دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وضعیت کرونایی نیمی از شهرستان‌های مازندران نارنجی شد و شهرستان رامسر هم به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده است.

به گزارش آوای خزر، بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، وضعیت کرونایی نیمی از شهرستان‌های مازندران نارنجی شد و شهرستان رامسر هم به وضعیت قرمز تغییر رنگ داده است.

 طبق این رنگ بندی که در سامانه ماسک منتشر شده است ، طی ۲ روز گذشته وضعیت کرونایی ۶ شهرستان مازندران از زرد به نارنجی و یک شهرستان هم از نارنجی به زرد تغییر یافته است.

مازندران در حال حاضر دارای ۱۱ شهرستان دارای وضعیت کرونایی نارنجی ، ۲ شهرستان قرمز و ۹ شهرستان زرد است.

رنگ نارنجی کرونایی پرخطر و قرمز هم بسیار پرخطر محسوب می شود.

طبق ارزیابی سامانه ماسک وضعیت شهرستان های تنکابن، سوادکوه، محمودآباد، نور، بهشهر و نوشهر طی ۲ روز گذشته با افزایش میزان مبتلایان به ویروس کرونا و بستری های بیمارستانی از رنگ‌بندی زرد به نارنجی تغییر رنگ یافته است. پیشتر نیز روز جمعه گذشته شهرستان های بابل ، آمل ، ساری ، گلوگاه و جویبار به وضعیت نارنجی تغییر رنگ یافته بودند.

بر اساس ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، در حال حاضر وضعیت کرونایی هشت شهرستان مازندران شامل نکا، سوادکوه شمالی، فریدونکنار، بابلسر، سیمرغ، عباس آباد، کلاردشت ، چالوس و میاندرود زرد باقی مانده است.

مازندران با رنگ بندی زرد و آبی وارد سال جدید شده بود ولی از ۱۱ فروردین با تغییر وضعیت شهرستان قائمشهر به نارنجی ، وارد مرحله تغییر وضعیت به سمت موج چهارم شد.

کارشناسان بهداشت و درمان علت تغییر وضعیت کرونایی مازندران طی یک هفته گذشته را عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بازار خرید شب عید ، سفرهای نوروزی و مهم تر از همه بی توجهی به خطر گسترش سریع ویروس کرونای انگلیسی ارزیابی کرده اند.

کرونای انگلیسی ۲۴ اسفند سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر وارد مازندران شد و به همین دلیل هم قائمشهر نخستین شهرستان مازندران بود که ۱۱ فروردین به وضعیت زرد و ۱۳ فروردین به وضعیت قرمز تغییر رنگ داد.

همچنین طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر ۸۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که نسبت به روز نخست فروردین افزایش حدود ۱۱۰ درصدی دارد.

آمار بستری های کرونایی مازندران در اول فروردین ماه امسال ۴۴۱ نفر بود.

تغیر رنگ‌بندی مازندران بسیار سریع‌تر از موج‌های قبلی است

سرپرست روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت تغییر سریع وضعیت کرونایی استان را گردش کرونای انگلیسی در استان برشمرد و گفت : تغییر رنگ بندی کرونایی مازندران بسیار سریع تر از موج های قبلی است و بیمارستان های استان هم خیلی سریع در حال پرشدن است.‌

 

دکتر سیمین بابایی میزان افزایش بیماران کووید ۱۹ استان را در دو هفته اخیر با سرعت ۲ برابر توصیف کرد و افزود: به هیچ وجه شرایط مازندران در موج جدید عادی و تجربه شده نیست و با همه گیری تازه ای رو به رو هستیم.

وی گفت : مجموعه درمان و بهداشت استان خواستار ورود سریع مسئولان استانی برای مدیریت کرونا هستند و ضرورت دارد که همه مردم و مسئولان برای عبور از این پیچ تند کرونایی همراه باشند.

سرپرست اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم خواست تا در صورت مشاهده کوچک ترین علائم خود را قرنطینه و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند و تمامی رفتارهای عادی خود را کنار بگذارند.

دکتر بابایی دورهمی را عامل اصلی جان گرفتن دوباره همه گیری کرونا دانست و گفت : مردم اگر می خواهند عزیزانشان را از دست ندهند از برگزاری دورهمی ها خودداری کنند زیرا ویروس کرونا تمامی افراد جامعه را در معرض خطر مرگ قرار خواهد داد.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار