دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
خشم و عصبانیت به دلیل فرسوده کردن ذهن و جسم و تولید دردهای عصبی و جسمانی در اندام و جوارح افراد، باعث کوتاه شدن هر چه بیشترعمر، صدمه به خود و اطرافیان می شود. در این یادداشت قصد داریم شما را با راههای کنترل خشم آشنا کنیم.
کنترل خشم

آوای خزر - نسیم عرب خزائلی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی  و درمانگر: درگیری و نزاع ناشی از خشم و خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی خزنده طی سال های اخیر در استان مازندران بوده است و در سال 97 رشد 3 درصدی داشته و نشان می دهد این روزها نبض شهر با فشار خزنده خشم تند می زند.

صدای مشاجره لفظی و در بسیاری موارد فیزیکی گاه و بیگاه از کوچه پس کوچه ها تا خیابان ها را درمی نوردد، کاهش آستانه تحمل و صبر مردم در برابر ناملایمات و از بین رفتن فرهنگ عذرخواهی در جامعه از جمله دلایل شروع یک نزاع بر سر هیچ در جامعه می شود.

بالاگرفتن دعوا نیز در نتیجه نبود تحمل، سعه صدر، گذشت و فرهنگ گفت وگو است، دعواهایی که گاه ختم به خیر می شود و گاه تا مرز خون ریزی و قتل ادامه پیدا می کند.

نزاع و درگیری در استان مازندران را می توان به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی مطرح کرد که به صورت خزنده در حال رشد است.

به همین منظور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران تعداد پرونده های توهین به اشخاص در سال گذشته در این استان را 28 هزار پرونده و در راس سایر پرونده های کیفری با 10 درصد رشد نسبت به سال 94 و تعداد پرونده های ضرب و جرح عمدی را با 27 هزار فقره در رتبه دوم پرونده های ورودی به دادگستری و با 3 درصد رشد اعلام کرد که بی شک موضوعی  قابل تامل به نظر می رسد و جای بررسی و واکاوی فراوان دارد.

خشم عاملی درونی است که اتفاقات غیرقابل پیش بینی را رقم می زند در واکاوی این عامل ذهنی و روانی می بایست گفت  درگیری های کاری، زندگی های ماشینی و دور شدن آدم ها از یکدیگر و همچنین فشارهای روحی گاهی باعث می شود تا مردم در نگاه به هم خشمشان را بروز دهند. این اتفاق ناخوشایند با پیشرفت شهرها و فراموش شدن ارزش های انسانی بیش از پیش خود را نشان می دهد.

این روزها حتی کسی حال اینکه جواب کسی را بدهد هم ندارد و با کوچکترین برخوردی جرقه اتفاقات غیرقابل برگشت روشن می شود. خشم و خشونت در بین مردم با توسعه شهرنشینی و قرار گرفتن در شرایط دشوار بیشتر شده است و هر روز می توان در جای جای این شهر شاهد دعوا و حوادث ناشی از آن بود.

خشم یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود

خشم و عصبانیت به دلیل فرسوده کردن ذهن و جسم و تولید دردهای عصبی و جسمانی در اندام و جوارح افراد، باعث کوتاه شدن هر چه بیشترعمر، صدمه به خود و اطرافیان می شود.
 
هر روز صبح که از خواب بیدار می شوم، با خودم تصمیم می گیرم که  امروز هیجاناتم را بیشتر کنترل کنم، کمتر فریاد بزنم، خشم خود را بیشتر کنترل کنم، بیشتر سکوت کنم و در برابر رفتارهای اشتباه فرزند و همسرم صبورتر باشم.  ساعتی از روز نگذشته که تصمیمی که شب قبل گرفته بودم، فراموش می کنم، با تکرار یک رفتار نامناسب از طرف فرزندم مثل بمب منفجرمی شوم، فریاد می زنم. احساس خشم اجازه نمی دهد، مغزم کار کند و فقط دنبال راهی هستم تا این همه هیجان منفی را تخلیه کنم. شاید بتوان گفت، هیچ چیز سریع تر از خشم، نمی تواند شما را در جو منفی قرار دهد..

تکنیک بازگشت

وقتی آرام شدید، دوباره بازگردید و آرام درباره مشکل بحث کنید. اگر احساس آرامش نمی کنید، بحث درباره مشکل را به بعد موکول کنید.

تکنیک توقف

پذیرش این تکنیک ساده به زمان و مقداری شوخ طبعی نیاز دارد. وقتی مشاجره و درگیری اوج می گیرد، دست خود را بالا می گیرید و فریاد می زنید «توقف» یا «ایست». این علائمی است که می گوید دو طرف باید فریاد زدن را متوقف کنند و به اتاق های مجزایی بروند.

تکنیک تایم اوت

توقف کردن درگیری به معنای حل و فصل مشکل نیست بلکه مهلتی است تا طرفین آرام شوند و به حالت عادی بازگردند. زوج ها، هنگام مشاجره هیجان زده می شوند. وقتی این اتفاق می افتد میزان ضربان قلب، تنفس، نبض و هورمون آدرنالین خون افزایش می یابد. یکی از اهداف این مرحله، آرام کردن افراد است. هر فرد به اتاقی می رود و ۱۵-۱۰ دقیقه بی سر و صدا می نشیند.

تکنیک تنفس آهسته

گاهی وقت ها برای آرام شدن باید نفس عمیق کشید. در این مهلت ۱۵-۱۰ دقیقه ای استراحت، دستتان را روی شکم خود بگذارید و نفس بکشید. کم کم سرعت نفس کشیدنتان را کم کنید و عمیق تر نفس بکشید. پس از چند لحظه آرام خواهید شد.


تکنیک گفت و گوی محترمانه

پس از گوش دادن به همه حرف های همسر، از نیازها، نگرانی ها و مسائلی که باعث ناراحتی شما شده است، با آرامش و احترام سخن بگویید:

نیازها و نگرانی های خود را شرح دهید
همسر خود را سرزنش نکنید.
در جستجوی راه حلی باشید.

از او بخواهید خلاصه حرف های شما را بازگو کند.

او نیز باید به نیازها و نگرانی های شما توجه کرده باشد و آنها را به یاد بسپرد. گاهی اوقات، در شرایطی که رسیدن به توافق دشوار است، درخواست کمک از فرد سوم سودمند است.

تکنیک ارتباط چشمی

گوش دادن و یادگیری آن کار آسانی نیست. با استفاده از روش گوش دادن فعال، می توانید به همسر خود نشان دهید که به حرف های او گوش می دهید. وقتی همسر شما حرف می زند، به چشم هایش نگاه کنید. با این کار نشان می دهید که به حرف های او توجه دارید. هر دو سه دقیقه یک بار، حرف های همسر خود را جمع بندی کرده و بازگو کنید. این روش به همسر شما که ممکن است آشفته و عصبی باشد کمک می کند تا به آسانی و با اطمینان، احساس های خود را به زبان آورد. استفاده از زبان بدن- با حرکت هایی مانند تکان سر او را به حرف زدن تشویق می کند.

انتهای پیام/
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار