دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
هنگامی که درمورد قدیمی‌ترین موجودات زنده در جهان جستجو می کنید، گیاهانی به شما معرفی می‌شوند که قدمت آن‌ها به چندین هزار سال می‌رسد.

به گزارش اوای خزر، گیاهانی با قدمت چندین هزارسال وجود دارندو هنوز زنده اند، اما بسیاری از آن‌ها در معرض خطر هستند. برخی از این گیاهان در مکان‌های مخفی زندگی می‌کنند و غیرقابل دسترس عموم هستند و خوشبختانه از آن‌ها مراقبت می‌شود.

۱- درخت صنوبرِ old Tjikko
سن: ۹۵۶۰ سال
مکان: سوئد

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

این درخت از زمان کشف در سال ۲۰۰۴ به یکی از گنجینه‌های ملی سوئد تبدیل شده است. دانشمندان تشخیص داده اند که ریشه آن بیش از ۹۵۶۰ سال رشد کرده است. همچنین اظهار کرده‌اند تنه این درخت نسبتاً جوان است و طول عمرش حدود ۶۰۰ سال است.

۲- کاج هوون
سن: ۱۰۰۰۰ سال
مکان: تاسمانی

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

کاج هوون در تاسمانی بیش از ۱۰ هزار سال زنده مانده است، در حالی که هیچ درختی در این گروه بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت ندارد. این درخت قدیمی‌ترین درخت زنده استرالیا است.

از اوایل دهه ۱۸۰۰، کاج هوون به عنوان چوب محبوب بوده و از آن زمان تاکنون مناطق وسیعی از کاج هوون برداشت شده است. امروزه، بیشتر کاج‌های باقی‌مانده هوون در ذخایر حفاظت شده، عمدتا در منطقه میراث جهانی قرار دارند. حدود ۵۰۰ متر مکعب کاج هوون هر ساله برای صنایع دستی برداشت می‌شوند و کمبود آن باعث گرانی‌اش شده است.

۳- گیاه king clone
سن: بین ۹۴۰۰ تا ۱۱۷۰۰ سال
مکان: کالیفرنیا

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

King Clone نام یک حلقه باستانی از بوته‌های کروزوت در صحرای موهاوی کالیفرنیا است. تقریباً همه گیاهان قدیمی موجود در این لیست، King Clone گیاهی کلونال است که با رشد گیاهان یکسان ژنتیکی جدید برای مدت طولانی زنده مانده است.

در اوایل دهه ۱۹۷۰، دکتر فرانک وازک از دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش King Clone را مشاهده کردند و از رشد کلنی در یک حلقه شیفته شدند. آن‌ها تشخیص دادند که بوته‌های کریوزوت هنگام تولید کلون، به صورت حلقه‌ای رشد می‌کنند. حلقه‌های کروزوت قدیمی و بزرگ دیگری در صحرای موهاوی وجود دارد، اما اعتقاد بر این است که King Clone بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حلقه است.

۴- نایاب‌ترین اکالیپتوس جهان
سن: ۱۳۰۰۰ سال
مکان: استرالیا

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

کمیاب‌ترین گونه اکالیپتوس در جهان، Eucalyptus recurva یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زنده است. در حال حاضر تنها پنج گیاه شناخته شده از این گونه باقی مانده است و همه آن‌ها در استرالیا واقع شده اند.

قدمت آن حدود ۱۳۰۰۰ سال تخمین زده شده است. اکالیپتوس recurva نام صمغ عصر یخبندان را نیز به خود اختصاص داده است، زیرا گمان می‌رود این گیاه باقی‌مانده از آخرین عصر یخبندان باشد.

این گونه گیاه اکالیپتوس در معرض خطر انقراض است. گیاهان باقی‌مانده توسط دولت استرالیا محافظت می‌شود و تلاش شده است تا از گرده افشانی گیاهان باقی‌مانده برای تولید جایگزین مناسب استفاده شود. خدمات پارک‌های ملی و حیات‌وحش نیو ساوت ولز طرحی گسترده برای حفاظت و تکثیر این گیاهان را ترسیم کرده است.

۵- زغال اخته آمریکایی losh run
سن: ۱۳۰۰۰ سال
مکان: پنسیلوانیا

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

در حالی که بقایای فعلی گیاه حلزونی Losh Run در پنسیلوانیا زیاد به نظر نمی‌رسد، بررسی شد که حدود ۶۵۰۰ فوت طول دارد. متأسفانه بیشتر این گیاه در دهه ۱۹۷۰ به دلیل راه سازی تخریب شد. با این حال برخی از گیاهان زنده مانده‌اند و در مکان‌های ملک خصوصی قرار دارند.

۶- گل احیا شده‌ی عصر یخبندان
سن: ۳۱۸۰۰ سال
مکان: روسیه

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

در سال ۲۰۱۲، دانشمندان روسیه با موفقیت دانه‌های ۳۰۰۰۰ ساله را زنده کردند و یک گیاه گلدار به نام Silene stenophylla (که معمولاً به آن کامپیون برگ باریک می‌گویند) را پرورش دادند. بذر‌ها از شمال شرق سیبری استخراج شد و سن دانه‌ها حدود ۳۱۸۰۰ سال است. گیاهان احیا شده دارای گل، میوه و بذر‌های زنده هستند.

۷- پادشاه لوماتیا
سن: حداقل ۴۳۶۰۰ که تا ۱۳۵۰۰۰ سال نیز می‌رسد.
مکان: تاسمانی

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

King’s Lomatia یکی از قدیمی‌ترین و در معرض خطرترین گیاهان در جهان است. فقط یک دسته لوماتیا در محلی مخفی در جنوب تاسمانی باقی مانده است. نکته قابل توجه در مورد باقی مانده گیاهان لوماتیا این است که آن‌ها از نظر ژنتیکی شبیه کلون‌های لوماتیا از حداقل ۴۳، ۶۰۰ سال پیش هستند.

King's lomatia اولین بار در سال ۱۹۳۷ کشف شد. متأسفانه لوماتیا کینگ در معرض خطر است. باغ گیاه شناسی سلطنتی تاسمانی برای حفاظت از گیاهان باقی‌مانده لوماتیا و احیای گونه‌های دیگر، یک برنامه حفاظت از محیط زیست را آغاز کرده است.

۸- پاندو
سن: ۸۰۰۰۰ سال
مکان: آمریکا

قدیمی‌ترین گیاهان زنده جهان

پاندو، نام یک کلونی عظیم کلونال از گیاهان لرزه‌گیر در جنگل ملی فیشلیک یوتا، قدیمی‌ترین گیاه زنده در جهان است. محققان سن واقعی پاندو را نگفته اند، اما تخمین می‌زنند که بیش از ۸۰۰۰۰ سال قدمت دارد.

این گیاه علاوه بر اینکه یکی از قدیمی‌ترین موجودات زنده در جهان است، عظیم‌ترین ارگانیسم زنده شناخته شده روی زمین است (مساحت بیش از ۱۰۶ هکتار و وزن بیش از ۱۳ میلیون پوند). در حالی که پاندو در حال حاضر هنوز زنده است، اخیراً گزارش شده است که ممکن است در خطر باشد. محققانی که آن را تحت نظر داشته اند، متوجه شده اند که هیچ شاخه جوانی روی آن در حال رشد نیست./باشگاه خبرنگار

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها