دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: پیروی از سبک زندگی سالم از جمله تغذیه مناسب می‌تواند سلامتی روزه‌داران را در برابر ویروس کرونا حفظ کند.

به گزارش آوای خزر، با توجه به شیوع ویروس کرونا رعایت اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان می‌تواند تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عفونت‌ها داشته باشد، از همین رو آگاهی از این سبک تغذیه برای روزه‌داران بسیار مهم است. تغذیه سالم چیست و چگونه می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را در برابر کرونا افزایش دهد؟

تینا جعفری متخصص تغذیه اظهار داشت: غذاهای کم‌حجم، میوه و سبزیجات و از جمله غذاهای سنتی بهترین نوع تغذیه برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: یکی از مضرترین مواد غذایی که تاثیر ناگواری بر سلامتی افراد دارد و سیستم ایمنی آنها را در برابر بیماری‌ها از جمله کرونا کاهش می‌دهد،قندهای ساده و چربی از جمله زولبیا و بامیه است از این رو توصیه می‌شود خرما جایگزین آن شود.

این متخصص تغذیه، گنجاندن میوه و سبزی در وعده‌های غذایی سحر و افطار را از دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: اگر افراد با خوردن میوه احساس ضعف پیدا می‌کنند توصیه می‌شود به جای آن از مکمل‌ها گروه B و روی استفاده کنند اما برای افراد عادی بهترین شرایط این است که ویتامین‌ها را از مواد غذایی دریافت کنند.

جعفری مصرف روزانه هشت لیوان آب را در حفظ سلامتی روزه‌داران بسیار مهم دانست و تصریح کرد: چایی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای آب را بگیرد به این دلیل، توصیه می‌شود هشت لیوان آب بین افطار تا سحر نوشیده شود.

وی دریافت پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های گیاهی را از دیگر غذاهای سالم مخصوص روزه‌داری برشمرد و گفت: غذایی مانند عدسی و حلیم برای روزه‌داران بسیار مفید است اما این غذاها نباید در وعده افطار میل شود بلکه روش صحیح این است که روزه‌داران روزه خود را با غذاهای سبک و کم‌حجم از جمله سوپ و آب ولرم باز کنند و پس از ۲ ساعت در وعده شام غذاهای پرحجم و پروتئین‌دار مصرف کنند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه‌دارانی که تغذیه سالم دارند نباید نگران تاثیر روزه‌داری بر ابتلا به کرونا باشند، خاطرنشان کرد: استفاده از غذاهای آماده، فست‌فود، سوسیس و کالباس و زولبیا و بامیه بدن روزه‌داران را نسبت به  ویروس‌ها آسیب‌پذیر می‌کند از این رو همچنان توصیه می‌شود تا افراد نسبت به تغذیه مناسب توجه لازم را داشته باشند./ایرنا

 

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار