دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
رنگ کرونایی نارنجی در یازدهمین روز ماه فروردین با افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری به مازندران برگشت و قائمشهر نخستین دریافت کننده چراغ نارنجی کرونایی در استان شد.

به گزارش آوای خزر، رنگ کرونایی نارنجی در یازدهمین روز ماه فروردین با افزایش شمار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری به مازندران برگشت و قائمشهر نخستین دریافت کننده چراغ نارنجی کرونایی در استان شد.

 تا پیش از این مازندران در رنگ بندی زرد و آبی کرونایی قرار داشت و طبق ارزیابی سامانه ماسک این استان دارای ۱۶ شهرستان با وضعیت زرد و ۶ شهرستان با وضعیت آبی بود.

سامانه ماسک امروز چهارشنبه در تازه ترین تغییر رنگ بندی کرونایی ، وضعیت شهرستان قائمشهر در مازندران را نارنجی تعیین کرد.طبق نقشه جدید همچنین وضعیت شهرستان های چالوس و فریدونکنار هم از آبی به زرد تغییر یافته است.

طبق این نقشه ماسک ، مازندران هم اکنون دارای یک شهرستان با وضعیت نارنجی ، چهار شهرستان آبی و ۱۷ شهرستان زرد است.

وزارت بهداشت از نیمه دوم سال ۹۹ رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور را با استفاده از سامانه ماسک اجرایی کرد. طبق این رنگ بندی ، نارنجی به معنای پرخطر ، زرد یعنی خطر متوسط و آبی هم به معنی خطر اندک است. رنگ قرمز هم به معنای بسیار پرخطر است. این رنگ بندی ها بر اساس نسبت میان آمار بستری بیماران روزانه و جمعیت هر شهرستان تعیین می شود.

 

بستری ۱۰۵ بیمار کووید ۱۹ در قائمشهر

ریس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر در پی تغییر وضعیت این شهرستان به نارنجی ، به خبرنگار ایرنا گفت که هم اکنون ۱۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های رازی و ولیعصر این شهرستان بستری هستند.

دکتر محمد گران افزود: از ابتدای این هفته شاهد افزایش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های شهرستان بودیم و نگرانی هایی که از چند هفته پیش داشتیم و به دفعات هم در باره آن هشدار داده بودیم ، اکنون محقق شده است.

وی توضیح داد : متاسفانه از ابتدای هفته جاری روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به خاطر وضعیت پیشروی بیماریشان در بیمارستان های شهرستان بستری شدند و این روند افزایشی نگران کننده همچنان ادامه دارد.

طبق ارزیابی سامانه ماسک ، رنگ مناطقی نارنجی می شود که آمار روزانه بیماران کووید ۱۹ بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه باشد.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مهم ترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به کرونا است، گفت : با توجه به در پیش بودن روز طبیعت و سیزده به در ، از مردم می خواهیم تا از دورهمی های خانوادگی خودداری کنند و همچنین با ماندن در خانه از حضور در طبیعت و تجمعات بپرهیزند.

وی افزود : از افرادی که مبتلا به سرماخوردگی معمولی می شوند هم می خواهیم تا با ماندن در خانه خود را قرنطینه کنند.

، بیان کرد: باید مد نظر داشت که قدرت سرایت انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر است بنابراین شهروندان باید برای حفظ جان خود و شهروندان حتما از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دکتر گران با اظهار این که قائمشهر نخستین شهرستان مازندران بود که کرونای انگلیسی وارد آن شد ، گفت : آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در این شهرستان به ۱۸ نفر رسیده است که ۹ برابر روز نخست است.

کرونای انگلیسی ۲۴ اسفند با شناسایی ۲ نفر در قائمشهر وارد مازندران شد. این افراد میزبان یک خویشاوند قزوینی خود بودند که ناقل ویروس کرونای انگلیسی بود و به آنان سرایت کرد.

رییس شبکه بهداشت قائمشهر با هشدار این که کرونای انگلیسی بشدت سرایت پذیر است ، گفت : هم اکنون ۱۶ نفر از افرادی که با کرونای انگلیسی در قائمشهر درگیر شدند در قرنطینه خانگی دوره ابتلایشان را سپری کردند و ۲ نفر هم در بیمارستان های شهرستان بستری هستند./ایرنا 

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار