دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
درحالی که نرخ ابتلای بیماران جدید به ویروس منحوس روز گذشته نسبت به اول هفته یکباره رشدی نزدیک به ۲ برابر را تجربه کرد برخی از کارشناسان معتقدند، این تغییر معنادار سوغات سفرهای تعطیلات نیمه خرداد و بی‌توجهی به پروتکل‌ها است.
به گزارش آوای خزر، روز گذشته انتشار آمارهای رسمی وزارت بهداشت در زمینه همه‌گیری کرونا نشان داد پیش‌بینی کارشناسان بهداشت و درمان از نتیجه بی‌توجهی هموطنان در تعطیلات نیمه خرداد کاملا درست از آب درآمده و به قول معروف سوغاتی سفر در این تعطیلات این هفته از راه خواهد رسید.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد دیروز 20 خرداد 1400 تعداد 1398 نفر از هموطنان به جمع بیماران کرونایی پیوسته تا به این ترتیب نسبت به شنبه قبل نرخ ابتلای جدید بیماران به ویروس منحوس رشدی معادل 92.4 درصد را تجربه کرده باشد، این درحالی است که میزان بستری بیماران نیز در همین دوره تقریبا 54 درصد صعودی شده و اکنون به رقمی معادل 1491 نفر نسبت به 973 نفر شنبه قبلی افزایش یافته است.

از سوی دیگر اگرچه تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ابتدای هفته کاهش حدود 300 نفری را تجربه کرده و اکنون 3549 اعلام شده اما با درنظر گرفتن افزایش میزان بیماری زایی ویروس منحوس بخصوص با نوع جهش یافته احتمال اینکه یکی دو روز آینده این رقم دوباره به بالای 4 هزار نفر افزایش یابد و به دنبال آن هم شاعد عبور تعداد متوفیان از مرز 82 هزار نفر باشیم.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان دقیقا مثل مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند بادرنظر گرفتن کند شدن روند واکسیناسیون و ورود انواع ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی به کشور بهترین راهکار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی است.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| آتش زیرخاکستر ویروس منحوس درحال شعله‌ور شدن/ روند کُند واکسیناسیون و احتمال پیک پنجم/ فاصله‌گذاری اجتماعی کلیدواژه مدیریت بحران+ نقشه و نمودار
جدیدترین اخبار کرونا در ایران| تداوم بهبود شرایط همه گیری کرونا در صورت پرهیز از عادی انگاری/ قابل پیش بینی نبودن پایان موج چهارم + نقشه و نمودار
جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد 80 درصدی موارد ابتلا در 24 ساعت گذشته / آیا پیک پنجم از هرمزگان آغاز می‌شود؟ / سیرنزولی کرونا در پایتخت متوقف شد + نقشه و نمودار

روز سیاه کرونایی هرمزگان رقم خورد

شرایط کرونایی در استان هرمزگان روند بسیار خطرناکی به خود گرفته و تمامی آمارها به شکلی کاملا محسوسی در حال افزایش هستند. 

تمام شهرستان‌ها در حال حاضر با شیوع شدید بیماری مواجه هستند و آمارها شامل ابتلا، بستری، قرنطینه در منزل و مرگ و میر کرونایی همچنان بر مدار صعودی هستند اما هیچ گام موثری برای کنترل این شیوع و همه گیری دیده نمی‌شود. 

پایتخت و مسئولان بهداشت و درمان کشور نسبت به هرمزگان بی تفاوت هستند و گویا اهمیتی ندارد در این استان چه فاجعه‌ای در حال وقوع است، از نامه درخواست تعطیلی 3 روزه هرمزگان بیش از یک هفته گذشت اما دریغ ازیک واکنش معمولی به این درخواست! 

در سایه سکوت مرکز نشینان هرمزگانی‌ها امروز داغدار عزیزان خود هستند که یکی پس از دیگری جان خود را از دست می‌دهند و روز به روز بر تعداد موارد جان باخته افزوده می‌شود. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 285100 تست از افراد مشکوک گرفته شده و بیشتر بیماران دارای نوع جهش یافته انگلیسی هستند. 

وی افزود: در حال حاضر 550 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد 82 نفر در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 21 بیمار وخیم است. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیماران قرنطینه خانگی نیز رشد چشمگیری دارند و در آستانه 10 هزار نفر شدن هستند، در حال حاضر 9488 نفر قرنطینه در منزل هستند. 

وی با اشاره به وقوع یک روز سیاه کرونایی در هرمزگان نیز گفت: متاسفانه در هفته‌های گذشته شاهد افزایش قابل ملاحظه موارد جان باخته کرونایی هستیم و این مسئله نگران کننده است..

نوروزیان تصریح کرد: در شبانه روز گذشته در استان هرمزگان متاسفانه کرونا جان 12 بیمار دیگر شامل 5 مرد و 7 زن در محدوده سنی 32 تا 99 سال از شهرستان‌های بندرلنگه، بندرعباس، قشم، میناب، سیریک و بندرخمیر را گرفت و شمار جان باختگان کرونایی در این استان به 1333 نفر رسید. 

آمار فوت ناشی از کرونا در ایلام روند کاهشی دارد

محمد کریمیان  از روند کاهشی آمار فوت ناشی از کرونا در استان ایلام خبرداد و اظهار داشت: تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان روند کاهشی دارد و پنجمین روز متوالی بدون فوتی کرونا در این استان ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: در هفته گذشته تنها در روز شنبه 2 مورد فوتی کرونا رخ داد و پس از آن پنج روز بدون فوتی ثبت شد این در حالیست که هفته ماقبل آن هشت نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده، مجموع فوتی های استان تا این لحظه همچنان 796 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 65 ابتلای جدید کرونا روز گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به 39 هزار و 274 نفر افزایش یافت.

 کریمیان افزود: 15 بستری جدید ناشی از کرونا روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در استان 93 نفر است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان 38 هزار و 207 نفر است، اظهار داشت: از بستری های جدید چهار نفر مربوط به ایوان، سه نفر ایلام، سه نفر آبدانان، سه نفر مهران و 2 نفر نیز مربوط به دره شهر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های ایلام، دهلران و چوار در وضعیت نارنجی و آبدانان، دره شهر، بدره، چرداول، ایوان، سیروان، مهران، ملکشاهی و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

 کریمیان تاکید کرد: با وجود عبور از موج سهمگین چهارم و کاهش نسبی فوتی ها، کرونا همچنان در کمین است و ساده انگاری‌ها و عدم رعایت پروتکل ها به شیوع بیشتر آن دامن می زند.

آمار بستری‌ها در آذربایجان‌غربی کاهش یافت

با کاهش آمار مبتلایان به حدود 50 تا 60 درصد آمار روزهای اوج پیک چهارم، تعداد بستری‌ها هم حدوداً نصف آمار روزهای اوج پیک چهارم رسیده است هرچند که انتظار این بود که این کاهش چندهفته قبل‌تر رخ دهد اما سرانجام این اتفاق مثبت رخ داده و قطعاً کاهش بستری‌ها به معنای کاهش فوتی‌ها هم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با توضیح اجمالی آمار کرونا در استان گفت: رنگ‌بندی شهرها در آذربایجان‌غربی هیچ‌گونه تغییری نکرده است و تعداد مبتلایان نیز همچنان کمتر از 500 نفر است به‌طوری که 430 نفر در شبانه‌روز گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند  تا تعداد کل مبتلایان به 174 هزار و 807 نفر افزایش یابد.

جواد آقازاده با اشاره به کاهش بستری‌ها در استان اظهار داشت: خوشبختانه تعداد بستری‌های مشکوک در شبانه‌روز گذشته به 301 نفر، تعداد بستری‌های آی‌سی‌یو هم به 146 نفر و تعداد بستری‌های سندرم حاد تنفسی نیز به 728 نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کاهش بستری‌های روزانه در مرکز استان افزود: برخلاف روز گذشته تعداد بستری‌های ارومیه اندکی متعادل شده است به‌گونه‌ای که در شبانه‌روز گذشته تعداد بستری‌های روزانه از 82 نفر، به 68 نفر کاهش پیدا کرده‌ است و دو شهر خوی و بوکان که معمولا در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین آمار بستری‌های روزانه قرار می‌گیرند هم کاهش هرچند نامحسوسی را در آمار خود نشان می‌دهند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با پایین خواندن تعداد فوتی‌های کرونایی در استان تصریح کرد: در شبانه‌روز گذشته در آذربایجان‌غربی هفت نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این بین، چهار نفر اهل ارومیه، دو نفر اهل بوکان و یک نفر اهل سلماس بوده‌اند و در کل، مجموع فوتی‌های کرونایی استان به چهار هزار و 666 نفر افزایش یافته است./تسنیم

 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

انتهای پیام/1005

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها