دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
متأسفانه هر روزه شاهد استقرار دستفروشان در حاشیه بزرگراه‌های «شهید همت» و «شهید خرازی» هستیم که تاکنون گل، سی‌دی و خوراکی می‌فروختند و اینک میوه‌های فصلی باغ‌ها و نوبرانه‌های کوه‌های اطراف این منطقه مانند «توت»، «شاه‌توت» و «ریواس» نیز به آنها اضافه شده است.

به گزارش آوای خزر،  مشکلات اهالی با دستفروشان میوه به همین‌جا ختم نمی‌شود و شورایاران این محله‌ها از معضلات دیگری نیز پرده برمی‌دارند. دزدی از باغ‌ها مهم‌ترین موضوعی است که این روزها باغداران محله‌های «شهران» و «کن» آن را با ما در میان گذاشته‌اند.  

پاتوقشان روبه‌روی بوستان «جوانمردان» تا پیش از پل میدان «المپیک» است. قدم به قدم ایستاده و ظرف‌های یکبارمصرف را بر روی هم چیده‌اند. این‌بار جنسی که عرضه می‌کنند، توت است. محصولات باغ‌های همین حوالی یعنی محله کن. «نیکان لاجوردی» یکی از رانندگانی است که در ترافیک بزرگراه گرفتار شده و منتظر روان شدن مسیر ترددش است.

او می‌گوید: «هرروز باید از این بزرگراه عبور کنم. این روزها در حاشیه بزرگراه شهید همت و برخی دیگر از بزرگراه‌های غرب تهران، شاهد حضور دستفروشانی هستیم که مشغول فروش میوه توت و گیاهان خوراکی این فصل مانند ریواس و «کنگر» هستند. متأسفانه حضور آنها و توقف شهروندان برای خرید از این فروشندگان، هم عامل ایجاد ترافیک‌های سنگین در بزرگراه شهید همت و محدوده اطراف کن و شهران شده است و هم عامل تصادف.

از سوی دیگر، زباله‌های پراکنده شده این دستفروشان را در فضای سبز کنار بزرگراه می‌توان به وضوح دید. از شهرداری تقاضا داریم برای رفع این مشکل، دستفروشان را ساماندهی کنند و محل مناسبی را برای این فروشندگان در نظر بگیرند تا خستگی شهروندان هنگام مراجعه به منزل به دلیل ماندن در ترافیک‌های طولانی مدت، دوچندان نشود.»

 

  • دستفروشی پر خطر

نخرید و نخورید!

«محمدرضا احمدی» از کاسبان این محدوده است. او درباره پدیده دستفروشی در حاشیه این بزرگراه می‌گوید: «پدیده خطرساز دستفروشی درحاشیه بزرگراه، درحالی رو به افزایش است که براساس ضوابط راهنمایی و رانندگی فروش هرنوع کالا در حاشیه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ممنوع است و مسئولان ذی‌ربط نیز موظف به برخورد با این موضوع هستند.

یکی از مشکلاتی که در طول بزرگراه با آن روبه‌رو هستیم، وجود دستفروشانی است که با ایجاد ترافیک و راه‌بندان قصد فروش اجناس و محصولاتشان را دارند یا اینکه در حاشیه راه‌ها توقف کرده و محصولات خود را برای فروش عرضه می‌کنند، این کار آنان با توقف ناگهانی سواری‌های عبوری همراه است و ادامه حرکت را برای ما و سایر خودروها خطرآفرین می‌کند.

بارها شاهد تصادف و مشاجره رانندگان به دلیل ترمز ناگهانی برای خرید از دستفروشان بودم. متأسفانه در فصل بهار و تابستان، این معضل به سبب رسیدن محصولات باغ‌های این منطقه تشدید می‌شود و دستفروشان هر روز از صبح تا پیش از تاریک شدن هوا در کنار بزرگراه می‌ایستند و توت یا محصولات دیگری را می‌فروشند.»

  • برخورد با متخلفان سدمعبر

«حسن حاجی بیگی»، دبیر شورایاری محله شهران جنوبی، به عرضه محصولات باغ‌ها در حاشیه بزرگراه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب آنها مهاجران «افغانستانی» هستند که توت‌های درختان بلوارها و پارک‌ها را جمع کرده و آنها را در ظروف یکبارمصرف در حاشیه بزرگراه می‌فروشند. هیچ‌کدام آنها از باغداران این محدوده نیستند. معمولاً بالای شهران و داخل محله کن که باغ‌های زیادی وجود دارد، خود باغدارها جلو باغ‌هایشان سینی‌هایی می‌گذارند و محصولاتشان را در همان محل عرضه می‌کنند.

هم‌چنین توت‌های این منطقه به‌ویژه توت باغ‌های کن، شب‌ها تکانده و برای میدان بزرگ میوه وتره‌بار فرستاده می‌شوند. برخی از باغداران تنها مقداری را روزانه برای فروش به گردشگر و داخل محدوده و مغازه‌ها کنار می‌گذارند که آن هم در همان محل فروخته می‌شود.» حاجی بیگی درباره راهکار برطرف شدن این معضل می‌افزاید: «شهرداری فقط به‌عنوان سدمعبر می‌تواند برای رفع این معضل اقدام و آن را پیگیری کند.

ولی در عمل کار سختی است. چون آنها یکی دو نفر نیستند و از ابتدای شهران تا پل دهکده، در چپ و راست حاشیه بزرگراه ایستاده‌اند. متأسفانه با توجه به اپیدمی ویروس «کرونا» افرادی بیکاری شدند و برخی از آنها از این طریق امرار معاش می‌کنند، اگر با آنها برخورد شود، ممکن است مشکلات دیگری را برای مردم ایجاد شود.»

  • توت‌های آلوده نخرید و نخورید

نخرید و نخورید!

بلاتکلیفی صاحبان زمین‌های کشاورزی و توتستان‌های حاشیه خیابان، مشکلاتی را به همراه داشته است.

زمین‌های باغی و کشاورزی محدوده، زیر سایه نبود قانون مشخص، بلاتکلیف ماندند و از سوی دیگر، اجازه حصارکشی نیز به باغ‌داران داده نمی‌شود. باغ‌ها با درختان خشکیده، محل سکونت و رفت‌وآمد کولی‌ها و مهاجران غیرقانونی شده است و باغ‌داران هیچ بهره‌ای از این درختان نمی‌برند. «علیرضا حاجی آقا بزرگی»، دبیر شورایاری محله کن در این‌باره می‌گوید: «دستفروشان در حاشیه معابر و به‌ویژه بزرگراه‌ها علاوه بر اخلال در ترافیک از موارد مؤثر در ایجاد تصادفات هستند. متأسفانه اغلب آنها کودکانه افغانی هستند که به باغ‌ها وارد می‌شوند و توت‌های ریخته شده پای درختان را جمع می‌کنند یا از سرشاخه‌های درختان می‌چینند.

تعداد زیادی از مهاجران افغانی در این محله سکونت دارند یا در باغ‌ها مشغول به کار هستند. به همین دلیل کودکان آنها وارد باغ‌ها می‌شوند و توت‌های روی زمین را برمی‌دارند. هم‌چنین نوجوانان آنها نیز چون باغ‌ها حصارکشی ندارند، شب‌ها وارد باغ می‌شوند و توت می‌چیند و در طول روز آنها را بسته‌بندی می‌کنند و در بزرگراه می‌فروشند.

همچنین در محله کن، چندین محل برای عرضه محصولات باغی وجود دارد. اغلب باغداران توت‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و به میدان میوه وتره‌بار می‌فرستند. به دلیل اینکه توت محصولی است که به سرعت خراب می‌شود. برای همین باغداران نمی‌توانند این محصول را نگه دارند و آن را به سرعت جمع‌آوری و روانه بازار می‌کنند. هم‌چنین توت‌هایی که بر روی زمین ریخته شده از نظر بهداشتی آلوده است. از سوی دیگر، آنها برای اینکه خاک روی توت‌های جمع‌آوری شده از روی زمین را تمیز کنند، آن را با آب‌هایی که در جوی‌های باغ‌ها جاری است، می‌شویند.

این موضوع می‌تواند فرد مصرف‌کننده را بیماری کند. اگر طرح تفصیلی باغ‌ها اجرا شود، باغ‌داران می‌توانند اطراف باغ‌های خود را حصارکشی و از ورود افراد متفرقه جلوگیری کنند.»/همشهری انلاین

انتهای پیام/1005

 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها