دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خبرداد
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: لایروبی آببندان‌ها یکی از تصمیماتی است که باتوجه به حوادث ناشی از سیل برای عدم تکرار حوادث مشکل‎ساز و خسارت‌بار در نظر گرفته شده و قرار است حداکثر ظرف دو سال آینده تمامی آب‌بندان‌های کشور و ازجمله مازندران با پیوست محیط زیستی لایروبی شوند.
لایروبی تمامی آب‌بندان‌های مازندران با پیوست محیط زیستی طی 2 سال آینده

علی محمد شاعری بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آوای خزر در شهرستان ساری با اشاره به سیل روزهای 26 و 27 اسفندماه و تسلیت به خانواده قربانیان و آسیب‌دیدگان این حادثه در استان آن را دو برابر سیل سال 78 در نکا عنوان و اظهار کرد: سیل و حوادث طبیعی در کشور وجود دارد اما اگر مدیریت خوبی صورت بگیرد آسیب کمتری ایجاد می‌شود، لذا باید مدیریت‌های نوینی شکل بگیرد تا خسارات ناشی از سیل و زلزله و تگرگ در کشور کمتر شود.

وی با بیان اینکه سیل اواخر سال گذشته قابل مقایسه با سیل سال 78 نیست و تلفات جانی نیز نداشته است که علت آن را در چهار دلیل عمده می‌توان عنوان و یکی از چهار دلیل آن را اجرای صحیح طرح تنفس جنگل‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح سبب حفظ جنگل و افزایش پوشش گیاهی در بالادست شده، از قطع جنگل جلوگیری کرده و مانع حمل درختان توسط باران‌های سیل‌آسا شد و به همین دلیل در پایین‌دست زیر پل‌ها و بستر رودخانه و آبراهه‌ها به هیچ وجه تنه درختی را مشاهده نکردیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دومین علتی که سبب شد تا سیل اخیر تلفات جانی نداشته باشد و شهرهای بهشهر، نکا و گلوگاه دچار آبگرفتگی شدید نشدند؛ اجرای گسترده طرح آبخیزداری در سرشاخه‌های جنگلی است، این طرح در دو سال اخیر به صورت گسترده با تخصیص اعتبارات مناسب اجرا شده است.

شاعری ادامه داد: سومین عامل این اتفاق که سبب شد علیرغم افزایش بارندگی‌ها خسارت کمتری داشته باشیم آبگیری سد گلورد بود که این آبگیری در سال 96 اتفاق افتاد و در شبی که افزایش بارندگی‌ها زیاد شده بود؛ بخش زیادی از سیلاب‌ها پشت سد جمع شده و مانع ورود آب‌های سطحی به بستر رودخانه شده است تا به میزان زیادی سیلاب‌ها را مهار کند.

وی احداث دیواره حاشیه رودخانه‌ها را به عنوان عامل چهارم نام برد و عنوان کرد که با تلاش شهرداری‌ها و شرکت آب منطقه‌ای عملیات دیواره‌سازی حاشیه رودخانه نقش مهمی در جلوگیری از افزایش خسارات ناشی از سیل داشت.

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه با بیان اینکه این چهار عامل سبب شد تا جان افراد زیادی در شرق مازندران نجات پیدا کند، خاطرنشان کرد: البته اگر سازمان‌های ذی‌ربط بستر رودخانه‌ها را در پایین‌دست و در مصب رودخانه‌ها و در سایر نقاط آسیب‌خیر لایروبی می‌کردند آسیب کمتری به اراضی باغی و کشاورزی و روستاها وارد می‌شد.

شاعری گفت: ما برای لایروبی بستر رودخانه‌ها در شرق مازندران پیگیری‌های لازم را خواهیم کرد و اعتبارات لازم را برای آن دریافت خواهیم کرد لذا در جلسه‌ای که چهارشنبه گذشته با حضور ریئیس جمهور و معاون اول ایشان داشتیم این موضوع را تاکید کردیم.

وی ادامه داد: مقرر شد تمام نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که مانع عبور روان‌آب می‌شوند شناسایی و نسبت به لایروبی و اصلاح مسیرها و تعریض پل‌هایی که استاندارد لازم را ندارند در مسیر رودخانه‌ها و نسبت به احیای انهاری که در مسیر آب‌های طبیعی قرار داشتند، و در خصوص لایروبی دره‌ها اقدام لازم در آینده نزدیک انجام شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: لایروبی آببندان‌ها تصمیم دیگری است که در نظر گرفته شده، و قرار است حداکثر ظرف دو سال آینده تمامی آب‌بندان‌های کشور و ازجمله مازندران با پیوست محیط زیستی لایروبی شوند.

شاعری تصریح کرد: لایروبی آببندان‌ها سبب می‌شود ذخیره‌سازی آب در این ذخیره‌گاه‌های طبیعی به‌شدت افزایش یابد و بخشی از آبهای سطحی که سبب آبگرفتگی اراضی کشاورزی و تخریب منازل روستایی می‌شوند به سمت ذخیره‌سازی در آببندان‌ها هدایت شود و هم از خسارت‌ها جلوگیری کند.

اخبار مازندران

انتهای پیام/ 1001

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار