دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۱۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷

به گزارش آوای خزر، داشتن لیست کامل ترکیب سبزی ها انواع غذاها می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد چرا که شما با استفاده از این ترکیب سبزی ها می توانید انواع غذاها را تهیه کنید و غذاهای خوشمزه ای را درست کنید. بسیاری از آشپزهای معروف و تهیه غذای مجالس و مهمانی ها از ترکیب های ثابتی برای غذاهای خود استفاده می کنند که همین عامل نیز باعث خوشمزه تر شدن غذاها می شود. انواع قورمه سبزی ها، آش ها و حتی ترشی های مختلف دارای ترکیب سبزی های مختلفی می باشند که ما در این مطلب به طور کامل درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

ترکیب و نسبت سبزی قورمه‌سبزی

خورشت قورمه سبزی از آن دست غذاهای ایرانی است که تاثیر ترکیب سبزی‌هایی که در آن استفاده می‌کنید بسیار زیاد است و به همین علت نیز باید توجه ویژه‌ای به این ترکیب داشته باشید. سبزی مناسب برای قورمه سبزی ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله است. در این ترکیب باید ۴۰ درصد تره باشد که بهتر است آن را به صورت تازه تهیه کنید، ۳۵ درصد جعفری که باعث می‌شود خورشت شما عطر و بوی بسیار خوبی پیدا کند، ۲۰ درصد گشنیز و در نهایت ۵ درصد هم شنبلیله به این ترکیب اضافه کنید تا سبزی قورمه شما یک مقدار تند شود.

اضافه کردن مقداری برگ چغندر نیز تاثیر خوبی بر عطر و طعم خورشت شما دارد و لعاب بیشتری هم به آن می‌دهد.

ترکیب و نسبت سبزی‌ها در غذاهای ایرانی | راز خوشمزه شدن غذا

ترکیب سبزی قورمه‌سبزی گیلانی

قورمه سبزی گیلانی تفاوت‌های زیادی با قورمه سبزی معمولی دارد و اگر طعم آن را چشیده باشید حتما می‌دانید طعمی بسیار خاص و البته لذیذ دارد. دلایل بسیار زیادی برای این طعم خاص وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده کردن از گوجه و بادمجان در قورمه سبزی گیلانی اشاره کرد؛ ولی نباید فراموش کنید ترکیب سبزی قورمه سبزی گیلانی نیز با قورمه سبزی‌های معمولی متفاوت است.

برای درست کردن یک قورمه سبزی گیلانی شما باید نسبت یکسانی از تره، گشنیز و جعفری را در سبزی خود استفاده کنید و به اندازه یک‌سوم آنها شنبلیله اضافه کنید که این شنبلیله نسبتا زیاد باعث می‌شود قورمه سبزی شما عطر و طعم خاصی داشته باشد. بنابراین به عنوان مثال برای ۳ کیلوگرم سبزی قورمه سبزی شما باید ۹۰۰ گرم از هر یک از سبزی‌های تره، جعفری و گشنیز داشته باشد و ۳۰۰ گرم هم به آن شنبلیله اضافه کنید.

ترکیب سبزی خورشت کرفس

خورشت کرفس یکی دیگر از خورشت‌های ایرانی است که در آن از ترکیب چند سبزی استفاده می‌شود. برای تهیه کردن سبزی‌های مورد نیاز برای این خورشت شما به سه واحد جعفری و یک واحد نعنا نیاز دارید. در واقع ترکیب سبزی‌های این خورشت به این شکل است که مثلا برای ۴ کیلو سبزی خورشت کرفس شما باید سه کیلو جعفری را با یک کیلو نعنا مخلوط کنید؛ البته نباید فراموش کنید که این مقدار سبزی ترکیب شده بسیار زیاد است و شما برای درست کردن این خورشت برای دو نفر به ۱۵۰ گرم جعفری و ۵۰ گرم نعنا نیاز خواهید داشت که در مجموع ۲۰۰ گرم سبزی برای درست کردن این خورشت نیاز است. بنابراین حتما هم به نسبت سبزی‌ها و هم به مقدار سبزی‌ها توجه داشته باشید تا بتوانید یک خورشت کرفس بسیار خوشمزه و لذیذ تهیه کنید.

ترکیب سبزی خورشت آلو اسفناج

در یک دستور پخت برای تهیه خورشت آلو اسفناج شما نیاز به سبزی دیگری به جز اسفناج تازه نخواهید داشت ولی مقدار سبزی که در این خورشت استفاده می کنید از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که کم و زیاد شدن آن می تواند عطر و طعم خورشت شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر قصد دارید که برای دو نفر خورشت آلو اسفناج با استفاده از اسفناج تازه درست کنید شما نیازمند دو لیوان دسته دار فرانسوی اسفناج تازه هستید که باید به صورت خرد شده باشند و آنها را به خورشت خود اضافه کنید.

در دستور پخت دیگری برای درست کردن این خورشت آلو برای چهار نفر شما می‌توانید از ترکیب سبزی‌های اسفناج و تره استفاده کنید که برای ۴ نفر نیازمند ۵۰۰ گرم اسفناج تازه و ۲۰۰ گرم تره خواهید بود که باید این دو را با یکدیگر ترکیب کنید تا ترکیب سبزی شما برای این خورشت آماده شود.

ترکیب و نسبت سبزی کوکو

برای درست کردن یک کوکو سبزی خوشمزه شما باید ترکیبی از چند سبزی را در کوکو خود استفاده کنید تا عطر و طعم آن را تحت تاثیر قرار دهید. ترکیب سبزی‌هایی که در کوکو استفاده می‌شوند شامل سبزی‌هایی از قبیل تره، گشنیز، جعفری، شوید و کاهو است. برای ترکیب این سبزی‌ها با یکدیگر باید توجه ویژه‌ای به نسبت آنها داشته باشید.

برای درست کردن یک کیلو سبزی مورد نیاز در کوکو شما باید ۵۰۰ گرم تره را به همراه ۳۰۰ گرم گشنیز و ۲۰۰ گرم جعفری با یکدیگر خرد کرده و ترکیب کنید و در ادامه چند شاخه شوید و چند برگ کاهو را نیز خرد کرده و به این ترکیب اضافه کنید و دوباره با یکدیگر مخلوط کنید تا با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند. یک نکته مهم درباره سبزی‌های مورد استفاده در کوکو این است که شما می‌توانید به جای کاهو از دو الی سه شاخه شنبلیله نیز استفاده کنید که در این صورت ممکن است طعم کوکوی شما تحت تاثیر عطر و طعم تند شنبلیله قرار گیرد.

ترکیب سبزی آش

آشپزهای حرفه‌ای معمولا از ترکیب‌های یکسانی برای سبزی آش استفاده می‌کنند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا آش‌های بسیار خوشمزه‌ای را درست کنند. برای درست کردن یک آش رشته خوشمزه شما می‌توانید از ترکیب سبزی‌های اسفناج، جعفری، گشنیز و تره استفاده کنید؛ البته همان‌طور که می‌دانید ممکن است برگ اسفناج در بسیاری از مواقع در دسترس نباشد، برای جایگزین کردن آن می‌توانید از برگ چغندر نیز استفاده کنید.

معمولا برای درست کردن یک آش خوشمزه نسبت یکسانی از هر یک از این سبزی‌های نام برده شده را در ترکیب سبزی‌های آش استفاده می‌کنند ولی یک تکنیک بسیار مهم برای خوشمزه‌تر شدن آش شما این است که می‌توانید از اسفناج بیشتری استفاده کنید تا علاوه بر طعم بهتر آش شما لعاب بهتر و بیشتری را نیز داشته باشید. یک نکته مهم درباره سبزی‌های آش این است که نباید آنها را خیلی ریز خرد کنید و حتما باید به این نکته توجه داشته باشید و نکته آخر نیز این است که سبزی‌های آش نیازی به سرخ کردن ندارند.

ترکیب و نسبت سبزی‌ها در غذاهای ایرانی | راز خوشمزه شدن غذا

ترکیب سبزی سوپ

سوپ یکی از غذاها و یا پیش غذاهایی است که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا در هر خانه ای تهیه می شود. سبزی های استفاده شده در سوپ تاثیر بسیار زیادی بر روی عطر و طعم آن دارند و با استفاده از یک ترکیب سبزی مناسب شما می توانید سوپ خوشمزه تری را تهیه کنید. معمولا برای درست کردن یک سوپ خوشمزه از جعفری و گشنیز استفاده می شود که نسبت جعفری یک و نیم برابر گشنیز می باشد.

اگر قصد دارید که سوپ شما لعاب بهتری داشته باشد به شما توصیه می کنیم چند برگ اسفناج خرد شده را نیز به آن اضافه کنید که باعث می شود تا خواص سوپ شما هم بیشتر شود. نکته مهم درباره ترکیب سبزی های سوپ این است که شما می توانید از ساقه های گشنیز هم برای سوپ خود استفاده کنید که باعث خوش عطرتر شدن سوپ می شود.

ترکیب سبزی دلمه

دلمه یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که در آن از انواع مختلف سبزی ها استفاده می شود و به دلیل زیاد بودن تعداد این سبزی ها شما باید توجه ویژه ای به تناسب آنها داشته باشید تا بتوانید یک دلمه خوشمزه و لذیذ را درست کنید. برای تهیه یک کیلو سبزی مخصوص دلمه شما نیازمند ۳۰۰ گرم جعفری، ۱۰۰ گرم مرزه، ۲۰۰ گرم تره، ۱۰۰ گرم شوید، ۱۰۰ گرم نعنا، ۱۰۰ گرم ترخون و صد گرم پیازچه هستید.

توجه داشته باشید که در اواخر فصل بهار و فصل تابستان که ریحان نیز موجود است می توانید از چند شاخه ریحان نیز برای این سبزی های مخصوص دلمه استفاده کنید که باعث می شود تا عطر و طعم دلمه های شما بسیار بهتر شود.  سبزی هایی که معرفی کردیم برای دلمه تبریزی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از موارد شما می توانید از سیر سبز نیز برای سبزی های دلمه خود استفاده کنید که باعث خوشمزه تر شدن دلمه شما خواهد شد.

ترکیب سبزی کوفته

برای تهیه یک کوفته خوشمزه شما نیازمند سبزی تازه هستید و این مهمترین موضوع درباره سبزی کوفته می باشد. هرچه سبزی که در این غذا استفاده می کنید تازه تر باشد کوفته شما عطر و طعم بهتری خواهد داشت. ترکیب سبزی های مورد استفاده در کوفته شامل جعفری، تره، نعنا، ترخون و پیازچه است. شما می توانید از ترکیب یکسانی از این سبزی ها برای درست کردن یک کوفته خوشمزه استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای طرز تهیه کوفته تبریزی به اندازه ۴ نفر شما نهایتا نیم کیلو سبزی نیاز خواهید داشت که سبزی شما باید ترکیبی از موارد بیان شده باشد. نکته آخر نیز این است که سبزی های استفاده شده در کوفته نیاز به سرخ کردن ندارند و می توانید بعد از خرد کردن به طور مستقیم آنها را به کوفته خود اضافه کنید.

ترکیب سبزی ترشی

یکی از دلایل خوشمزه شدن هر نوع ترشی سبزی هایی است که در آن استفاده می کنید. معمولا برای درست کردن یک ترشی خوشمزه از سبزی هایی مانند شوید، نعناع، جعفری، مرزه، گشنیز، ترخان و ریحان استفاده می شود که در ترشی های مختلف نسبت آنها متفاوت است.

برای درست کردن یک ترشی مخلوط اصلی ترین سبزی ها ترخان، مرزه و نعناع است که شما باید دو واحد از آنها را به ترشی اضافه کنید و در صورت تمایل می توانید یک واحد از سبزی های دیگری که نام بردیم را هم به ترشی خود اضافه کنید.

ترکیب سبزی های ترشی هفته بیجار پونه، ریحان و نعنا به یک نسبت است که باعث می شود تا برخلاف بسیاری از ترشی های دیگر این ترشی به هیچ وجه عطر و طعم تندی نداشته باشد. برای درست کردن یک ترشی لیته خوشمزه هم شما می توانید از سبزیجاتی که نام بردیم به یک نسبت استفاده کنید

ترکیب سبزی پلویی

ترکیب سبزیجاتی که در پلو مورد استفاده قرار می گیرند با ترکیب سبزیجات کوکو شباهت های بسیار زیادی دارند و ما تقریبا از همان سبزیجات که در کوکو استفاده می کنیم در پلو نیز استفاده می کنیم ولی نسبت این سبزیجات در پلو متفاوت است. همانطور که گفتیم در کوکو می توان از شنبلیله نیز استفاده کرد. برای سبزی پلو هم شما می توانید از شنبلیله استفاده کنید ولی از آنجایی که این سبزی دارای عطر و طعم بسیار تندی است حتما باید توجه داشته باشید که مقدار آن بسیار کمتر از مقداری باشد که در کوکو استفاده می کنید.

شما می توانید برای سبزی پلو از ترکیب تره، جعفری، شنبلیله و سیر تازه نیز استفاده کنید که در این ترکیب سبزی ها برای پلو باید نسبت تره و جعفری یکسان باشد و از مقدار کمی شنبلیله و چند حبه سیر تازه نیز استفاده شود که عطر و طعم بسیار خوبی را به پلو می دهد.

یک نکته مهم درباره ترکیب سبزی های پلو این است که شما می توانید از ترکیب این سبزی ها به صورت خشک نیز استفاده کنید و نیازی نیست که حتما سبزیجات شما تازه باشند.

ترکیب و نسبت سبزی‌ها در غذاهای ایرانی | راز خوشمزه شدن غذا

ترکیب سبزی ماهی شکم پر

معمولا اصلی ترین سبزی که در ماهی شکم پر مورد استفاده قرار می گیرد گشنیز است که شما می توانید به آن کمی پیازچه نیز اضافه کنید که عطر و طعم بسیار خوبی را به ماهی شکم پر شما خواهد داد. توجه داشته باشید که ماهی شکم پر نیازمند حجم زیادی از سبزیجات نیست و شما با ۱۰۰ گرم گشنیز و چند ساقه پیازچه می توانید به راحتی یک ماهی شکم پر بسیار خوشمزه و لذیذ را داشته باشید.

یک نکته بسیار مهم درباره ترکیب سبزی های ماهی شکم پر نیز این است که این سبزی ها نیازی به سرخ کردن ندارند و بهتر است که از سبزی های تازه برای ماهی شکم پر خود استفاده کنید تا عطر و طعم بسیار خوبی را به ماهی بدهند.

ترکیب سبزی جوجه ماسالا

جوجه کباب ماسالا یکی از معروف‌ترین جوجه‌کباب‌هایی است که امروزه در بسیاری از رستوران‌های ایران طبخ می‌شود و احتمالا اگر شما هم این جوجه‌کباب را میل کرده باشید این سوال برای شما هم پیش آمده است که از چه سبزیجاتی برای طعم‌دار کردن این جوجه استفاده شده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت گشنیز اصلی‌ترین سبزی در ترکیب سبزی‌های استفاده‌شده در جوجه ماسالا است.

در کنار گشنیز شما می‌توانید از مقدار کمی پونه کوهی، مقداری ریحان و سایر سبزیجات کوهی نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید نسبت سبزی‌هایی که در این جوجه استفاده می‌کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می‌توانید از یک و نیم واحد گشنیز در کنار مجموعا یک واحد از سایر سبزی‌های کوهی که نام بردیم استفاده کنید و با ترکیب کردن این دو و نیم واحد سبزیجات، ترکیب سبزی‌های مورد نیاز خود برای طعم‌دار کردن جوجه ماسالا را به دست بیاورید و در کنار سایر مواد از آن استفاده کنید.

ترکیب سبزی قلیه‌ماهی

ترکیب سبزی‌ها در قلیه‌ماهی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه اگر از نسبت درستی از سبزی‌های مختلف استفاده نکنید نمی‌توانید یک قلیه‌ماهی خوشمزه و خوش‌عطر داشته باشید. معمولا برای درست کردن یک قلیه‌ماهی خوش‌عطر و خوش‌طعم از ترکیب سبزی‌هایی مانند گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود و در جنوب کشور از یک سبزی محلی نیز استفاده می‌کنند که با نام چوچاق شناخته می‌شود و با اضافه کردن آن قلیه‌ماهی عطر و طعم بهتری می‌گیرد.

شما برای تهیه یک قلیه‌ماهی خوشمزه باید نسبت ۴ به ۱ را برای گشنیز و شنبلیله استفاده کنید. به این ترتیب ۸۰ درصد از ترکیب سبزی‌های شما را گشنیز و ۲۰ درصد را نیز شنبلیله تشکیل می‌دهد. توجه داشته باشید در صورت بیشتر شدن شنبلیله احتمال تلخ شدن قلیه‌ماهی شما وجود خواهد داشت.

ترکیب سبزی آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش نیز از آن دست غذاهایی است که ترکیب سبزی ها در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین علت نیز شما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. معمولا برای پخت آبگوشت بزباش از ترکیب تره، جعفری و شنبلیله استفاده می شود.

برای نسبت این سبزی ها باید بدانید که نسبت تره و جعفری یکسان است و در کنار آن شما باید از یک هشتم این نسبت برای شنبلیله استفاده کنید. به این ترتیب برای تهیه ۸۵۰ گرم سبزی آبگوشت بزباش شما نیازمند ۴۰۰ گرم تره، ۴۰۰ گرم جعفری و ۵۰ گرم شنبلیله هستید./کیبو

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار