دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن کووایران برکت با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی برای تولید واکسن کووایران برکت داریم که بر اساس آن قرار است در خرداد ماه ۳ میلیون دوز واکسن تولید شود عنوان کرد: در تیرماه ظرفیت را ارتقاء خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸ میلیون دوز خواهیم رسید.

به گزارش آوای خزر، حسن جلیلی در نشستی با خبرنگاران با موضوع ارائه گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت با بیان اینکه اثربخشی و ایمنی واکسن یک بحث و تولید انبوهش بحث دیگری است عنوان کرد: از اوایل مطالعات تولید انبوه هم در دستور کار قرار گرفت. دو فاز صنعتی و نیمه صنعتی درنظر گرفتیم و در شفافارمد دو خط تولید در فاز نیمه صنعتی راه اندازی شد. در آینده نزدیک فاز دو تولید صنعتی هم به بهره برداری می رسد.

وی افزود: بهره برداری از فاز اول تولید صنعتی چندی پیش انجام و در حال حاضر یک میلیون دوز واکسن را تهیه و آمادگی داریم بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم.

جلیلی با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی داریم که بر اساس آن قرار است در خرداد ماه ۳ میلیون دوز واکسن تولید شود عنوان کرد: در تیرماه ظرفیت را ارتقاء خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸ میلیون دوز خواهیم رسید. همزمان با ایجاد خطوط جدید صنعتی، محققان روی راندمان کار کردند و راندمان افزایش یافته و توانستیم با عدد قابل قبولی خطوط تولید را به بهره برداری برسانیم.

مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن کووایران برکت درباره نحوه نگه داری از واکسن های دپو شده گفت: واکسن های تولید شده در دمای یخچال نگه داری و زمان ماندگاری قابل قبولی دارد. کارخانه شفافارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت است و زیرساخت های گسترده ای دارد و محدودیتی برای نگه داری نداریم. از ظرفیت های گروه دارویی برکت استفاده می کنیم.

وی درباره مطالعه اثربخشی واکسن روی گونه هندی و آفریقایی اظهار کرد: واکسن روی گونه انگلیسی اثر داشت. درباره مطالعه روی نمونه آفریقایی و هندی هنوز نمونه خالصی که بتوانیم در آزمایشگاه رشد دهیم دریافت نکردیم و درخواست کردیم اگر نمونه خالصی هست در اختیار ما بگذارند. ما این آمادگی را برای مطالعه روی گونه های دیگر داریم.

جلیلی درباره زمان ارائه مدارک و مستندات به سازمان جهانی بهداشت نیز گفت: کارگروهی از مشاوران و متخصصان صاحب‌نظر تشکیل شده و شبانه روزی کار می کنند. مدارک و مستندات زیادی باید آماده شود. مراحلی طی شده و به تدریج که مطالعات بالینی پیشرفت می کند، مدارک و مستندات لازم را تهیه می کنیم و بعد از تکمیل به سازمان جهانی بهداشت ارائه می کنیم.

نگرانیها از موج پنجم کرونا در اوایل تابستان/ واکسیناسیون را گسترش دهید

به گزارش ایسنا، همچنین دکتر پیام طبرسی مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" با بیان اینکه فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت موفقیت آمیز بود و نتایج خوبی از آن به دست آمد گفت: اکنون اطلاعات کافی است که این واکسن وارد واکسیناسیون عمومی شود. اگر واکسیناسیون را گسترش ندهیم موج پنجم بیماری را در اوایل تابستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کووایران برکت واکسنی است که تماما دانش ایرانی پشت آن بود و از این حیث بسیار اهمیت دارد ادامه داد: از روز اول اعتقاد راسخی به واکسن داشتیم زیرا مراحل آن به صورت شفاف طی شد. فاز اول و دوم موفقیت آمیز بود و نتایج خوبی از آن به دست آمد.

وی افزود: اکنون اطلاعات کافی است که این واکسن وارد واکسیناسیون عمومی شود. اگر واکسیناسیون را گسترش ندهیم موج پنجم بیماری را در اوایل تابستان خواهیم داشت.

مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" با اشاره به اینکه اکنون زمان تصمیم گیری سریع است گفت: البته به معنای عدم واردات نیست اما واکسن برکت هم آمادگی ورود به واکسیناسیون عمومی را دارد. امید است اول مهر معضلی به نام کرونا در ایران نداشته باشیم.

طبرسی افزود: ما نمی خواهیم وزارت بهداشت را تحت فشار بگذاریم، سازمان غذا ودارو بررسی کرده و اگر صلاح دانستند مجوز را صادر می کنند. نتایج به سازمان جهانی بهداشت هم ارائه می‌شود، مراحل مطالعه بسیار دقیق و شفاف طی شده و دقت بالایی داشته است.


مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن "کُووایران برکت" درباره عارضه واکسن نیز اظهار کرد: خوشبختانه واکسن عارضه عمده ای چون مرگ و لخته‌شدن خون نداشته است. عوارض معمول چون تب و درد در محل تزریق و بدن گزارش شده که طبیعی است. واکسن ایمن است و امید است هرچه سریعتر بتوانیم فشار موج های بعدی بیماری را با واکسیناسیون گسترده عمومی بکاهیم./ایسنا

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار