دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی
شیوع کرونا سبب شده که برخی توصیه‌های مرتبط با ماه رمضان به ویژه برای افرادی که دارو مصرف می‌کنند متفاوت از گذشته باشد. بهمین خاطر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هدف یادآوری و آموزش توصیه‌های مرتبط با اصول تغذیه و مصرف دارو‌ها در ماه رمضان برای روزه‌داران مطالبی را آماده نموده که در ادامه می‌خوانید.
آوای خزر: هر سال با آغاز ماه رمضان نکاتی آموزشی درباره اصول تغذیه به ویژه برای افراد دارای برخی بیماری‌های زمینه‌ای و افرادی که دارو مصرف می‌کنند مطرح می‌شود تا بدون آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن در طول این ماه، با رعایت اصول درست تغذیه و توصیه‌های دارویی، افراد بتوانند اقدام به روزه‌داری کنند و از مزایای روحی و جسمی این فریضه دینی بهره‌مند شوند. اما شیوع کرونا سبب شده که برخی توصیه‌های مرتبط با ماه رمضان به ویژه برای افرادی که دارو مصرف می‌کنند متفاوت از گذشته باشد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هدف یادآوری و آموزش توصیه‌های مرتبط با اصول تغذیه و مصرف دارو‌ها در ماه رمضان برای روزه‌داران، با تهیه محتوای مورد نیاز آموزشی در این زمینه و انتشار آن به کمک رسانه‌های گروهی استان تلاش می‌کند که گامی در زمینه ارتقاء سطح آگاهی جامعه در حوزه سلامت و همچنین روزه‌داری بدون‌خطر برای برخی افراد دارای شرایط روزه گرفتن که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند بردارد.

مطالعات متعددی نقش مؤثر روزه‌داری را در سلامتی به ویژه بر سطح گلوکز خون، چربی‌های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده‌اند. در اغلب بیماری‌هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارند روزه‌داری مفید است. اما شرط اثرگذاری مثبت روزه‌داری، رعایت اصول درست تغذیه در ماه رمضان است.



روزه در دوران کرونا

امسال دومین ماه رمضان در دوران شیوع کرونا را در شرایطی تجربه می‌کنیم که این بار کرونای جهش‌یافته انگلیسی کشور را درگیر کرده و حلول ماه مبارک رمضان نیز با موج چهارم کرونا همزمان شد. در دوران شیوع کرونا با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین‌های A، D، E و C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ لازم هستند، نگرانی از نظر تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه‌داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

همچنین با توجه به ضرورت ماندن در خانه و همچنین پرهیز از حضور در مراکز درمانی تا حد امکان، رعایت برخی دستورالعمل‌های مرتبط با روزه‌داری در دوران کرونا به ویژه برای افرادی که به طور مستمر دارو مصرف می‌کنند یا مبتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای هستند کمک می‌کند که در شرایط حاد کنونی و موج چهارم کرونا احتمال نیاز به حضور در مراکز درمانی برای این قبیل افراد در ماه رمضان به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی

ضرورت مشورت دارویی با پزشک

معمولا در ماه رمضان برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می‌کنند، این پرسش پیش می‌آید که شیوه درست مصرف دارو‌ها در هنگام روزه‌داری چگونه است و آیا قطع مصرف دارو‌ها یا تغییر زمان مصرف دارو به زمان‌های پیش از سحر یا بعد از افطار درست است؟ رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه می‌گوید: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع مصرف، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و تغییر زمان مصرف دارو کنند. زیرا رعایت نکردن برخی اصول می‌تواند منجر به از بین رفتن اثربخشی دارو و حتی بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

دکتر مینا امینی توجه به این نکات را چه توسط مصرف‌کنندگان دارو و چه شاغلان گروه پزشکی ضروری می‌داند و می‌افزاید: توصیه‌های بهداشتی مرتبط با روزه‌داری و مصرف دارو باید حتما جدی گرفته شود. در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری‌های اعصاب و روان و قلبی عروقی و تنفسی فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه‌داری، با پزشک معالج خود در خصوص روزه‌داری مشورت کند.

این کارشناس مسئول درباره افرادی که با نظر پزشک‌شان مجاز به روزه‌داری هستند، خاطرنشان می‌کند: افراد مبتلا به بیماری در صورتی که با نظر پزشک مجاز به روزه‌داری باشند، باید به برخی نکات مهم توجه کنند. برای مثال بیماران مبتلا به صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند. همچنین پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع دارو‌های استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند مشاوره دقیق داده و توصیه‌های لازم را ارائه کنند.

رئیس دفتر تحقیق توسعه معاونت غذا و دارو درباره روزه‌داری برای مبتلایان به فشار خون می‌گوید: مطالعات به عمل آمده روی دارو‌های ضد فشارخون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد دارو‌های مدر (ادرارآور)، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این دارو‌ها در بیماران روزه‌دار کند.

 
چگونگی تغییر زمان و شکل مصرف دارو

به گفته دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران امکان کنترل مصرف دارو برای روزه‌دار با دارو‌هایی که دو بار در شبانه‌روز باید مصرف شوند وجود دارد. وی می‌گوید: برخی از دارو‌های ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند که مصرف این‌گونه دارو‌ها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول کرد. مصرف آنتی‌بیوتیک نیز برای برخی بیماران باید به طور مستمر انجام شود.

دکتر امینی می‌افزاید: پزشک معالج برای درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند. برخی از دارو‌ها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود هستند. در مورد این دارو‌ها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروی آهسته رهش که یک بار در روز تجویز می‌شود توصیه کند.

تغییر نحوه مصرف برخی از دارو‌ها از شکل خوراکی به شکل پوستی در این ایام با تجویز پزشک نیز یکی دیگر از راه‌های کنترل مصرف دارو برای روزه‌دار است که به گفته امینی در صورت وجود این نوع از داروی مد نظر، به جای مصرف برخی از دارو‌های خوراکی، پزشک می‌تواند آن‌ها را به شکل زیست‌چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز کند.

 
روزه، دیابت، کرونا

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح می‌کند: هرچند روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است. بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند پیش از اقدام به روزه‌داری حتما باید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا در تمام بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.

به گفته امینی بیماران دیابتی باید پیش از اقدام به روزه گرفتن، برای بررسی سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون توسط پزشک بررسی شوند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار پیش از آغاز روزه‌داری تعیین شود.

 او می‌افزاید: هم بیماران و هم خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدیدکننده بیمار در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گیرند و در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو‌ها در ماه مبارک باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

ممنوعیت مصرف دارو‌های ضدبارداری

دکتر امینی با اشاره به اقدام برخی بانوان به مصرف بعضی دارو‌ها برای به تأخیر انداختن دوران قاعدگی در ماه رمضان و با هدف روزه گرفتن، این اقدام را برای سلامت آن‌ها خطرناک توصیف می‌کند و می‌گوید: استفاده خودسرانه از دارو‌های ضد بارداری ترکیبی مانند LD برای قطع خونریزی دوران قاعدگی به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان علاوه بر این که چرخه هورمونی مصرف‌کننده را مختل خواهد کرد، پیامد‌های خطرناکی مانند اشکالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت. خصوصا که این عارضه با کاهش مصرف مایعات به دلیل روزه گرفتن ممکن است تشدید شود.

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌افزاید: شیوع این عارضه با افزایش سن بیشتر می‌شود. این اقدام برای بانوان بالای ۳۵ سال، دارای اضافه وزن و سابقه ترومبوز و سیگاری بسیار خطرناک است؛ لذا توصیه می‌شود در صورت ضروری بودن مصرف این داروها، حتما با پزشک مشورت شود.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به توصیه‌های نحوه مصرف دارو‌ها در ماه مبارک رمضان، با تأکید بر این که باید نحوه مصرف دارو‌ها در ماه رمضان با مشورت پزشک یا داروساز تعیین شود، خاطرنشان می‌کند: اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن‌ها در زمان معین دارد و نباید در ایام روزه‌داری خودسرانه قطع شود. قطع ناگهانی برخی از دارو‌ها به واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک است و هرگونه اقدام در این خصوص باید با مشورت پزشک باشد.

اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی

چه افرادی نباید روزه بگیرند؟

همه افرادی که بنا به توصیه پزشک منع روزه گرفتن دارند و بیماران پیوند عضو به جز پیوند قرنیه مجاز به روزه گرفتن نیستند. بیمارانی هم که مبتلا به کووید ۱۹ شده و بهبود یافته‌اند، بهتر است حداقل تا ۶ هفته پس از بیماری با نظر پزشک اقدام به روزه‌داری نکنند. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیابت که بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید ۱۹ هستند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است اقدام به روزه‌داری نکنند. همچنین افرادی که مطمئن نیستند روزه برای آن‌ها ضرر دارد بهتر است انجام این فریضه الهی را به پس از دوران همه‌گیری کووید ۱۹ موکول کنند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی‌ضرر بودن روزه برای آن‌ها حاصل شود.

در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه‌داری برای آن‌ها منعی نداشت، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال‌های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می‌توانند اقدام به روزه‌داری کنند.
 
 
منابع غذایی مهم برای تقویت سیستم ایمنی در ماه رمضان

مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، منابع غذایی ویتامین D مانند ماهی ها‌ی چرب، لبنیات و زرده تخم‌مرغ، مواد غذایی حاوی ویتامین E به عنوان آنتی‌اکسیدان و کمک‌کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن از طریق استفاده از روغن‌های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت در پخت غذا و مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم‌پیچ، سویا و سیب‌زمینی در وعده‌های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله وعده افطار تا شام در ماه رمضان توصیه می‌شود.

 منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ‌سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان مفید است. منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغز‌ها مانند پسته، گردو، بادام و فندق نیز در زمان روزه‌داری مفید است.

برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی، تامین ویتامین B۱۲ از پروتئین‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم‌مرغ و لبنیات حتما مفید است. دریافت آهن کافی از گوشت قرمز، مرغ و ماهی، سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک شده و غلات کامل نیز در این ماه توصیه می‌شود.

اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی

روزه‌داری و دریافت واکسن کووید ۱۹

دریافت واکسن کووید ۱۹ منافاتی با روزه‌داری ندارد، اما رعایت چند نکته برای افرادی که در گروه اولویت برای دریافت واکسن کووید-۱۹ در ماه مبارک رمضان هستند، ضروری است. با توجه به همزمانی واکسیناسیون کرونا با روزه‌داری و احتمال بروز مواردی مانند ایجاد لخته در عروق (حوادث ترومبوآمبولیک، ترومبوز سینوس وریدی مغز) به ویژه در افراد جوان، توصیه می‌شود برای رفع خطرات قابل اصلاح برای مشکلات ایجاد لخته در عروق (ترومبوز)، به هیچ عنوان از دارو‌های هورمونی (دارو‌های ضدبارداری خوراکی، دارو‌های استروژنی، استروئید‌های آنابولیک و...) به صورت خودسرانه استفاده نشود.

با توجه به احتمال بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت سریع بعد از تزریق هر واکسنی، توصیه می‌شود تا حد امکان فردی که واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کند در روزِ تزریق واکسن دچار کمبود مایعات بدن نباشد و روزه‌داران ترجیحاً پیش از دریافت واکسن، وعده سحری را صرف کرده باشند.

 در صورت بروز واکنش‌های ازدیاد حساسیت سریع مانند سرگیجه، افت فشار، تورم صورت، گرفتگی صدا، بثورات پوستی خارش‌دار گسترده، بعد از تزریق واکسن حتما به مرکز درمانی مراجعه شود و تا زمان مراجعه بیمار به مرکز درمانی، برای حفظ مایع داخل عروقی، پا‌های بیمار بالا نگه داشته شود.

 برای کنترل درد عضلانی و درد استخوانی و مفاصل (میالژی و آرترالژی) بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹، روزه‌داران می‌توانند از شیاف استامینوفن یا شیاف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (تحت نظر پزشک) استفاده کنند.

اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی

وعده‌های غذایی در ماه رمضان

سحر: از غذا‌های کم‌حجم و غنی از مواد مغذی که کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین هستند استفاده شود. مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) مصرف شود. مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود. چون با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون، موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

مصرف نوشیدنی‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین موجب تشنگی و خشکی گلو می‌شود، چای پررنگ هم به دلیل مدر بودن و ایجاد کم‌آبی توصیه نمی‌شود.

غذا‌های پر پروتئین مثل انواع کباب، جوجه کباب، ماهی و غذا‌های خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله‌پاچه و همچنین غذا‌های چرب و سرخ شده و پر ادویه به ویژه در دوران کرونا موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می‌شوند. غذا‌های ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند یا غذا‌های سبک‌تر مانند وعده صبحانه برای وعده سحری می‌توانند مناسب باشند.

اصول مصرف غذا و داروی روزه‌دار در دوران کرونایی / الزامات روزه‌داری بی خطر برای مصرف‌کنندگان دارو در ایام کرونایی

افطار: برای آغاز افطار مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل و

استفاده از غذا‌های سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی توصیه می‌شود. انواع سوپ کم‌چرب، آش کم‌حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن، سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، حلیم، گل کلم، هویج و نخود فرنگی، تخم‌مرغ آب‌پز، کره و عسل غذا‌های مناسبی برای افطار هستند.

مصرف بامیه و زولبیا که مقادیر زیادی قند و چربی، اسید‌های چرب اشباع و ترانس دارند بسیار محدود شود. به طور کلی زیاده‌روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا و شله‌زرد خیلی شیرین در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به دریافت انرژی مازاد و چاقی می‌شود، سیسیتم ایمنی بدن را نیز ضعیف می‌کند. پس از افطار، داشتن تحرک و فعالیت با شدت متوسط برای سوزاندن کالری توصیه می‌شود.

شام در روزه‌داری: شام در روزه‌داری یک وعده غذایی بسیار مهم است. بهتر است روزه‌داران حدود یک تا دو ساعت پس از صرف یک افطار بسیار ساده شام را صرف کنند. در وعده شام می‌توان از مرغ یا ماهی، حبوبات، نان یا برنج، به شکل پلو و خورش، کوکو‌ها و کتلت کم‌روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس‌دار همراه با سبزی و سالاد، ماست یا دوغ استفاده کرد. غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود باید کم‌چرب و کم‌نمک باشد. پس از شام و تا پیش از خواب مصرف میوه و مایعات برای جبران کم‌آبی بدن و حفظ سلامت و ایمنی بدن توصیه می‌شود.

مصرف سبزی و سالاد در هنگام افطار و خوردن میوه پس از افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C  و پیش‌ساز ویتامین  A محسوب می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در دوران کرونا مفید است. در وعده شام برای نوشیدنی توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی بسیار کم‌شیرین استفاده شود. مصرف بیش از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب‌سبزی‌ها و صیفی‌ها مانند آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات و فیبر غذایی می‌شود در فاصله افطار تا سحر ضمن حفظ ایمنی بدن در شرایط کنونی برای پیشیگیری و کنترل بیماری کووید ۱۹، بدن را از کم‌آبی در طول روزه‌داری حفظ می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۰۰۰
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار