دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۳۵۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه درحال حاضر ۳۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی هستند، گفت: با تأمین واکسن و تولیدات داخلی، فرایند واکسیناسیون تسریع می شود و دچار کمبود نخواهیم شد.

به گزارش آوای خزر، علیرضا رئیسی در حاشیه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر هندوستان همچنان میزان مرگ و میر روزانه بالایی دارد و در کشورهای جنوب شرقی آسیا میزان بیماری رو به افزایش است و همچنین کشورهای همسایه در شرق و برخی از همسایگان ما در غرب کشور با افزایش میزان ابتلاء به بیماری کرونا روبرو بودند. در سطح دنیا همچنان در تاخت و تاز است و همچنین کشورهایی که میزان واکسیناسیون زیاد داشتند در امان نیستند و قطعاً واکسن مؤثر بوده و کشورهایی که میزان قابل توجهی واکسن زدند، میزان مرگ و میر در آنها کاهش یافته است.


وی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری انتخابات، گفت: براساس گزارشی که وزارت کشور ارائه داد و همچنین گزارش‌های ما در مجموع در انتخابات ۷۷.۹ درصد پروتکل‌ها رعایت شد و وضعیت راضی کننده‌ای بود. گرچه در برخی از نقاط به خصوص در انتخابات شوراها مشکلاتی وجود داشت و تجمع‌هایی صورت گرفت اما در مجموع خوب برگزار شد.


رئیسی در خصوص تزریق دوز دوم واکسن کرونا تصریح کرد: مردم به هیچ وجه در ارتباط با تزریق دوز دوم نگرانی نداشته باشند. به اندازه کافی واکسن داریم مقداری توزیع شده و امروز هم تعدادی توزیع می‌شود تا بتوانیم تزریق دوز دوم ۷۰ سال به بالا را داشته باشیم و همچنین افراد جامانده نیز واکسینه می‌شوند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: گرچه مشکلاتی در ارتباط با تجمعات واکسن بودند که آن هم با راه اندازی ۷۵ مرکز تجمیعی در استان تهران این مشکل برطرف خواهد شد.


وی گفت: مردم در ارتباط با تأخیر تزریق دوز دوم نگران نباشند چرا که با واردات واکسن این مشکل برطرف خواهد شد.
رئیسی ضمن تقدیر از دانشمندان داخلی برای تأمین واکسن اظهار داشت: با تولید واکسن‌های داخلی آینده خوبی را پیش رو داریم و واکسن‌های دیگری ظرف این هفته و هفته آینده وارد فاز دو و سه می‌شوند و منجر به صدور گواهی مصرف خواهد شد و این خبر بسیار امیدبخش است. وی ادامه داد: در ماه‌های آینده بیش از ۷ تا ۸ میلیون دوز واکسن داخلی در ماه خواهیم داشت و واکسن‌های خارجی نیز به دستمان می‌رسد. بنابراین فرآیند واکسیناسیون در کشور تسریع می‌شود و دچار کمبود نخواهیم بود.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: بر اساس قولی که داده شده تا پایان سال تمام گروه‌های هدف حداقل یک دوز واکسن را دریافت خواهند کرد.
رئیسی در مورد شیوع کرونا در استان‌های مختلف کشور گفت: در حال حاضر در استان‌های جنوبی مانند بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد شاهد افزایش روند بیماری هستیم و این روند در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود اما میزان آن کندتر شده و امیدواریم مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روند را معکوس کرده و نزولی شود.
وی با اشاره به اینکه روند کرونا در کشور نزولی است، تصریح کرد: با رعایت پروتکل‌ها و همچنین واکسیناسیون سالمندان می‌توان از شیوع بیماری در کشور جلوگیری کرد.


به گفته وی در حال حاضر ۳۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: هفته آینده قطعاً خبرهای بهتری در خصوص واکسیناسیون خواهیم داشت. در خصوص تأمین واکسن و واکسیناسیون گروه‌های هدف و افراد دارای زمینه‌ای خواهیم داشت و به مردم توصیه می‌شود حتی اگر واکسن نیز تزریق کرده‌اند با رعایت پروتکل‌ها در جهت کاهش روند بیماری اقدام کنند./مهر
انتهای پیام/1005

برچسب ها: کرونا ، واکسیناسیون
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار