دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۷
یادداشت/ علیرضا بخشنده
 یک کارشناس حراست به تبیین استراتژی‌های مهم حراست پرداخت و معتقد است که حراست به دنبال "امنیت فرهنگی" است نه "فرهنگ امنیتی".

استراتژی‌های مهم حراست کدامند؟

آوای خزریادداشت/ علیرضا بخشنده : حراست یعنی پاسداری و مراقبت کردن. وظیفه اصلی حراست حفاظت و صیانت از ارزش‌ها و دستاورد‌های انقلاب است. اگر حراست را براساس حروف تشکیل دهنده آن معنی کنیم؛ ((ح)) به معنای حرمت‌داری و حریم، ((ر)) به معنای رضایتمندی ((الف)) به معنای اعتمادسازی و اطمینان ((س)) به معنای سلامت سازمان و ((ت)) به معنای توصیه، توجیه و تذکر است.

هر سازمانی جهت رسیدن به اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیازمند است. برای حفظ سلامت سازمان نیاز به سیستم دقیق، حساس و ظریف که بتواند از نفوذ آفت‌ها و آسیب‌ها پیشگیری کند و همین‌طور تدابیر و اندیشه برای رصد و شناسایی آفت‌های درونی و بیرونی در نظر بگیرد.

آموزش و پرورش پیش از آنکه یک دستگاه اجرایی باشد یک نهاد گسترده است و به دلیل تاثیر غیر قابل انکاری که در زندگی افراد دارد به عنوان بخشی از سیاست توسعه در همه کشور‌ها شناخته می‌شود.

آموزش و پرورش انسان‌ساز است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انسان‌سازی منطق دستگاه عظیم آموزش و پرورش است؛ لذا نقش موثر معلم در تولید نیروی متعهد و توانمند انکارناپذیر است. پس دیدگاه حراست در آموزش و پرورش باید فرهنگی و مبتنی بر شفاف‌سازی و رفتار هوشمندانه باشد. مهمترین استراتژی‌هایی که در حراست باید مدنظر قرار بگیریم عبارتند از:

"امنیت روانی":

نعمت امنیت و سلامت دو مقوله بسیار مهم هستند. منظور از امنیت همان امنیت اجتماعی است یعنی احساس امنیت در جامعه با ایجاد فضای امن و سالم همراه با آرامش و آسایش در حراست. باید اصل امنیت فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد؛ یعنی حراست با منش و روش فرهنگی جهت حل مشکلات گام بردارد لذا می‌بایست گفتمان امنیت فرهنگی را در نظام تعلیم و تربیت نهادینه کنیم؛ بنابراین راهبرد مهم حراست "امنیت فرهنگی" است نه "فرهنگ امنیتی" لذا فرهنگیان عزیز نباید از حراست هیچگونه هراسی داشته باشند و با وجود حراست احساس امنیت و آرامش کنند.

در دیدگاه امیرالمومنین (ع) در خصوص امنیت آمده که امنیت برای سعادتمندکردن مردم است نه برای سرکوب‌کردن آن‌ها؛ پس حراست آموزش و پرورش به دنبال امنیتی است که مورد تاکید و نظر اسلام باشد. امنیتی که نتیجه آن آسایش آرامش و شادمانی است.

حراست باید پناهگاه و محل امنی قابل اعتماد برای فرهنگیان عزیز باشد. ایجاد ناامنی بزرگترین ظلم در حق افراد به‌ویژه فرهنگیان است.

"حفظ کرامت، حرمت و شرافت انسان":

استراتژی دوم در حراست حفظ کرامت، حرمت و شرافت انسان‌هاست. حضرت علی (ع) اعتقاد داشت که انسان بدون کرامت و شرافت هیچ ارزشی ندارد و هدف اسلام همواره این بود که انسان را به کرامت و شرافت برساند لذا حفظ آبرو و حرمت و اعتبار فرهنگیان جزو اولویت حراست است.

اگر عزت و کرامت معلم حفظ نشود توان و تخصصش موثر نخواهد بود. رفتار تحقیرآمیز، هتک حرمت و تجسس در امور شخصی دیگران، بدگمانی و سوظن و زود قضاوت کردن نباید در حراست‌ها باشد.



"آینده‌پژوهی":

استرتژی بعدی که در حراست باید مدنظر قرار بگیرد بحث آینده‌پژوهی و دانش‌بنیانی است. یعنی حراست‌ها باید تمام فعالیت‌ها و عملکرد‌ها را براساس علم، عقل و منطق و با رویکرد علمی انجام دهند.

به این نکته باید توجه کرد که همه کار‌های حراست باید براساس "قدرت منطق" باشد نه "منطق قدرت"، حراست دانش‌بنیان یعنی برای جلوگیری از تخلفات به ریشه‌ها و علت‌ها بپردازد و نباید به دنبال معلول‌ها باشد چراکه اگر به علت‌ها توجه نکنیم معلول‌های بسیاری در مقابل ما قرار می‌گیرد و به نوعی دائما تکرار می‌شود. پس علم آینده‌پژوهی و رویکرد دانش‌بنیان یعنی پرهیز از واکنش‌های عجولانه و غیرعلمی و رویکرد‌های سلیقه‌ای و فاقد پژوهش.



"جذب حداکثری و دفع حداقلی":

استراتژی دیگری که در حراست باید مورد توجه قرار بگیرد و خیلی مهم است جذب حداکثری و دفع حداقلی است؛ یعنی تعامل سازنده و موثر و استفاده از خرد جمعی و مشارکت‌ها و همفکری و بهره‌گیری از افراد توانمند برای همدلی و هم‌افزایی.

در حراست اصل باید بر اساس دستگیری و کمک باشد نه مچ‌گیری، اجتناب از برخورد‌های سلیقه‌ای در امور حراست باید مدنظر قرار بگیرد. رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع، پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا و التهاب‌آفرین و قانون‌گرایی و اشاعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری باید در حراست به عنوان الگو باشد و همچنین برای جذب حداکثری حسن خلق است و پایه و دوام مسلمانی با اخلاق است.

بنابراین؛ حراست‌ها باید خوش‌اخلاق و بامحبت باشند. صبور و دارای سعه صدر بوده و از نگاه‌های خشک و متعصب پرهیز کنند.

علیرضا بخشنده رئیس حراست اداره کل آموزش و پرورش مازندران

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
همکار فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
1
0
نگاه بسیار زیبا و مدیریت استراتژیکی جناب آقای بخشنده ستودنیست انشاالله این روش ماندگار باشد و آرزوی موفقیت و تندرستی برای ایشان
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها