دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴

به گزارش آوای خزر،  به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت در گزارش سالانه «آمار بهداشت جهانی» که روز جمعه منتشر شد، تخمین زده است که شمار کل مرگ‌های ناشی از پاندمی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ در جهان دست کم ۳ میلیون مورد یا ۱.۲ میلیون مورد بیشتر از ۱.۸ میلیون موردی باشد که به طور رسمی اعلام شده است.

در این گزارش آمده است: «‌ما احتمالا با کم‌شماری قابل‌توجهی در تعداد کل‌ مرگ‌های مستقیم و غیرمستقیم اشی از کووید-۱۹ مواجه هستیم.»

آمار سازمان جهان بهداشت تا ۲۰ ماه مه ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که شمار کلی تلفات پاندمی کرونا حدود ۳.۴ میلیون نفر است، گرچه در مورد هم سازمان جهانی بهداشت می‌گوید رقم واقعی می‌تواند بسیار بالاتر باشد.

سمیرا عسما، دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در بخش داده‌ها و آنالیز گفت با افزایش تلفات در آمریکای لاتین و در آسیا با انتشار گونه‌های جدید جهش‌یافته ویروس کرونا شمار تلفات حقیقتا دو یا سه برابر می‌شود.»

عسما گفت: «بنابراین به نظر به احتمال زیاد شمار تلفات پاندمی کرونا را حتی به طور محتاطانه می‌توان ۶ تا ۸ میلیون مورد تخمین زد.»

سازمان جهانی بهداشت به نبود سیستم قابل‌اعتماد برای ثبت مرگ‌ها در بسیاری از کشورها اشاره می‌کند و نیز اینکه در بسیاری از کشورها افراد پیش از آنکه آزمایش ویروس از آنها بشود، درگذشته‌اند.

ویلیام مسمبوری، تحلیل‌گر داده‌های سازمان جهانی بهداشت گفت این تخمین افزوده از مرگ‌ومیر شامل هم مرگ‌های گزارش‌نشده و هم شامل مرگ‌های غیرمستقیم ناشی از کرونا مثلا به علت مراجعه نکردن فرد برای درمان سایر بیماری‌ها به علت پر بودن ظرفیت بیمارستان‌ها یا محدودیت‌های رفت‌وآمد است.

حتی مناطق با سیستم‌ها گزارض‌دهی نسبتا قابل‌اعتماد، احتمال دارد کم‌شماری تلفات داشته باشند. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند در منطقه اروپا ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون مورد مرگ اضافی در طول سال ۲۰۲۰ رخ داده باشد که دو برابر میزان گزارش‌شده رسمی تلفات ۶۰۰۰۰۰ مورد است.

شمار مرگ‌های اضافی در قاره آمریکا در طول سال ۲۰۲۰  در حد ۱.۳ تا ۱.۵ میلیون  مورد تخمین زده می‌شود که ۶۰ درصد بالاتر از میزان گزارش‌شده رسمی ۹۰۰۰۰۰ مورد در این منطقه است.

مسمبوری گفت: «چالش این است که شمار موارد گزارش‌شده تلفات کووید-۱۹ تاثیر کامل این پاندمی را کمتر از حد واقعی نشان می‌دهد.»

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار