دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
گزارش/
بیش از دو دهه از موضوع احیا و واگذاری اراضی بانک زمین در بهشهر به‎عنوان یکی از مهم‎ترین پروژه‎های ملی بخش کشاورزی دولت در مازندران می‎گذرد، در این زمینه صحبت‌های زیادی عنوان و جلسات متعددی در سطوح مختلف برگزار شده، اما اکنون دیگر جایی برای تعلل نمانده و زمان اقدام و عمل است.
به گزارش آوای خزر، شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی معروف به «بانک زمین» در سال 71 توسط بانک کشاورزی که در امر تسهیلات بخش کشاورزی پیش‌گام است، فعالیت‎های خود را آغاز و در سال 85 نیز با هدف کمک به اشتغال و به‌کارگیری نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف کشاورزی و آب و خاک، همچنین احیا و ساماندهی اراضی ملی با همکاری مهندسان و متخصصان علوم کشاورزی و نیرو، همچنین واگذاری اراضی ملی از طریق اجاره به شرط تملیک، قدم در راه نوینی نهاده است که اگر دولت بتواند به هدف و دورنمای ترسیم‌شده دست یابد، تحول همراه با پیشرفت در بخش کشاورزی ایجاد می‎شود.
این مهم، دارای قواعد و آیین‎نامه اجرایی قانونی در احیا و واگذاری اراضی ملی و دولتی است که هم‌اکنون قدم‎هایی در استان‎هایی از جمله آذربایجان شرقی، بوشهر و مازندران صورت گرفته است.
قبل از تأسیس شرکت بانک زمین، بخش عمده‎ای از اراضی ملی و دولتی توسط مردم بومی در کارهای مختلف کشاورزی نظیر باغ‎داری، دامداری، اراضی شالیزاری، گندم‎زاری یا مرغ‌داری استفاده می‎شد و اکنون با قوت گرفتن اجرای طرح احیا و واگذاری اراضی بانک زمین، بهره‎برداران قدیمی نسبت به این فعالیت دولت معترض هستند.
آنها معتقدند که خود نیز در حال بهره‎برداری از اراضی کشاورزی هستند و اگر دولت بخواهد این زمین‌ها را ساماندهی و احیا و در نتیجه واگذار کند؛ ممکن است به دست افراد دیگری بیفتد.
این موضوع در مازندران به‎ویژه در شرق این استان از روستای زاغمرز در بهشهر تا بخش غربی شهرستان گلوگاه، سال‎های سال است که مورد توجه بوده، اما قدمی اساسی و اقدامی عملی برداشته نشده است.
* نگرانی بهره‎برداران قدیمی اراضی ملی نسبت به طرح اراضی بانک زمین
آن‎چه در جلسات مختلف در پاسخ به نگرانی بهره‎برداران فعلی عنوان می‎شود، این است که اراضی بانک زمین به افراد بومی، فاقد زمین یا فارغ‎التحصیلان بیکار بخش کشاورزی واگذار می‎شود، اما معارضان این طرح همچنان نارضایتی خود را اعلام می‌دارند و گویا به دلیل تقاضاهای بی‎شمار افراد غیر بومی و بعضاً صاحب نفوذ است که کشاورزان فعلی به‎نوعی نسبت به وعده‎های دولت در این زمینه بی‎اعتماد بوده و تردید دارند.
به نظر می‎رسد که توجه دولت به موضوع عنوان‎شده باید بسیار بیشتر از احیا و ساماندهی اراضی باشد، زیرا وجود روحیه کار و تلاش و رضایت‎مندی از فعالیت، توان مضاعفی را نیز در کشاورزان ایجاد می‎کند.
هر چند که در جلسات مختلف شاهد حضور نمایندگانی از بهره‎برداران فعلی اراضی ملی و دولتی هستیم که از سالیان دراز کشت و کار بر روی این اراضی سخن گفته و خواستار دفاع از حق خود هستند و حتی دولت نیز به آنها اطمینان داده، اما هنوز نیز نگرانی‎هایی از سوی بهره‎برداران بومی وجود دارد.
* ضرورت تسریع در تعیین تکلیف اراضی بانک زمین
در پایان هفته گذشته بود که رئیس سازمان امور اراضی وارد مازندران شد تا هم به مناسبت سال نو دیداری با مدیران امور اراضی سراسر استان داشته باشد و هم درباره حساسیت و اهمیت تلاش برای احیا و واگذاری اراضی ملی و دولتی با آنها صحبت کند.
قباد افشار در نشستی به همین منظور، با اشاره به اینکه مازندران نسبت به سایر استان‎ها از ضریب کشت بالایی برخوردار است، از مدیران امور اراضی خواست تا به پیگیری بیشتر و به‎کارگیری تجربیات و علوم روز، در راستای احیا و ساماندهی اراضی ملی با هدف دست‎یابی به تولید دو برابری محصولات کشاورزی در این استان بپردازند.
وی خواستار تعیین تکلیف حدود هفت هزار هکتار از اراضی بانک زمین در میانکاله و احیا و واگذاری آن به افراد واجد شرایط شد.
استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه ساخت گلخانه در اراضی بانک زمین بهشهر یکی از مصوبات سفر سال گذشته رئیس جمهور به مازندران است، از برنامه‎ریزی برای واگذاری 300 هکتار از اراضی ملی برای توسعه ناحیه صنعتی گلوگاه گفت و اینکه باید تلاش کنیم تا کار جهادی و ماندگار در این زمینه صورت بگیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: ساخت گلخانه در 50 هکتار از اراضی بانک زمین بهشهر آغاز شده و احیای اراضی در روستای امیرآباد نیز به‌زودی انجام می‎گیرد.
دلاور حیدرپور اظهار کرد: واگذاری 300 هکتار از اراضی بانک زمین در گلوگاه برای توسعه ناحیه صنعتی این شهرستان نیز در دستور کار قرار گرفته، بخشی از اراضی بانک زمین در بهشهر برای فعالیت‌های صنعتی متناسب با بخش کشاورزی پیش‌بینی شده و البته یک‎هزار هکتار نیز برای شیلات در نظر گرفته شده است.
وی اعتبار اولیه و مصوب برای پروژه احیای اراضی ملی و دولتی بهشهر را 120 میلیارد تومان اعلام کرد.
* تصمیم‎گیری نهایی برای اراضی بانک زمین میانکاله تا یک‌ماه آینده
مدیر امور اراضی مازندران گفت: در مورد اراضی میانکاله تا یک‌ماه آینده تصمیم‎گیری نهایی انجام می‎شود و در حال حاضر، سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باید کار مطالعاتی داشته باشند.
علی‌رضا دوستی‌ایرانی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران، خواهان دریافت بخشی از اراضی بانک زمین میانکاله برای توسعه ناحیه صنعتی گلوگاه هستند که در این زمینه موافقت شده است.
* رد پای اراضی بانک زمین در قرارگاه اقتصاد مقاومتی مازندران
پای اراضی بانک زمین به جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی مازندران نیز باز شد و روز گذشته علی پارسا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی مازندران، گفت: در شرق مازندران سالهاست که از اراضی بانک زمین صحبت می‌شود، اما هنوز کاری انجام نشده است، در حالی‎که اگر این موضوع با موفقیت به سرانجام برسد، یک تحول محسوس در کشاورزی مازندران و هم‎راستا با اقتصاد مقاومتی ایجاد می‎شود. 
موضوع احیای اراضی منابع ملی و دولتی در بهشهر از سال 71 تاکنون عنوان می‎شود، این اراضی از زاغمرز در بهشهر تا شهرستان گلوگاه به وسعت 18 هزار و 300 هکتار است که بیش از 12 هزار هکتار آن به‎دلیل واقع شدن در منطقه حفاظت‎شده میانکاله، به دامان محیط زیست مازندران بازگشت.
در واقع 9 هزار هکتار از اراضی بانک زمین شامل خشکی بوده و اکنون این میزان به 6 هزار و 300 هکتار کاهش یافته که بخش آبگیر آن به جمع منطقه حفاظت‎شده میانکاله پیوست.
با نگاهی به صحبت‎های مسئولان و آن‎چه در واقعیت شاهد آن هستیم، باید نتیجه گرفت که دولت نیازمند عزم جدی در قدم نهادن در این راه بزرگ و زیربنایی است، در نظر گرفتن حقوق افراد بومی و تعهد دولت در اصلاح و احیای اراضی بانک زمین با تقبل 85 درصد هزینه‎ها و جلب اعتماد مردم، به هموار شدن مسیر پیش رو کمک می‎کند.
با توجه به اینکه بیش از دو دهه از موضوع احیای اراضی ملی و دولتی در بهشهر می‎گذرد و اکنون دولت وعده‎های امیدوارکننده و شیرینی را به کشاورزان نوید می‎دهد و از طرفی نیز حداقل در دو سال گذشته جلسات متعددی درباره اراضی بانک زمین بهشهر و تعیین تکلیف آنها در سطوح مختلف برگزار شده و مسئولان نیز هم به راهکارها و بایدها و نبایدها و هم به حساسیت‎های بومی در این زمینه آگاه هستند، لذا چیزی برای تعلل نمانده و اکنون زمان اقدام و عمل است.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار