دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۳
نشانه ­های سرطان حنجره­  اچ پی وی مثبت شبیه نوع منفی آن است. سرطان حنجره اچ پی وی مثبت در بیشتر موارد باعث تورم گردن می‌شود.

 آوای خزر/ اچ پی وی نوعی بیماری مقاربتی است. درحالی‌که معمولاً دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما می‌تواند در مناطق دیگر هم ظاهر شود.

بیشتر از 40 نوع بیماری مقاربتی اچ پی وی وجود دارد که دستگاه تناسلی دهان و حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از آن نوع اورال اچ پی وی و یا اچ پی وی 16 است که منجر به سرطان حنجره می‌شود که نتیجة آن نوعی سرطان می‌شود که به آن سرطان حنجره اچ پی وی مثبت می‌گویند. ادامه مقاله را مطالعه کنید تا با نشانه­های این بیماری آشنا شوید و خود را از آن حفظ کنید.

سرطان حنجره

نشانه­ های آن چیست؟

نشانه ­های سرطان حنجره­  اچ پی وی مثبت شبیه نوع منفی آن است. سرطان حنجره اچ پی وی مثبت در بیشتر موارد باعث تورم گردن می‌شود. مطالعات مشابه نشان می‌دهند که گلودرد یکی از نشانه­ های سرطان حنجره­ اچ پی وی مثبت است که در نوع منفی ان نیز مشاهده می‌شود. دیگر علائم احتمالی این نوع سرطان عبارتند از:

  • تورم غدد لنفاوی
  • گوش‌درد
  • تورم زبان
  • درد همراه با تورم
  • گرفتگی صدا
  • بی‌حسی درون دهان
  • غده­های کوچک در دهان و اطراف گردن
  • خون بالا آوردن
  • مشاهدة لکه­های سفید و قرمز روی لوزه­ها
  • کاهش وزن بی‌دلیل

تشخیص سرطان حنجره اورال در مراحل اولیه‌اش دشوار است. چون علائم مورد توجهی ندارد. به‌ علاوه تمام موارد این بیماری برای سلامتی مشکل‌ساز نمی‌باشد، تخمین زده می‌شود که بسیاری اصلاً علائمی مشاهده نمی‌کنند. گاهی اوقات عفونت بعد از دو سال خودش از بین می‌رود.

چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می­شود؟

اچ ­پی ­وی دهانی اصولاً از طریق رابطه­ی دهانی منتقل می‌شود اما هنوز دلیلی مشخص نیست که چرا تبدیل به سرطان حنجره می­ شود. برخی تحقیقات می­گویند که داشتن شریک جنسی زیاد باعث ایجاد این نوع سرطان می­شود؛ اما تحقیقات زیادی نیاز است تا رابطه­  میان سرطان حنجره اچ پی وی مثبت با تعداد بیشتر شریک جنسی مشخص شود.

توجه داشته باشید که تعداد زیادی از افراد که این بیماری را دارند هیچ­گونه علائمی ندارند پس می‌توانند ناخواسته این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کنند. چندین سال طول می­کشد که عفونت اچ پی وی تبدیل به سرطان شود. همین دو عامل باعث می‌شود که قطعی کردن دلایل اصلی دشوار باشد.

چه کسانی درخطر هستند؟

تخمین زده شده که حدود یک درصد بزرگ‌سالانی که دچار اچ پی وی 16 شدند. به‌علاوه تقریباً دو سوم سرطان‌های حنجره شامل آسیب‌های اچ پی وی 16 می‌شوند. به همین علت است که اچ پی وی دهانی عاملی مهم در ایجاد سرطان حنجره است. هنوز هم بیشتر افراد مبتلا به عفونت اچ پی وی 16 به سرطان حنجره مبتلا نمی‌شوند.

مطالعات در سال 2017 نشان داد که سیگارکشیدن هم یکی از خطرهای ایجاد این بیماری است. درحالی‌که لزوماً سیگارکشیدن باعث سرطان حنجره اچ پی وی مثبت نمی‌شود اما به دلیل داشتن عفونت اچ پی وی فعال باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

 سیگارکشیدن همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان حنجرة اچ پی وی منفی نیز می­شود. عفونت اچ پی وی دهانی در خانم ها سه برابر بیشتر از آقایان است. خطر ابتلا به عفونت دهانی اچ پی وی در آقایان پنج برابر بیشتر از خانم‌ها است. اچ پی وی دهانی شش برابر در آقایان بیشتر از خانم‌ها است.

چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در حال حاضر هیچ آزمایش مشخصی برای تشخیص اچ پی وی دهانی و سرطان حنجره ناشی از اچ پی وی وجود ندارد. پزشک شما باید به علائم این بیماری دهانی و نوع سرطانش طبق برنامة روزانه توجه کند.

در بعضی موارد نشانه ­های سرطان حنجره در طی معاینات دندانپزشکی مشخص می‌شوند. معمولاً این بیماری بعد از این که فرد علائمش را نشان داد شناسایی می‌شود. حتی اگر شما علائم آن را نداشته باشید و ریسک بالایی داشته باشید پزشک شما معمولاً تصویربرداری‌هایی مربوط به سرطان را به شما پیشنهاد می‌دهد.

بخشی از این آزمایش به‌صورت فیزیکی از طریق دهان صورت می‌گیرد و بخشی از آن با کمک دوربین کوچکی که آن را به پشت گلو می‌فرستند انجام می‌شود مانند تارهای صوتی.

چگونگی درمان

درمان سرطان حنجرة ناشی از اچ پی وی بسیار شبیه درمان دیگر انواع سرطان حنجره است. درمان سرطان ناشی از اچ پی وی و بدون اچ پی وی مانند هم است. هدف رهایی از سلول‌های سرطانی اطراف گلو و حنجره است و جلوگیری از گسترش آن‌ها که مشکلاتی را ایجاد نکنند که معمولاً با موارد زیر انجام می­شود:

  • شیمی‌درمانی
  • پرتودرمانی
  • جراحی رباتیک، استفاده از آندوسکوپی و دو ابزار کنترل ربات
  • جراحی برداشتن سلول‌های سرطانی

چگونه می‌توانم از خود مراقبت کنم؟

شما می‌توانید خطر ابتلا به اچ پی وی و سرطان حنجره ناشی از اچ پی وی را با چند مورد پیشگیری کاهش دهید. توجه داشته باشید که اچ پی وی اغلب بدون نشانه است پس باید مراقب باشید حتی اگر فرد در ظاهر بدون اچ پی وی به نظر رسید.

به موارد زیر توجه کنید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

از پیشگیری‌کننده‌ها مانند کاندوم و یا سدهای دندانی هنگام رابطة دهانی استفاده کنید

از سیگار و الکل زیاد اجتناب کنید زیرا اگر ویروس اچ پی وی را داشته باشید خطر ابتلا به سرطان ناشی از اچ پی وی افزایش می‌یابد. از دندان‌پزشک خود بخواهید که هر چیز غیرطبیعی مانند تغییر رنگ یا لکه‌ها را حین معاینات به شما بگوید.

اغلب دهان خود را در آیینه چک کنید تا حواستان به موارد غیرطبیعی باشد مخصوصاً اگر اغلب رابطة دهانی دارید. ممکن است از سرطان جلوگیری نکند اما باعث تشخیص زودهنگام می‌شود.

اگر 45 سال یا کمتر از ان هستید از دکتر بخواهید که واکسن اچ پی وی به شما بزند اگر قبلاً آن را نزده‌اید.

طول درمان این بیماری چقدر است؟

معمولاً سرطان حنجره اچ پی وی مثبت به درمان به‌خوبی پاسخ می­دهد افرادی که با این بیماری شناسایی می‌شوند 85 تا 90 درصد نجات می‌یابند.

این بدان معناست که افراد پس از درمان معمولاً 5 سال زنده و بدون سرطان می‌مانند. حدود 7 درصد افراد 14 تا 69 سال با این عفونت اچ پی وی شناسایی می‌شوند که معمولاً به سرطان تبدیل می‌شود. مراقبت از خود در برابر عفونت اچ پی وی حیاتی‌ترین راه برای مبتلا نشدن به مشکلات سلامتی و ازجمله سرطان حنجره است. اگر معمولاً رابطه دهانی دارید مرتباً دهان خود را چک کنید و اگر چیز غیرمعمولی مشاهده کردید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها