از آن وقایع، قیام حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که مفصلاً درباره آن بحث کرده ،و از قول برخی از اکابر علمای اهل سنت، نقل می­کند که «مهدی، فرزند حسن عسکری است که در نیمه ­ی شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هـ . ق متولد شد و زنده باقی خواهد ماند تا با عیسی علیه السلام ظهور کند و اکنون که سال نهصد و پنجاه و هشت هجری است، هفتصد و سه سال از عمر شریف او می­ گذرد».

چرا برخی از اهل سنت به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف معتقد نیستند، برای این مسئله می توان دلایلی را مطرح نمود؛ از جمله:

1. مخفی بودن ولادت آن حضرت
آمدن مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، از همان زمان نبی اکرم صل الله علیه و آله و سلم و صدر اسلام، امری مسلَّم و شایع و مورد توجه مسلمانان بود. حاکمان وقت هم از آن اخبار بی ­اطلاع نبودند و شنیده بودند که مهدی موعود، از نسل حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسین علیه السلام متولد می شود و حکومت ستمکاران به دست­ اش منقرض می­ گردد و تمام زمین را از عدل و داد پر خواهد کرد؛ به ویژه روایات متعددی که می ­گفت، او، نهمین از فرزندان امام حسین علیه السلام است.
دولت عباسی از این امر بیم وهراس داشتند و در صدد بودند به هرگونه که شده این خطر را از حکومت خود دفع کنند. به همین جهت، خانه­ های بنی­ هاشم، بویژه خانه­ی امام حسن عسکری علیه السلام به شدّت تحت کنترل و مراقبت مأموران مخفی و علنی دولت عباسی قرار داشت. معتمد عباسی، به عده از زنان قابله، مأموریت سری داده بود که در خانه ­های بنی­ هاشم، به ویژه خانه­ امام حسن عسکری علیه السلام رفت و آمد کنند و مراتب را گزارش دهند ،و به گروهی از مأموران خویش مأموریت داد که دائماً و روز و شب، مراقب خانه آن حضرت باشند وبعد از شهادت امام عسکری علیه السلام، دستور داد خانه آن حضرت را بازرسی کنند و گروهی از زنان قابله را فرستاد تا تمام کنیزان آن حضرت را معاینه ، و اگر آبستنی در بین آنان دیده شد، بازداشت کنند.

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی آورده است: حتّی به خانه­ امام عسکری علیه السلام هم اکتفا نکرد و دستور داد تمام خانه ­های شهر را با کمال دقت بازرسی و کنترل کنند. (ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شبیه ولادت حضرت موسی علیه السلام می باشد که فرعون، تمام زنان باردار را کشت تا از ولادت او جلوگیری کند، امّا به اراده و خواست خداوند، حضرت موسی علیه السلام در دامان فرعون بزرگ شد.)
ولادت حضرت مهدی علیه السلام به خاطر شرایط سخت آن زمان، مخفی بود؛ و حدود پنج سال، قبل از شهادت امام عسکری علیه السلام، یعنی در سال دویست و پنجاه و پنج قمری در شب نیمه شعبان در حالی که تا روز قبل، آثار حمل در مادر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برای دیگران ظاهر نبود، به دنیا آمد. و در طول این پنج سال، امام حسن عسکری علیه السلام فرزندش را تنها به خواص شیعیان خود نشان می­داد و او را امام، و حجت بعد از خود معرفی می­کرد. با این وضعیت، طبیعی است دیگران از جمله، اهل سنّت که از اهل بیت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم فاصله گرفته بودند، از ولادت آن حضرت مطلع نشوند.

2 . اجتناب از برخی لوازم احتمالی پذیرش ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
روایاتی که در زمینه مهدی موعود آمده، بسیار زیاد و از نظر مضمون، بسیار متنوع است. در روایات بسیاری، از پیامبر اکرم نقل شده که تعداد ائمه و خلفای بعد از من، دوازده نفر است. مجموع روایات شیعه و سنی در این زمینه نه صد و بیست و پنج حدیث است. در روایات بسیاری ، به نام دوازده نفر ائمه تصریح شده، و آمده که اولین آن ها امام علی علیه السلام و آخرین شان حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است و این­که نه نفر از آنان از نسل امام حسین علیه السلام هستند و در تعدادی از این روایات نام تمام آنها ذکر شده است.

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

در کتاب منتخب الاثر احادیث متعددی در این باره انتخاب شده است که:
همچنین در روایات متعددی آمده است که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از فرزندان امام علی علیه السلام است (214 حدیث ) وامام مهدی از فرزندان فاطمه علیها السلام است (192 حدیث ) و امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نهمین از فرزندان امام حسین علیه السلام است (148 حدیث ) . … و این که مهدی فرزند حسن عسکری است (145 حدیث) و نام پدر مهدی حسن است (148 حدیث ). بنابراین قبول تولد مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی پذیرش تمامی این روایات و پذیرش این روایات یعنی قرار گرفتن در مقابل انبوهی از سؤالات و مطالبی که اهل سنت هیچ پاسخی برای آن ندارند.

تولد حضرت مهدی(عج) به روایات اهل سنت

انتهای پیام/1005

 

ارسال نظر

برچسبها :

  • آخرین اخبار
  • دوران فرار مالیاتی پزشکان و طلافروشان در استان تمام شد
  • وفاق مدیریتی در چهاردانگه؛ تشکیل کارگروه حوزه آب کشاورزی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی
  • «اهالی قلم شمال»؛ ترکیبی از فرهنگیان جوان با اهدافی انسان‌دوستانه
  • پاسخ شهردار ساری به ۳۱ سوال یک عضو شورا
  • ۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی
  • عنوان ۷۷
  • افتتاح پروژه‌های بزرگ عمرانی ساری تا پایان سال
  • انتقاد استاندار مازندران از ایجاد ۲ شهرک صنعتی در میاندورود
  • نتایج هیئت مدیره نظام پزشکی بهشهر مشخص شد؛ «بابانژاد» در صدر آرای پزشک
  • برخورد بدون اغماض با منکرات اقتصادی و تخلفات منابع طبیعی در مازندران
  • پربازدیدترین ها
  • پر بحث ترین ها
دوران فرار مالیاتی پزشکان و طلافروشان در استان تمام شد

دوران فرار مالیاتی پزشکان و طلافروشان در استان تمام شد

سعید منصوری
//
وفاق مدیریتی در چهاردانگه؛ تشکیل کارگروه حوزه آب کشاورزی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی

وفاق مدیریتی در چهاردانگه؛ تشکیل کارگروه حوزه آب کشاورزی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی

سعید منصوری
//
«اهالی قلم شمال»؛ ترکیبی از فرهنگیان جوان با اهدافی انسان‌دوستانه

«اهالی قلم شمال»؛ ترکیبی از فرهنگیان جوان با اهدافی انسان‌دوستانه

سعید منصوری
//
پاسخ شهردار ساری به ۳۱ سوال یک عضو شورا

پاسخ شهردار ساری به ۳۱ سوال یک عضو شورا

سعید منصوری
//
۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی

۱۳ آبان‌ماه؛ نمادی از صلابت حسینی و روحیه فاطمی

سعید منصوری
//
عنوان ۷۷

عنوان ۷۷

mbabadi
//
  • مطالب مر تبط

عنوان ۷۷

برنامه تامین مالی رشد اقتصادی هدف برنامه هفتم نهایی شد

تأکید معاون توسعه استانداری مازندران بر هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تحقق سیاست‌های جمعیتی

احتمال وقوع سیلاب یخچالی در دماوند و آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران

خانم انصاری فقط نشسته و نگاه می‌کند؛ رئیس سازمان محیط زیست کشور بی‌عرضه است

دیدگاهتان را بنویسید! لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایت آوای خزر از سال ۹۴ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرده است. آوای خزر یک پایگاه خبری مستقل و بومی‌نگر است که با رویکردی حرفه‌ای،تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های استان مازندران و شمال کشور را پوشش می‌دهد. ما با تکیه بر دقت، صداقت و سرعت، تلاش می‌کنیم تا پل ارتباطی میان مردم و رویدادهای مهم اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشیم. رسالت ما آگاهی‌بخشی شفاف، تقویت مسئولیت‌پذیری و حمایت از توسعه پایدار منطقه است.

نماد ساماندهی

logo-samandehi

شبکه های اجتماعی

Facebook Twitter Youtube Whatsapp Telegram Instagram

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آوای خزر است و استفاده از مطالب صرفا با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی وپشتیبانی توسط آژانس خلاقیت توس رسانه

درج/ویرایش پیوند

نشانی مقصد را وارد نمایید

یا پیوند به محتوای موجود

    معیاری برای جستجو مشخص نشده است. نمایش دادن آخرین موارد. جستجو کنید یا برای انتخاب موارد، از کلیدهای جهت بالا و پایین استفاده کنید.