دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰

به گزارش آوای خزر، به نقل از رویترز CDC  اعلام کرد با توجه به گزارش این موارد یک «رابطه سببی احتمالی» میان واکسن جانسون اند جانسون و این عارضه خطرناک لخته شدن خون وجود دارد.

CDC در بیانیه‌اش گفته است که این سازمان تاکنون ۲۸ مورد «نشانگان ترمبوز همراه با ترمبوسیتوپنی» (TTS) (لخته شدن خون در رگ‌ها به همراه افت پلاکت‌های خون) در میان ۸.۷ میلیون نفری که واکسن «جانسون اند جانسون» را دریافت کرده‌اند، شناسایی کرده است.

به گفته این سازمان تا به حال سه نفر از این ۲۸ نفر درگذشته‌اند. قبلا CDC در ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت)  از بروز ۱۷ مورد از این نشانگان لخته شدن خون در میان حدود ۸ میلیون دریافت‌کنننده واکسن گزارش داده بود.

«کمیته مشورتی شیوه‌های ایمن‌سازی» (ACIP) در CDC در ۲۳ آوریل توقفی ۱۰ روز در واکسیناسیون با واکسن «جانسون اند جانسون» را در آمریکا را توصیه کرد تا داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن این واکسن از لحاظ ایجاد عارضه لخته شدن خون بازبینی شود.

این هیات در ساعات بعدی روز چهارشنبه این داده‌های جدید را بازبینی خواهد کرد.

عارضه لخته شدن خون پس از دریافت واکسن «جانسون اند جانسون» شبیه عارضه لخته شدن خون مشاهده شده در دریافت‌کنندگان واکسن کرونای شرکت «آسترازنکا» در اروپا است.

هر دوی این واکسن از یک فناوری جدید بر اساس یک ویروس ناقل به نام «آدنوویروس» (که عامل سرماخودرگی است)‌استفاده می‌کنند. این ویروس طوری تغییری داده می‌شود که قابلیت تکثیر نداشته باشد و بعد از آن برای انتقال دستورات ژنتیکی مربوط به ساخت پروتئین‌های گل‌میخی یا شاخکی ویروس کرونا به سلول‌های بدن استفاده می‌شود. تولید این پروتئین‌ها بوسیله سلول‌های بدن باعث تحریک دستگاه ایمنی و ایجاد آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی می‌شود که هنگام ورود ویروس واقعی کرونا با آن مقابله می‌کنند.

دانشمندان در حال بررسی برای یافتن سازوکاری بالقوه‌ای هستند که لخته شدن خون در شمار نادری از دریافت‌کنندگان این دو واکسن کرونا را توضیح دهد. فرضیه اصلی در حال حاضر این است که این واکسن‌ها باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی نادر نابه‌جا می‌شوند که ممکن است به ویروس ناقلی باشد که در آنها به کار رفته است.

ظاهرا این نشانگان لخته شدن خون در واکسن‌های کرونای تولیدشده بوسیله شرکت‌های فایزر و بیونتک و شرکت مدرنا که بر اساس فناوری mRNA هستند، رخ نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

  • آشنایی با رویکردهای متفاوت برای ساختن واکسن کرونا

بر اساس گزارش CDC اغلب موارد نادر لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان واکسن جانسون اند جانسون در  میان زنانا ۱۸ تا ۴۹ سال رخ داده است و میزان بروز این عارضه در میان زنان ۳۰ تا ۳۹ سال معادل ۱۲.۴ مورد در میلیون و در میان زنان ۴۰ تا ۴۹ سال معادل ۹.۴ در میلیون است. فقط شش مورد لخته شدن خون در میان مردان شناسایی شده است.

علائم این عارضه لخته شدن خون به طور معمول از چند روز پس از واکسیناسیون تا ۲ هفته پس از آن ظاهر شده است.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها